بیمه سلامت کل مددجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد

0
به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی، آخرین وضعیت خدمات ارائه شده به مددجویان کمیته امداد گفت: نهاد کمیته امداد از بدو تاسیس تا کنون از دورترین روستا‌ها تا شهر‌های مرکزی پناه فقرا و نیازمندان بوده و در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۲۸ خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند.این افراد ۴۷/۹۱ درصد ساکن شهر‌ها و ۵۲/۰۹ درصد ساکن روستا‌ها هستند.

خدرویسی گفت: زنان سرپرست خانواده تحت پوشش که دریافت حقوق از سمت پدر، مادر یا همسر نداشته و نیازمند هستند، ۱ میلیون و ۱۱۷ هزار نفر هستند.شرط نیازمند بودن الزام تحت پوشش قرار گرفتن در کمیته امداد است. بسیاری از ایتام یا سالمندان نیازمند نیستند و بررسی این شرط از ضرورت‌های کاری ماست.

معاون سلامت و خانواده کمیته امداد افزود: ۸۲ هزار بیمار خاص و صعب العلاج برای استفاده از خدمات ما وجود دارند.امسال اتفاقات مهمی در زمینه خدمات به مددجویان صورت گرفته که منحصر به فرد است، به وسیله‌ی پالایش بیمه‌های مددجویان ۱۱۵ هزار خانواده نیازمند از چرخه حمایت خارج شده و به همین میزان جایگزین آن‌ها شده اند.

خدرویسی گفت: با افزایش ظرفیت ۱۰۰ هزار خانواده، نیازمند پشت نوبتی برای حمایت نداریم و ۲۱۵ هزار خانواده تحت حمایت این نهاد هستند.امسال افزایش قابل توجهی کمک هزینه معیشت و مستمری را داشتیم که از ۳۵۰ هزار تومان تا ۱ میلیون ۱۰۰ هزار تومان است که افزایش ۶۷ درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: تا امروز ۴۷۰ هزار پرونده سالمند به مراکز نیکوکاری برون سپاری شده که تا پایان سال به ۷۰۰ هزار پرونده خواهد رسید.

خدرویسی به تفاهم نامه میان کمیته امداد و سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت:تمامی خانواده‌های زندانیان نیازمند تا آزادی سرپرست تحت پوشش کمیته هستند و همانند مددجویان از خدمات استفاده می‌کنند.تسهیلات اشتغال در زمان آزادی سرپرست نیز صورت می‌گیرد.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گفت: با بهره گیری از بانک‌های اطلاعاتی مختلف به منظور رفع هم پوشانی با سازمان بهزیستی، تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، سیستم‌های وب سرویسی ایجاد شده که با راه اندازی سامانه‌ی امداد هوشمند به صورت آنلاین می‌توانیم وضعیت مددجویان را پایش و برسی کنیم.

خدرویسی بیان کرد: در حوزه حمایت‌های اجتماعی، تامین لوازم ضروری زندگی شامل ۲۳ هزار بخاری و ۲۳ هزار آبگرمکن در سال ۱۴۰۰ اهدا شده است. نیاز سنجی دقیق با اولویت مناطق محروم انجام شده شده و در زمینه وسایل سرمایشی، ۵۰ هزار و ۳۳۹ کولر آبی و ۸ هزار کولر گازی به مددجویان تحویل داده شده است.

وی به خدمات دیگری اشاره کرد و گفت: سرویس بهداشتی و حمام مناسب برای منازل نیازمندان احداث شده یا در صورت عدم توانایی گاز کشی داخل ساختمان، این خدمات صورت گرفته است.

خدرویسی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، کمک به اسکان مددجویان، اجازه و و دیعه مسکن انجام شده است.تامین جهیزیه از اقدامات مهم دیگری بوده که با همکاری خیرین و سایر نهاد‌ها تا امروز ۱۴ هزار بسته شامل ۵ قلم کالای اساسی یخچال، اجاق گاز، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و تلوزیون شامل ۷۰ هزار قلم خریداری شده است و تا پایان سال با تامین اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان برای ۳۰ هزار بسته جهیزیه شامل ۱۵۰ هزار قلم کالا صورت می‌پذیرد.قیمت‌های این ۵ کالا با ۲۰ میلیون تامین می‌شوند، در حالی که در بازار بالای ۳۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: کمک به اجاره و ساخت مسکن درصورتی که نیازمند تعمیرات و احداث انشعابات گاز و آب باشند، به صورت رایگان و برای پرداخت تسهیلات در رهن و کمک اجاره به مددجویان خدمات ارائه می‌شود.

خدرویسی افزود: پرداخت خسارت به مددجویان در زمینه حوادث چنانچه منزل و وسایل زندگی یا خود شخص مددجو از نظر جسمانی دچار آسیب شود، انجام می شود.

معاون سلامت و خانواده کمیته امداد به بیمه پایه مددجویان اشاره کرد و افزود: بیمه سلامت کل مددجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیمه مکمل شامل بیماران خاص و صعب العلاج تحت حمایت کمیته امداد است. خدمات بیمه‌های اجتماعی نزد سازمان تامین اجتماعی ۷۹ هزار نفر است که در ۶ ماهه اول سال ۱۱۲ میلیارد تومان حق بیمه پرداخت شده است. ۱۶ هزار نفر از مستمری تامین اجتماعی بهره‌مند شده اند. ۲۳ میلیارد تومان بابت بازنشستگی ۳ هزار زن سرپرست خانوار پرداخت شده است.

وی به شاخص‌هایی جهت خارج شدن مددجویان از چرخه حمایت اشاره کرد و افزود: این شاخص‌ها مبتنی بر توانمند سازی است و لازم است و در کمیسیون حمایت ما به طور دقیق بررسی شود. برای مثال اگر یک نفر از اعضای خانواده مددجو اشتغال پیدا کند، ازدواج کرده یا معافیت سربازی و… را شامل شود.همچنین خروج عادی به دلیل فوت، دریافت مستمری از صندوق بازنشستگی، برگشت سرپرست خانواده از زندان یا تایید کمیسیون پزشکی سلامت برای توانایی فرد جهت اشتغال از موارد خارج شدن شخص از چرخه حمایت و جایگزینی دیگران است.

وی ادامه داد: ذکور بالای ۱۸ سال نیز از حمایت خارج می‌شوند. از موارد دیگر این امر زمانی است که فرد سهم الارث مناسبی برایش به ارث برسد.در صورتی که خانواده‌ای سرپرست آن سرباز وظیفه باشد، خانواده اش تحت پوشش کمیته امداد تا زمان پایان خدمت قرار گرفته و بعد از آن به فرد در صورت نیاز وام اشتغال برای حمایت داده می‌شود.

وی ادامه داد: دریافت وام اشتغال به معنای توانمند شدن نیست بلکه ما دوسال صبر می کنیم تا این خانواده به شرایط مناسبی برسد بعد در کمیسیون حمایت برای خروج یا باقی ماندن آن‌ها در چرخه حمایت کمیته امداد تصمیم گیری می‌شود.

خدرویسی گفت: فرانشیز بستری مددجویان کمیته امداد در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی رایگان شده است. یکی از ۱۲۰ خدمات ما پرداخت مستمری است.

وی با اشاره به هفته وحدت گفت: خدمات برای همه مردم کشور یکسان خواهد بود و تفاوتی میان شیعه و سنی نخواهد بود و الویت ما مناطق محروم است.

خدرویسی در پاسخ به سوال این که آیا بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص شده است، پاسخ داد: هنوز در این خصوص تصمیم گیری نشده است، اما قطعا با توجه به تورم درکشور بودجه سال آینده کمیته امداد نیز افزایش خواهد داشت.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد درباره خدمات ارائه شده به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در شرایط کرونایی بیان کرد: همزمان با کشور و همسو با ستاد ملی مقابله با کرونا ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در کمیته امداد نیز راه اندازی شد. اقدامات لازم در حوزه پیشگیری، درمانی و حمایتی خدمات قابل توجهی به مددجویان ارائه شده است. در نظر گرفته شد که ارائه خدمات به گونه‌ای باشد که نیازمند مراجعه حضوری مددجویان برای دریافت خدمات نباشد.

خدرویسی ادامه داد: متناسب با شرایط کشور ما کمترین ابتلا به کرونا در بین مددجویان داشتیم و به خانواده‌هایی که فوتی داشتند مبلغی برای کمک به آن‌ها پرداخت شد. در شرایط کرونا بسیاری از خانواده‌ها مشاغل خود را از دست دادند، این افراد شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفتند.
وی به سوال چه تعداد از خانواده‌ها مشاغل خود را از دست داده اند، اینگونه جواب داد: در یک مورد حدود ۱۱ هزار خانوار از مرکز رصد فقر کمیته امداد و بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان شناسایی شدند و ما به سطح کشور این خانواده‌ها را اعلام کردیم. تعدادی از این خانواده‌ها تمایلی به تحت پوشش قرار گرفتند نداشتند و تعدادی نیز به خواست خودشان تحت پوشش قرار گرفتند. در حال حاضر هیچ مراجعه کننده‌ای نداریم که شرایط مورد حمایت قرار گرفتن را دارا بوده، اما درخواستش انجام نشده باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید