آیا دوران سربازی جزء سابقه بیمه محسوب می‌شود؟

0

دوران سربازی افراد مشمول قانون کار جزء سابقه بیمه‌ای آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر قربانی مشاور روابط کار و تامین اجتماعی درباره نحوه وصل کردن زمان دوران خدمت سربازی به بیمه تامین اجتماعی اظهار کرد:مدت خدمت سربازی جزء سابقه بیمه حساب می‌شود و دو حالت دارد با واریز حق بیمه و بدون واریز حق بیمه برای این که دو سال خدمت سربازی به سابقه بیمه تامین اجتماعی اضافه شود.

مشاور روابط کار و تامین اجتماعی تصریح کرد: مدت زمان خدمت نظام وظیفه شاغلین مشمول قانون کار یا آن‌هایی که به صورت داوطلبانه در جبهه‌ی جنگ شرکت کرده اند قبل از این که اشتغال داشته باشند و یا حین اشتغال جزو سوابق خدمتی آنان محسوب می‌شود.

قربانی درباره افرادی که قبل از رفتن به خدمت سربازی سر کار می‌رفتند گفت: اگر فرد شاغل بوده و بیمه هم برای او واریز شده و بعد به خدمت سربازی رفته است بعد از سربازی هم دوباره بیمه پرداز شده است چه در کارگاه قبلی کار کند و چه در جای جدید فرقی ندارد مشمول قانون کار بوده است در این حالت کافی است اشتغال قبلی خود را به تامین اجتماعی اعلام کند و در این صورت ۲ سال خدمت سربازی او جزو سابقه بیمه حساب می‌شود.

وی با بیان این که اقدام کردن برای سابقه سربازی بازه‌ی زمانی دارد افزود: اگر کارگری قبل از رفتن به خدمت سربازی شاغل و مشمول قانون کار بوده ۷ درصد مبلغ حق بیمه که سهم کارگر است از او اخذ نمی‌شود یعنی این مبلغ حق بیمه دوران سربازی از او گرفته نخواهد شد، اما اگر فرد قبل از سربازی اشتغال نداشته باشد و به سربازی رفته و بعد از آن شاغل شده در این حالت باید ۷ درصد حق بیمه خود را بر اساس دستمزدی که در حال حاضر می‌گیرد پرداخت کند تا سابقه سربازی او جزو سابقه بیمه او برود.

مشاور روابط کار و تامین اجتماعی درباره نحوه دریافت سابقه بیمه کارگران گفت: از زمانی که خدمات سازمان تامین اجتماعی در بستر الکترونیک ارائه می‌شود کارگران می‌توانند سابقه بیمه‌ای خود را ببینند البته این سامانه مشکلاتی را هم دارد که باید بر طرف شود.

قربانی با بیان این‌که زمانی که بیمه شدگان می‌خواهند سابقه‌ی بیمه‌ی خود را دریافت کنند با مشکلات مختلفی رو به رو هستند اظهار کرد: برای مثال کارگرانی که بعد از ۳۰ سال سابقه به دنبال بازنشستگی خود می‌روند متوجه می‌شوند کارفرما ۳۰ سال بیمه برای آن‌ها رد نکرده است کسری بیمه دو بخش دارد بخش اول به کسری‌های بیمه‌ی نشات گرفته از فعل کارفرمایان مربوط می شود بخش دوم به سازمان تامین اجتماعی بر می‌گردد یعنی کارفرما لیست بیمه را رد کرده است، اما در ساماندهی تامین اجتماعی ثبت نشده است.

وی ادامه داد: اگر کسری بیمه ناشی از قصور کارفرما باشد و کارفرما از واریز بیمه به هر دلیل سر باز زده باشد در این شرایط کارگر باید به اداره کار شکایت کند تا به حق و حقوق خود برسد.

ماده ۱۹ قانون کار می‌گوید: در دوران خدمت نظام وظیفه قرارداد کار به حالت تعلیق در می‌آید، ولی کارگر باید حداکثر تا دو ماه پس از پایان خدمت به کار سابق خودبرگردد و چنانچه شغل وی حذف شده باشد در شغلی مشابه آن به کار مشغول می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید