نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث برای انوع خودرو چگونه است؟

0

بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت چشمگیری داشته است. بیمه شخص ثالث هرسال باتوجه‌به نرخ دیه‌ای که قوه‌قضائیه اعلام می‌کند، تعیین می‌شود و سپس باتوجه‌به عواملی مانند مدل خودرو، سال ساخت، کاربری، سال‌های تخفیف، تعداد خسارت و… محاسبه می‌شود.

بیمه مرکزی هرسال نرخ بیمه شخص ثالث را مشخص می‌کند و باتوجه‌به این نرخ، درنهایت میزان حق بیمه ثالث تعیین خواهد شد. قیمت حق بیمه شخص ثالث براساس دیه انسان مشخص می‌شود. ازاین‌رو، قوه‌قضائیه باید نرخ دیه را به بیمه مرکزی اعلام کند.
در سال۱۴۰۰ نرخ دیه انسان در ماه غیرحرام ۴۸۰میلیون تومان است و این مبلغ در ماه حرام به ۶۴۰میلیون تومان می‌رسد. نرخ دیه نسبت به سال گذشته با افزایش حدود ۴۵درصد همراه بوده است؛ به‌همین‌ترتیب، افزایش قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ نیز در حدود ۳۷درصد خواهد بود.

بیمه شخص ثالث چیست؟

هرگونه خسارت مالی و جانی واردشده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی به‌عهده بیمه شخص ثالث است. براساس قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای همه خودرو‌ها اجباری است و نداشتن این بیمه برای دارندگان وسایل نقلیه عواقب به‌همراه خواهد داشت.
پوشش‌های بیمه شخص ثالث به ۲ دسته پوشش مالی و جانی تقسیم می‌شود که پوشش جانی این بیمه شامل غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد آسیب‌دیده در حوادث رانندگی است. در پوشش مالی هم خسارت‌های مالی واردشده به خودرو یا اموال افراد زیان‌دیده (به‌جز راننده مقصر) جبران می‌شود.

سقف پرداخت هزینه‌ها در پوشش جانی براساس مبلغ دیه در ماه حرام تعیین می‌شود. سقف پوشش مالی هم در شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است، اما حداقل پوشش مالی تعیین‌شده از سوی بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۰، ۱۶ میلیون تومان است.
حداکثر پوشش مالی در بیشتر شرکت‌های بیمه معادل ۸۰ میلیون تومان است و در بعضی شرکت‌ها مثل بیمه ایران در شرایط خاص تا ۳۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.
در قرارداد بیمه شخص ثالث، شخص سوم یا ثالث همه افرادی هستند که در حوادث مرتبط با خودرو، زیان جانی یا مالی دیده باشند؛ البته در تعریف این بیمه راننده مقصر حادثه شخص ثالث محسوب نمی‌شود و برای جبران خسارت‌های جانی راننده مقصر، بیمه حوادث راننده همراه با بیمه‌نامه شخص ثالث ارائه می‌شود.
توجه کنید که بیمه حوادث راننده فقط خسارت‌های جانی واردشده به راننده (شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی) را جبران می‌کند و در برابر خسارت‌های مالی هیچ خسارتی را پوششی نمی‌دهد.
قیمت‌گذاری بیمه شخص ثالث علاوه بر نرخ دیه به عوامل متعددی، چون کاربری وسیله نقلیه و تعداد سیلندر و… بستگی دارد. در بخشنامه جدید بیمه ثالث که بیمه مرکزی منتشر کرده، نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث سال۱۴۰۰ اعلام شده است. در جدول زیر می‌توانید قیمت بیمه شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه مشاهده کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه شخص ثالث پیشنهاد می‌کنیم به سایت آیتول مراجعه کنید.
حق بیمه پایه سالانه انواع وسیله نقلیه برای بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۰ برای تعهدات بدنی (دیه) ۶۴۰۰ میلیون ریال و تعهدات مالی ۱۶۰ میلیون ریال با اعمال تخفیف کرونا به شرح زیر است:

عواقب نداشتن یا دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

در صورت تمدیدنکردن و دیرکرد در بیمه شخص ثالث، علاوه بر عواقب مالی، مشکلات دیگری نیز وجود خواهد داشت. عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث را می‌توان در موارد زیر فهرست کرد:
جریمه پلیس: در صورت شناسایی خودرو بدون بیمه شخص ثالث توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی، خودرو متوقف و به پارکینگ منتقل می‌شود. در این حالت، شخص خاطی باید بیمه‌نامه شخص ثالث دارای اعتبار تهیه کند و علاوه بر حق‌بیمه جدید، حق‌بیمه روز‌هایی را هم که وسیله نقلیه او بیمه نداشته است (تا حداکثر یک سال) بپردازد. همچنین علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد، هزینه پارکینگ را نیز باید بپردازد.
پرداخت خسارت مالی و جانی: در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث در حوادث، اگر مالک خودرو مقصر باشد، هیچ شرکت بیمه‌ای خسارت پرداخت نمی‌کند و مالک باید همه هزینه‌ها را شخصا بپردازد. طبق قوانین جدید بیمه شخص ثالث، در شرایطی که راننده مقصر بیمه شخص ثالث نداشته باشد و در صورت بروز حوادث منجر به فوت یا خسارات بدنی دیگر، جبران این‌گونه خسارت‌ها به‌عهده صندوق تأمین خسارت‌های بدنی است و پرداخت دیه برای راننده مقصر حادثه به‌صورت قسطی خواهد بود. این قانون برای حمایت از اشخاص ثالث زیان‌دیده است.
خرید و فروش خودرو: امکان خرید و فروش خودرویی که زیر پوشش بیمه شخص ثالث نیست، وجود ندارد.

آیا در بیمه شخص ثالث خسارت‌های واردشده به راننده مقصر هم جبران می‌شود؟

منظور از شخص ثالث، هر شخصی است که به‌سبب حوادث وسایل نقلیه موتوری دچار زیان‌های بدنی و مالی شود، به‌استثنای راننده مسبب حادثه. شرکت بیمه هنگام صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، با دریافت حق‌بیمه حوادث راننده، خود راننده را هم تا حد دیه ماه حرام زیر پوشش بیمه حوادث قرار می‌دهد. بیمه حوادث راننده مسئولیت جبران خسارت‌های فوت و نقص عضو راننده مقصر را به‌عهده دارد و همچنین شامل پرداخت هزینه‌های درمان راننده است.

حق‌بیمه حوادث راننده چقدر است؟

نرخ حق‌بیمه حوادث راننده در آیین نامه ابلاغ‌شده به شرکت‌های بیمه براساس دیه در ماه عادی تعیین شده است. حداکثر حق‌بیمه پوشش حوادث راننده در هر سال هنگام صدور بیمه‌نامه شخص ثالث در بیمه‌نامه درج و به حق‌بیمه اضافه می‌شود. این حق‌بیمه باتوجه‌به نوع کاربری تغییر می‌کند:
گروه سواری: ۱.۸۹۰.۰۰۰ ریال
گروه بارکش: ۳.۲۴۰.۰۰۰ ریال
گروه موتورسیکلت: ۹۹۹.۰۰۰ ریال

محاسبه تخفیف بیمه خودرو‌ها به چه نحوی است؟

شرکت‌های بیمه‌ای در محاسبه بیمه شخص ثالث برای مالکان خودرو‌هایی که دچار حوادث و سوانح رانندگی نشوند و از بیمه شخص ثالثشان استفاده نکنند، تخفیفی را اعمال می‌کند. این تخفیف که به‌صورت درصد بیان می‌شود، در بیمه‌نامه افراد قابل مشاهده است و از مبلغ حق‌بیمه کسر می‌شود. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث در سال ۹۹ مطابق جدول زیر است:

تا پایان سال ۹۶ در صورتی‌که حتی یک‌بار از کوپن‌های بیمه‌نامه استفاده می‌شد، همه سال‌های تخفیف عدم خسارت از بین می‌رفت و بیمه‌نامه بدون تخفیف عدم خسارت محاسبه می‌شد؛ ولی بیمه مرکزی از سال ۹۷ تصمیم به تغییر سیاست گرفت و در ازای هربار استفاده از بیمه‌نامه، درصدی از تخفیف را به‌صورت پلکانی کم می‌کند و بقیه را برای بیمه‌گزار حفظ می‌کند. با هربار استفاده از بیمه شخص ثالث، درصد تخفیف بیمه‌نامه مطابق جدول زیر کاهش می‌یابد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه اجباری است و در صورتی‌که برای تمدید بیمه‌نامه تأخیر شود، بیمه‌گزار به‌ازای هرروز دیرکرد طبق جدول زیر موظف به پرداخت جریمه است. میزان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، هرسال از سوی بیمه مرکزی اعلام می‌شود. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود.
در سال ۱۴۰۰ به‌ازای هر روزی که در خرید بیمه شخص ثالث برای خودرو سواری تأخیر کنید، بین ۵ تا ۸ هزار تومان (باتوجه‌به نوع خودرو) جریمه می‌شوید. بنابراین، بهتر است با ثبت یک یادآور برای خودتان، از تمدید بموقع بیمه شخص ثالث خودروتان مطمئن شوید.

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیر کرد روزانه ۱۴۰۰ (تومان)
سواری -کمتر از چهار سیلندر ۵,۳۰۸
سواری -پیکان، پراید و سپند ۶,۲۸۶
سواری -سایر چهار سیلندرها ۷,۳۹۰
سواری -بیش از چهار سیلندرها ۸,۲۷۰
موتورسیکلت گازی ۱,۳۱۸
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر ۱,۶۱۰
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۱,۷۶۸
موتورسیکلت سه چرخ ۱,۹۰۲
بارکش تا ۱ تن ۶,۵۰۳
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن ۷,۸۳۰
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۹,۹۱۱
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۲,۶۹۸
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۴,۷۷۶
بارکش بیش از ۲۰ تن ۱۵,۶۶۰

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید