عامل انسانی در حدود ۷۰ درصد ازحوادث رانندگی نقش دارد

0

یک عضو کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، گفت: یکی از مواردی که قانون بیمه شخص ثالث سال ۹۵، فراهم کرد تلفیق وسیله محوری و راننده محوری بود که در تعیین حق بیمه علاوه برشاخص‌های اثرگذار بر مبنای ویژگی‌های وسیله نقلیه، ویژگی‌های راننده نیز مدنظر قرارمی گیرد و تاکنون اقدامات موثری انجام شده که نتایج خوبی هم به همراه خواهد داشت.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛”سید محمد تقی فضل هاشمی” درلایواینستاگرامی بیمه مرکزی، گفت: درحال حاضردستور قانون درخصوص بیمه نامه شخص ثالث، تلفیقی از وسیله محوری و راننده محوری است و با توجه به این قانون، حق بیمه صحیح باید دراین بیمه نامه شناسایی شود.

وی، ادامه داد: درسال‌های گذشته افزایش نرخ دیه بیشتر از هرچیزی بر بیمه نامه شخص ثالث اثرگذار بود و قبل از اینکه قانون شخص ثالث سال 95 نهایی شود ماهیت بیمه نامه شخص ثالث وسیله محوری بود، یعنی شاخص‌های تعیین کننده حق بیمه براساس ویژگی‌های وسیله نقلیه بودند.

این عضو کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران،گفت: سه عامل اصلی در حوادث رانندگی نقش دارد که شامل عامل جاده‌ای، انسانی و وسیله نقلیه بوده که عامل انسانی حدود 70 درصد در این زمینه اثرگذاری  دارد، بنابراین لازم است که در مورد آن فکری اساسی شود و با این اقدام تحولی اساسی در بیمه نامه شخص ثالث اتفاق می‌افتد.

وی، اذعان داشت که با تعیین حق بیمه بر اساس ویژگی‌های راننده، فردی که در رانندگی خوش رفتار است و سوابق رانندگی خوبی دارد حق بیمه کمتری نسبت به افرادی که پرخطر و پرریسک هستند، می‌پردازد.

عضو کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، افزود: کارهای مطالعاتی این طرح توسط پژوهشکده بیمه ونماینده آن در کارگروه اتومبیل سندیکا نهایی شده که گزارش آن تا قبل از پایان سال برای بیمه مرکزی ارسال خواهد شد زیرا مدیرکل طرح و توسعه بیمه مرکزی مجدانه پیگیر این قضیه است.

فضل هاشمی، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در قانون بیمه شخص ثالث وجود دارد، افزود: یکی ازمزیت‌های خوب این قانون موضوع انتقال تخفیفات است واگر راننده محوری پیاده شود ،انتقال تخفیفات یکی از الزامات آن است.

وی، خاطرنشان کرد که یک روش  اشتباهی درجامعه رایج بود که وقتی وسیله نقلیه‌ای فروخته می‌شد بیمه نامه شخص ثالث نیز با همه سوابق راننده فروخته می‌شد اما با تلاش نهاد ناظر وسندیکای بیمه گران در اجرای صحیح آیین نامه انتقال تخفیفات قدمی بسیار بزرگ در انتقال تخفیفات برداشته شد.

عضو کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، بیان کرد: اصلاح آیین نامه انتقال تخفیفات دفاع از حقوق بیمه گذاران بوده چرا که راننده‌ای که رفتارصحیح در رانندگی دارد و انباشتی ازتخفیفات درسال‌های گذشته داشته می‌تواند تخفیفات را برای مدت نامحدود برای خود نگه داردو یا به افراد مجازی که درآیین نامه مشخص شده منتقل کند.

فضل هاشمی، افزود:در سال‌های گذشته که استارت آپ‌ها شکل گرفتند و وارد بازار بیمه شدند این دغدغه وجود داشت که کسب و کاری جدید هستند و کسب وکار نمایندگان فعال درصنعت بیمه را تحت تاثیر قرارمی‌دهند اما بیمه مرکزی دریک اقدام درست وبا هدف نظارت برعملکرد استارت آپ‌ها رویه‌ای درپیش گرفت وآنها را درمسیر و کانال نظارت قرار داد.

وی، ادامه داد: تقریبا ازمیانه سالجاری با رعایت الزامات و تشریفاتی که مد نظرمقام ناظر بود استارت اپ‌هایی که حائزشرایط بودند مجوز کارگزاری برخط گرفتند واما ماهیت استارت اپ تحول درکسب و کاراست واین مساله‌ای است که دردنیا پذیرفته شده‌است.

عضو کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، گفت: استارت آپ همانند کارگزاران اجازه صدور بیمه نامه ندارد بنابراین با ارتباطی که با شرکت‌های بیمه گر می‌گیرند که درصنعت بیمه این ارتباط عمدتا از طریق شبکه فروش است  اقدام به فروش بیمه نامه می‌کنند.

فضل هاشمی، تصریح کرد: درحوزه بیمه نامه شخص ثالث که کاملا چارچوب قانونی دارد تخفیفات فراتر از 2.5 درصد نمی‌تواند باشد اما به واسطه اینکه استارت اپ‌‌ها در دوره تولد، رشد وبالندگی قراردارند بودجه‌ای را به برند سازی تخصیص می‌دهند واز آن محل اقدام به یکسری تخفیفات می‌کنند.

عضو کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران، افزود: آنچه مسلم است درقانون تخفیف بیش از 2.5 درصد پیش بینی نشده و اگراستارت آپ‌ها بیشتر از 2.5 درصد تخفیف دهند تغییری درقیمت به وجود می‌آورند.

فضل هاشمی، تاکید کرد: استارت اپ‌ها بیشتر از 2.5 درصد اجازه تخفیف ندارند و این 2.5 درصد هم تخفیفی است که خود شرکت‌های بیمه گر از طریق شبکه فروش خود دراختیار استارت اپ‌ها قرار می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید