بیمه موتورسیکلت اجباری است؟

0

با توجه به آمار تصادفات موتورسیکلت و خطرات این وسیله نقلیه، تمامی راکبان موتور برای پوشش خسارت تصادفات رانندگی به بیمه‌نامه ثالث نیاز دارند. متاسفانه اغلب راکبان موتور، بیمه ثالث را کم‌اهمیت دانسته و نمی‌دانند بیمه موتورسیکلت اجباری است یا نه. در ادامه این مقاله قصد داریم، به پرسش بیمه موتورسیکلت اجباری است یا نه پاسخ داده و تمامی ابهامات در این زمینه را برطرف کنیم.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛خیلی‌ها برای فرار از ترافیک سنگین کلان شهر‌ها، موتور را به خودرو ترجیح می‌دهند. عبور موتورسیکلت از لابه‌لای خودرو‌های مانده در ترافیک و راه‌های باریک، باعث هیجان‌انگیز‌تر شدن مسیر و زود‌ رسیدن به مقصد می‌شود. اما موتور‌سواری در عین جذابیت و هیجان، بی‌خطر نبوده و در صورت عدم رعایت قوانین می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد.

منظور از عدم رعایت قوانین، نداشتن گواهینامه رانندگی، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و در نهایت عدم دریافت بیمه شخص ثالث است.

 

خرید بیمه برای موتورسیکلت اجباری است؟

موتورسیکلت نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگری برای کاهش خسارت‌های تصادفات احتمالی، به بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث نیاز دارد. بیمه بدنه موتور در دسته بیمه‌های اختیاری بوده و خسارت‌های متفاوتی را پوشش می‌دهد. واژگونی، برخورد وسیله نقلیه به یک جسم ثابت یا متحرک و آتش‌سوزی برخی از حوادثی هستند که تحت پوشش این نوع از بیمه موتور سیکلت قرار می‌گیرند.

اما داشتن بیمه شخص ثالث برای دارندگان موتورسیکلت نیز مانند مالکان خودرو اجباری است. بیمه شخص ثالث (بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه)، به خسارات وارد شده به خودرو ارتباطی نداشته و تنها ضرر مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث زیان دیده در اثر حادثه را جبران می‌کند. منظور از شخص ثالث در این بیمه، افرادی هستند که در طی تصادف با موتور دچار زیان‌های مالی و جانی شده‌اند.

بیمه موتورسیکلت اجباری است؟

آیا بیمه موتورسیکلت به فرد بدون گواهینامه تعلق می‌گیرد؟

دریافت بیمه شخص ثالث، برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه ضروری بوده و تمامی راکبان موتور باید برای دریافت این بیمه و استفاده از خدمات آن گواهینامه داشته باشند. حال اگر راکبی بدون گواهینامه، در حادثه رانندگی مقصر شناخته شود، شرکت بیمه به سرعت پول خسارت یا دیه را به فرد آسیب دیده پرداخت خواهد کرد. اما برای بازپرداخت آن به راننده مقصر مراجعه و پول خسارت را یکجا یا به صورت قسطی از ایشان دریافت خواهد کرد.

جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت چقدر است؟

در قانون بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه، به صراحت از کلمه اجباری استفاده شده است. به استناد به این قانون، تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری و سواری موظف به تهیه این نوع بیمه‌نامه هستند. پس طبیعی است که نداشتن بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت، جرم محسوب شده و جریمه روزانه را در پی داشته باشد. جریمه دیرکرد روزانه بیمه موتورسیکلت در سال 1400 طبق جدول زیر محاسبه شده و حداکثر، برای مدت 365 روز اعمال خواهد شد.

انواع موتور مبلغ روزانه جریمه دیرکرد
موتورسیکلت گازی 1318
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1610
موتورسیکلت دنده‌ای دو سیلندر 1768
موتورسیکلت سه‌چرخ 1902

جریمه دیرکرد و تخفیف بیمه شخص ثالث، دو عامل تاثیر‌گذار روی قیمت حق بیمه هستند. جریمه روزانه دیرکرد، باعث افزایش حق بیمه خواهد شد. تخفیف بیمه شخص ثالث که به نام تخفیف عدم خسارت هم شناخته می‌شود، به معنای تعداد سال‌های بدون خسارت بیمه‌نامه است. به عبارتی موتورسیکلت‌هایی که در سال‌های قبل بیمه ثالث داشته اما از آن استفاده‌ای نکرده‌اند، شامل تخفیف عدم خسارت شده و قیمت حق بیمه ثالث آن‌ها کاهش می‌یابد.

بیمه موتورسیکلت اجباری است؟

ساده‌ترین روش برای خرید بیمه شخص ثالث موتور

در سراسر کشور، تمام موتورسیکلت‌هایی که فاقد بیمه‌نامه باشند، توقیف شده و نقل و انتقال و ترخیص آن‌ها ممنوع خواهد بود. همچنین امکان خرید و فروش موتورسیکلت فاقد بیمه شخص ثالث نیز وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی باید به سرعت برای خرید بیمه شخص ثالث موتور از سامانه آیتول اقدام کنید.

آیتول که به عنوان سریع‌ترین روش برای استعلام و پرداخت خلافی وسایل نقلیه شناخته می‌شود، به تازگی سرویس جدید بیمه شخص ثالث موتور را نیز به خدمات خود اضافه کرده است. با آیتول استعلام و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث، به طور آنلاین و در چند ثانیه انجام خواهد شد.

برای شروع فقط باید مشخصات موتور را وارد کرده و بعد از مشاهده اطلاعات، برای خرید یا تمدید آن اقدام کنید. پروسه تمدید یا خرید بیمه‌ ثالث به سرعت انجام ‌شده و در کمتر از ۲ ساعت، پیامکی که حاوی لینک نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه است برای شما ارسال می‌شود. برای بررسی شرایط بیمه اقساطی شخص ثالث و سایر پروسه‌های مربوط به بیمه، می‌‌توانید روی خدمات آیتول حساب کنید.

بیمه موتورسیکلت اجباری است؟

تمدید و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه!

در این مقاله به پرسش بیمه موتورسیکلت اجباری است یا نه پاسخ داده و شما را از عواقب عدم دریافت بیمه ثالث آگاه کردیم. برای تمدید سریع و ساده بیمه‌نامه وسایل نقلیه خود، می‌توانید از خدمات آیتول استفاده کنید. البته سامانه خودروی من آیتول، محدود به تمدید و خرید آنلاین بیمه وسایل نقلیه نیست. خرید و فروش خودرو، مشاوره حقوقی و معاینه فنی بدون نوبت‌دهی نیز برخی از خدماتی است که آیتول به کاربران خود ارائه می‌دهد. با نصب اپلیکیشن آیتول روی گوشی، شما در هر زمان و هر مکان، به تخصصی‌ترین مرکز خدمات وسایل نقلیه دسترسی خواهید داشت. برای دانلود آیتول به سایت رسمی، مایکت، گوگل پلی یا بازار مراجعه و برای دریافت نسخه iOS اپلیکیشن هم به آی اپس iApps))، سیب اپ و سیبچه بروید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید