بازنشستگان به مشاغل کاذب روی آورده‌اند

0

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران گفت: بیش از نیمی از جمعیت استان مازندران را کارگران و بازنشستگان، تشکیل می‌دهند. اینجا وضع کارگران و بازنشستگانش خوب نیست!

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایلنا، معیشت سخت کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مشکلی است که برای خیلی‌ها قابل درک نیست؛ سال‌ها کار در شرایط سخت به امید آن که یک روزی خواهد آمد تا چند صباحی فارغ از مشکلات زندگی نسبتا راحت و بی‌دغدغه باشی…

امروز ۲۰ سال و شاید ۳۰ سال از بهترین دوران زندگی‌شان در کارخانه؛ بیمارستان، جاده‌ها و… گذشته و هنوز چشم به دست دیگران دوخته‌اند! هزینه‌ها کمرشکن شده و دخل و خرج کارگر و بازنشسته اصلا با هم نمی‌خواند!

می‌گویند تلاش می‌کنیم زندگی‌تان رو به بهبودی برود؛ مسئولان می‌گویند! و تو و هم قطارانت هیچ اثری از بهتر شدن اوضاع نمی‌بینی!

بیش از نیمی از جمعیت استان مازندران را کارگران و بازنشستگان تشکیل می‌دهند! اینجا وضع کارگران و بازنشستگان خوب نیست! نصرالله دریابیگی (رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران) که در تشکیلات خانه کارگر و کانون بازنشستگان استان مسئولیت دارد، می‌گوید: اوضاع ما خوب نیست و این مطلب مختص امسال نیست! او می‌گوید: ۴۰ سال گذشته یک طرف و دهه اخیر و دوسال گذشته یک طرف! آنچه می‌گویند و نامش را احترام به مقام و جایگاه کارگران و بازنشستگان می‌گذارند، فقط حرف است، چراکه در عمل اتفاقات دیگری افتاده!

«دریابیگی» می‌گوید: در استان مازندران یک خانواده ۴ نفره ماهانه باید ۱۰ میلیون تومان در جیب سرپرست خانوارش باشد تا یک زندگی آبرومندانه داشته باشد؛ متوسط دریافتی یک بازنشسته چهار میلیون و پانصد هزار تومان است! شما آخر این قصه پرغصه را خودتان حدس بزنید!

این نماینده کارگری در استان مازندران لابلای صحبت‌هایش، گریزی هم به مشکلات کارگران می‌زند و می‌گوید: فکر نکنید که مشکلات فقط برای بازنشستگان است؛ کارگران که کار می‌کنند نیز با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از کمی حقوق تا نبود امنیت شغلی! تازه ما قانون کار داریم و دل‌مان به این میثاق ملی خوش است!

او می‌گوید: از مسئولان محترم یک سوال مهم دارم؛ سبد ۱۰ میلیونی هزینه‌ها را کارگران و بازنشستگان چگونه پر کنند؟ سیگار فروشی در کنارخیابان؛ شستن ماشین مردم؛ نگهبانی در پارک و… هر کار دیگری که نام آن را شغل کاذب گذاشته ایم!

دریابیگی می‌گوید: آیا می‌دانید کارگر و بازنشسته تامین اجتماعی سوای آن که باید صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه دارند؛ مجبور به قرض گرفتن هستند و مشکلات بعدی که از بیان آن‌ها می‌گذرم؟!

او می‌گوید: قدرت خرید کارگر جماعت و بازنشستگان به شدت پایین آمده و حاصل این شرایط رکود اقتصادی و بازاراست! کارگر قدرت خرید کالایی را که خودش تولید کرده ندارد! این فرد با هزار و یک خیال و مشکلات به کار دوم و سوم می‌رود و فردا صبح باید در پای دستگاه تولید حاضر شود؛ از او چه می‌ماند؟ مشکلات معیشتی؛ بیکاری فرزندان و…همه در ذهنش جمع هستند و بعدا می‌شنویم دست کارگر در حین کار زیر دستگاه مانده و قطع شده! او با چه انگیزه‌ای برای شکوفایی تولید و استقلال کشورش تلاش کند؟!

دریابیگی با انتقاد از برخی مسئولان و نمایندگان مجلس که شعار حمایت از تولید و کارگر سر می‌دهند و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مابه التفاوت ارز را طرح می‌کنند، می‌گوید: پول‌پاشی در جامعه یعنی تورم و گرانی‌های سرسام آور! ما پیشنهاد می‌کنیم بن کارگری و کارمندی را احیا کنند تا حقوق بگیران حداقل بتوانند کالاهای اساسی مثل برنج و مرغ و گوشت و لبنیات را بر سرسفره‌شان ببینند!

او از وزیر تعاون و کار درخواست می‌کند که موضوع بن کارگری را در شورای عالی کار مطرح و بر احیای تعاونی‌های کارگری و کارمندی پافشاری کند تا بلکه اقشار آسیب پذیرجامعه از فشارهای کنونی خارج شوند و عدالتی را مدنظر مسئولان و کارگزاران نظام است؛ محقق گردد!

این نماینده کارگری می‌گوید: اگر در سالهای گذشته طبق قوانین کار و تامین اجتماعی حقوق کارگر و بازنشستگان به عدالت و منطقی افزایش می‌یافت؛ امروز شاهد این همه مشکلات نبودیم!

او می‌گوید: رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی دستمزدها و افزایش پلکانی حقوق‌ها اظهارنظر می‌نماید؛ ما صحبت‌مان این است که ۸۰ درصد کارگران و بازنشستگان حداقل بگیر هستند؛ آیا این افزایش‌ها کمک حال این جماعت خواهد بود؛ قطعاً خیر!

او خطاب به دولت و مجلس می‌گوید: کارگران و بازنشستگان اوضاع مالی اشان وخیم است؛ با این حقوق‌ها به کجا خواهیم رسید؟ با ماهی چهار و ۵ میلیون کدام مسئول و نماینده محترم زندگی می‌کند که ما اینگونه باشیم! حقوق‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیونی برخی نمایندگان مجلس و مدیران مملکت کجا و دستمزد بخور و نمیرجماعت کارگر و بازنشسته کجا؟!

«دریابیگی» ضمن قدردانی از برخی مسئولان استان مازندران و مدیران تامین اجتماعی که تا حدودی با ارایه خدمات درمانی؛ مرهمی برمشکلات کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هستند؛ از اجرایی نشدن قانون درمان رایگان مطابق قانون اساسی و مسکوت ماندن قانون الزام درمان رایگان توسط تامین اجتماعی به شدت انتقاد کرده و می‌گوید: در استان مازندران ۵ تا بیمارستان تامین اجتماعی داریم و طرح‌های توسعه‌ای این سازمان درحال اجرا هستند اما در تمام مناطق استان که این امکانات نیست و کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مجبورند از جیب‌شان هزینه‌های بیمه تکمیلی را بدهند؛ اینها موارد نقض قوانین هستند و هیچ کس زحمت پاسخگویی را به خودش نمی‌دهد!

او از مدیران سازمان تامین اجتماعی به طور جد می‌خواهد که پیگیر بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان باشند و در ادامه به بحث پرچالش همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌پردازد و می‌گوید: این موضوع در دولت احمدی نژاد طرح و اجرایی نشد و در دولت تدبیر و امید نیم بند محقق گشته؛ سال ۱۳۹۸ برای تامین بار مالی طرح ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی عملیاتی شد و برای سال ۱۳۹۹ که قراربود ۸۹ هزار میلیارد تومان در بودجه دیده شود؛ ریالی محقق نشده اما حقوق بازنشستگان تا درصدی ترمیم شد که البته با ایده آل‌ها فاصله داریم.

دریابیگی گفت: آقای نوبخت رئیس سابق برنامه و بودجه اعتقاد داشتند که اجرای این طرح تورم‌زا خواهد بود که البته نمایندگان مجلس در برابر چنین اظهاراتی اعلام کردند به لایحه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رای مثبت خواهند داد و همین نمایندگان اخیراً صحبت‌های دیگری داشتند که بارمالی این طرح برعهده سازمان تامین اجتماعی است و نمی‌توانند بگویند بودجه‌اش را دولت تامین می‌کند اگرچه اعتقاد داریم دولت ما را نیز همچون بازنشستگان لشکری و کشوری دیده و از محل فروش نفت اعتبارات طرح همسان‌سازی را تامین کند.

وی می‌گوید: از نمایندگان محترم مجلس انتظار داریم همانگونه که در شعارهای خودشان حامی تولید و کار و کارگر هستند در عمل نیز با تصویب دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، برای همیشه این قشر عزیزجامعه را از بلاتکلیفی و نگرانی‌ها خارج کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید