بیمه بیکاری به کارگران با قرارداد موقت تعلق نمی‌گیرد

0

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: قرارداد موقت مناسب مشاغلی موقت مانند پروژه‌های سدسازی، راه‌سازی و ساختمانی بوده و برای کار درکارخانه‌هایی با چندین سال سابقه فعالیت مناسب نیست و تنظیم قرارداد موقت برای یک شغل دائم در حقیقت سوء استفاده و استثمار از کارگر به حساب می‌آید.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایسنا،  سیدحسین رسولی در خصوص وضعیت معیشت و اشتغال کارگران در استان اظهار کرد: به دلیل اینکه کارگران با قراردادهای موقت به کار گرفته می‌شوند، زمانی که کارفرما عذر آن‌ها را می‌خواهد و شغل خود را از دست می‌دهند، به امید اینکه دوباره بتوانند کار خود را به دست آورند از اعلام اخراج توسط کارفرما سر باز می‌زنند. به همین دلیل آمار دقیقی از تعداد کارگران بی‌کار شده در دوره پاندمی در دسترس نیست.

وی افزود: بنابراین باید مانع عقد قراردادهای موقت شد. قرارداد موقت مناسب مشاغلی موقت مانند پروژه‌های سدسازی، راه‌سازی و ساختمانی بوده و برای کار در کارخانه‌هایی با چندین سال سابقه فعالیت مناسب نیست. در شرایطی که قرارداد موقت برای یک شغل دائم تنظیم شود در حقیقت سوء استفاده و استثمار از کارگر به حساب می‌آید.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی عنوان کرد: متاسفانه سازمان و یا نهادی وجود ندارد که سعی در پر کردن خلاء بی‌کاری کارگران را داشته باشد و تسهیلات قابل توجهی برای حمایت از قشر کارگر در نظر گرفته نشده است. بحث تسهیلات زمانی مطرح می‌شود که بتواند کفاف یک زندگی را بدهد، اما در شرایط کنونی با توجه به افزایش قیمت‌ها، گرانی و تورم بالا کارگران ضررهای زیادی را متحمل می‌شوند.

رسولی در خصوص اختصاص بیمه بیکاری به کارگران تصریح کرد: بیمه بیکاری به برخی کارگران تعلق می‌گیرد، اما اغلب کارگران به دلیل اینکه با عقد قراردادهای موقتی به کار گرفته می‌شوند و موقتا و ناپیوسته سر کار می‌روند تحت پوشش بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرند. از این گذشته دولت و سازمان تأمین اجتماعی توان پرداخت این مبلغ را به تمام کارگران ندارد.

وی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا تاثیر فراوانی بر اشتغال کارگران داشته، به طور کلی در این دوران تعداد زیادی از این قشر خصوصا کارگران هتل‌ها، مسافر خانه‌ها، استخرها، ساختمان‌ها و…. در اثر کرونا شغل خود را از دست دادند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: تشکل‌های کارگری و خانه‌ کارگر به طور مکرر در تلاش بودند تا امتیازاتی برای کارگران کسب کنند تا در دوران همه‌گیری ویروس از این قشر حمایت کنند، اما متاسفانه تا به حال بیمه بیکاری به کارگران تعلق نگرفته و اگر هم بوده تعداد قابل توجهی از آن بهره‌مند نشدند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید