بخشی از جامعه بیمه درمانی ندارند

0

وزیر بهداشت با بیان اینکه بخشی از جامعه هنوز از بیمه درمانی برخوردار نیستند، در عین حال به افزایش هزینه های درمانی اشاره کرد و گفت: در هزینه های درمان پرداخت از جیب مردم به ۴۳ درصد رسیده است و این مشکل باید برطرف شود و این یک تکلیف است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایسنا،  دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست خبری به مناسبت هفته بیمه سلامت، گفت: بیمه در همه دنیا موضوع موثری است و با توجه به رشد دنیا در قسمت‌های مختلف، بیمه یک صنعت مترقی است و عمدتا در بیمه سلامت با توجه به رشد پزشکی و خدماتی که ارائه می‌شود و هزینه‌های هنگفت خدمات نظام سلامت، طبیعی است مردم بدون بیمه دچار مشکل شوند. بعد از انقلاب در تاریخ سوم آبان ۱۳۷۳ یک حرکت انقلابی تشکیل بیمه سلامت بود اما در طول این سالیان، نتایج مورد نیاز را به دست نیاوردیم و به حرکت بیشتری نیار داریم که بیشتر به مردم خدمت کنیم.

او ادامه داد:  پوشش جمعیت ما هنوز کامل نشده است و بخشی از جامعه از بیمه برخوردار نیستند؛ بویژه در مناطق محروم رضایتی از این قضیه وجود ندارد و بخشی از جامعه تحت پوشش نیست.  از طرفی در خدمت هم هنوز دچار مشکل هستیم و خدمت فراگیر نیست و نمی‌توانیم همه بیماری‌ها را پوشش دهیم و عمدتا در بیمه پایه کار می‌کنیم و متاسفانه  برخی بیماری‌ها حالت کاتاستروف دارد و کسی که بیمار می‌شود باید همه زندگی اش را بفروشد تا بتواند از پس هزینه‌ها بربیاید.

وزیر بهداشت گفت: باید به سمتی برویم که به قول مقام معظم رهبری فرد بیمار فقط درد بیماری داشته باشد و مشکل هزینه نداشته باشد.  پرداخت از جیب به ۴۳ درصد رسیده است و این مشکل باید برطرف شود و این یک تکلیف است.

عین‌اللهی تاکید کرد: باید عدالت در دسترسی ایجاد شود.  پزشکی خانواده هنوز مغفول مانده است و هر حرکتی بدون پزشکی خانواده برای ما موفقیت ایجاد نمی‌کند  و طرح‌های بزرگی در کشور داریم مانند طرح تحول نظام سلامت که منابع ما پنج یا شش برابر شد اما پرداختی از جیب مردم افزایش یافته است. با تزریق منابع به تنهایی مشکل رفع نمی‌شود و نیاز به اقدامات عمده‌تر است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: ما خیلی مشکلات در نظام سلامت داریم که بیمه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند زیرا مراکز درمانی برای اینکه به منابع برسند و هزینه پرداخت شود؛ مجبور هستند هرکاری که بیمه میگوید را انجام دهند. بنابراین بیمه را به عنوان یک مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی می‌بینیم. بیمه میتواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.

وی افزود: فراموش نکنید که نرم افزارها باید جامع باشند، متاسفانه مشکل ما در بیمارستان‌ها اکنون پرداختن تنها به HIS است که فقط منابع مالی را می‌بیند. ما امروزه به سیستم جامع NHS نیاز داریم. ما نیاز به دیجیتال ریکوردینگ داریم برای اینکه مملکت سر و سامان یابد و اطلاعات دقیق از بیماری داشته باشیم که به برنامه‌ریزی‌هایمان برای کنترل بیماری‌هایی نظیر غیرواگیر کمک کند. باید به سمت خدمات دیجیتال برویم. با دستیابی به اطلاعات می‌توان به جای آنکه همه هزینه‌ها را به درمان اختصاص دهیم، به بهداشت و پیشگیری هم توجه کنیم.

او ادامه داد: حدود ۱۰۰۰ بیمارستان در کشور داریم که همه اینها می‌توانند پایلوت شما برای برنامه‌های دیجیتال باشند و فرایند بیمارستانی را در بحث دیجیتال برد. یکی از مشکلات جامعه پرستاری این است که به جای رسیدگی به بیمار مدام باید بنویسد؛ با همین نرم افزارها و آی تی که بیمه می‌تواند اجرایی کند برطرف می‌شود. بحث دیگر ما مدیکال ارور و خطاهای پزشکی است که جایی ثبت نمی‌شود و نرم افزارهایی داریم که می‌تواند این اشتباهات را مشخص کند و خروجی خوبی می‌دهد و نظارت امروزه بیمه باید یک نظارت هوشمند و نرم افزاری باشد و بر فرایند درمان بیمار نظارت هوشمند داشته باشد و با اتصال اطلاعات، اطلاعات کشوری خوبی به دست می‌آوریم.

عین‌اللهی تصریح کرد:  امروزه بهداشت بدون درمان نمی‌تواند کاری کند.  بهداشت و درمان پیوسته است، جایی می‌بینید مشکل ریوی زیاد است که فقط درمان می‌کنیم در حالی که اگر ریشه‌های معضل را بیابیم این معضل رفع می‌شود.

وی ادامه داد:  یکی از مشکلات ما در بیمه تزریق پول به بحث درمان است درحالی که برخی کشورها بخش بهداشت را هم در بیمه لحاظ می‌کنند تا بیمه تشویق شود با تاکید بر بحث پیشگیری از بروز بیماری‌ها بکاهد.  بیمه باید پیوسته با وزارت بهداشت باشد، وزارت بهداشت بدون بیمه نمیتواند کاری کند. متاسفانه در کشور ما بیمه‌ها آنچنان که باید قوی نشده است. بیمه بهترین مکان نظارت و برنامه ریزی است‌. نزدیک‌ ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که فقط مقاله منتشر می‌کند و اگر نیاز مردم را برطرف نکند به چه کار می‌آید؟ اگر بیمه را مرکز تحقیقاتی ببینیم مشکلات زیادی  رفع می‌شود. تقویت بیمه‌ها از اهداف اصلی ما است.

وی افزود: در کوتاه مدت راهنماهای بالینی نقش مهمی دارد. در قضیه کرونا لازم است از همه عزیزان تشکر کنم که در درمان کرونا حرکت انقلابی شکل گرفت‌. بیمار کرونایی نزدیک ۳۰ تا ۴۰ میلیون هزینه دارد و فقط رمدسیویر نزدیک ۶ میلیون هزینه داشت. امیدواریم با واکسیناسیون انقلابی بیماری کنترل شود. در دو ماه اخیر حدود ۷۶ میلیون دوز واکسن تزریق شده است که رکورد بی سابقه در دنیا است که با حمایت مردم انجام شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید