کودکان ونوجوانان دیابتی، نیازمند کمک سازمان‌های بیمه‌گر

0

مدیرعامل و مؤسس انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گفت: در شرایط کنونی، کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۱ نیازمند کمک دولت و سازمان‌های بیمه‌گر هستند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک، هرمز کیخانزاده اظهار کرد: با وجود پیشرفت‌های بسیاری که در سال‌های اخیر در کل جهان در زمینه ابزارهای خودپایشی قند خون داشته‌ایم اما حتی دسترسی به نسل قبلی ابزارهای پایش قند خون که همان اندازه‌گیری با دستگاه‌های گلوکومتر است، برای همه افراد فراهم نیست.

وی افزود: به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای این تجهیزات و افزایش هزینه‌های خانوار، تهیه تجهیزات اندازه‌گیری قند خون برای افراد دیابتی و خانواده‌هایشان بسیار سخت شده که این موضوع با حذف ارز ترجیحی و رشد قیمت‌ها مشکل دسترسی به تجهیزات تست قند خون را برای بسیاری از افراد دوچندان خواهد کرد.

کیخانزاده ادامه داد: طبق آمارهای موجود اکنون حدود ۱۵۰ هزار مبتلا به دیابت نوع ۱ در کشور داریم که عمده این افراد را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و تنها راه درمان در این گروه تزریق مکرر انسولین حداقل (۳ بار در روز) است. به همین خاطر مدیریت دیابت نوع یک بسیار پیچیده‌تر از دیابت نوع دو خواهد بود و نیاز است تا این روزانه چندین مرتبه قند خود را اندازه‌گیری کنند و همزمان به طور منظم تزریق انسولین داشته باشند، همچنین آموزش خود مراقبتی و حمایت روانشناختی نیز از ضروریات مدیریت این بیماری است که باید جدی گرفته شود.

مدیرعامل انجمن دیابت گابریک با اشاره به شعار روز جهانی دیابت امسال و دو سال آینده با عنوان «لزوم دسترسی به امکانات مدیریت دیابت» تصریح کرد: شعار امسال که به طور مستقیم به ضرورت دسترسی افراد مبتلا به تجهیزات مدیریت دیابت اشاره دارد.

به گفته وی، لزوم دسترسی بیماران دیابتی به امکانات اندازه‌گیری روزانه قند خون که توسط فدراسیون بین‌المللی دیابت نیز مورد تاکید قرار گرفته و در ایران دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون با برندهای مختلفی عرضه می‌شود اما عدم پوشش بیمه‌ای در اکثر بیمه‌ها، هزینه فراوانی را به افراد دیابتی تحمیل کرده و به تبع مشکلات اقتصادی در خانواده‌ها منجر به کاهش توانایی تهیه تجهیزات تست قند خون شده است. شکی نیست این عدم دسترسی صدمات جبران ناپذیری را متوجه سلامت افراد دیابتی تحت درمان با انسولین به خصوص کودکان خواهد کرد.

وی افزود: مباحث مربوط به حفظ تناسب اندام و ورزش، آموزش افراد مبتلا به دیابت و رعایت رژیم غذایی مناسب در کنار تزریق منظم انسولین از دیگر موضوعات مورد توجه فدراسیون بین‌المللی دیابت در سال جاری بوده است که امیدواریم با اطلاع رسانی مناسب و تلاش و همکاری سازمان‌های متبوع به دستاوردهای مناسبی در این رابطه برسیم.

مؤسس انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک اظهار کرد: این انجمن از ۱۵ سال پیش فعالیت خود را با مباحث آموزشی آغاز کرد و به مرور بحث‌های حمایتی، آموزش پزشکان، تحقیقات را نیز در دستور کار خود قرار داد. در این مسیر گابریک فعالیت‌های ویژه‌ای داشت که آموزش‌های ویژه برای کودکان، آموزش آنلاین برای شهرهای مختلف و حضور در مناطق محروم در حیطه‌ی اطلاع رسانی و آموزش دیابت از ان جمله است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید