مسیرتحول دیجیتال در صنعت بیمه بسیار پرپیچ و خم است

0

یک عضو هیات مدیره شرکت سنحاب، به چالش‌های موجود صنعت بیمه درخصوص پیاده سازی تحول دیجیتال در شرکت‌های بیمه‌ای اشاره کرد وگفت: صنعت بیمه با دو گروه از چالش‌ها روبرو است که یکی، چالش‌های محیط داخلی شرکت‌ها و دیگری چالش‌های بیرونی است.

“شاهین فتاحیانی”، در دومین جلسه از سلسله وبینارهای تحول دیجیتال، با محوریت چالش‌های پیاده سازی تحول دیجیتال، گفت: مسیرتحول دیجیتال در صنعت بیمه پرپیچ و خم است و ریسک بالایی دارد و اگر صنعت بیمه بخواهد که دراین مسیرحرکت کند، ابعاد مختلف سازمان باید درک واحدی از ماهیت تحول دیجیتال داشته باشند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ به گفته وی،یکی از چالش‌های اصلی این است که در هریک از مراحل و مراتب این مسیر درک واحدی ازماهیت تحول دیجیتال در شرکتها وجود ندارد و یا اثرگذاران داخل شرکت اختلاف معناداری در مفاهیم باهم دارند که این چالش، خود چالش دیگری را ایجاد می‌کند.

معاون فنی و مهندسی شرکت سنحاب تصریح کرد: برای استفاده از فناوری باید از یکسری مجموعه اقداماتی استفاده شود تا منجر به تغییرساختار کسب وکار شده و الگوهای ارزش آفرینی را تغییردهد و جنبه‌های مالی را هم در بربگیرد.

فتاحیانی، با بیان اینکه، این مدل کسب وکار در نشانه‌های مختلف توسط تحول دیجیتال دچار دگرگونی خواهد شد، افزود: در نتیجه در ساختارهای هزینه و درآمد، منابع کلیدی، کانال‌های توزیع، برقراری ارتباط و ارزش پیشنهادی کاملا متحول خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی شرکت سنحاب با طرح  این سوال که آیا یک شرکت در اکوسیستم بیمه‌ای به تنهایی می‌تواند این تحول را ایجاد کند، اظهارکرد: هریک از بازیگران به تنهایی نمی‌توانند تحول ایجاد کنند زیرا تحول دیجیتال به واسطه شکل گیری پلت فرم‌ها و اکوسیستم‌ها ایجاد شده و چیزی جدای از مفهوم اکو سیستم نیست و همه دراین اکو سیستم نقش دارند و ازنقش بقیه تاثیر می‌پذیرند.

فتاحیانی، تصریح کرد: در یک نگاه کلی ممکن است که صنعت بیمه ازنگاه عدد اقتصادی، کوچک به نظر برسد اما از نگاه اکو سیستمی فعال ساز اقتصاد است و با بازیگرهای بسیاری درگیراست و نهادهایی همچون بیمه مرکزی، سندیکای بیمه گران ایران، شورایعالی بیمه ، وزارت اموراقتصادی و دارایی و حتی مجلس شورای اسلامی روی اکوسیستم بیمه تاثیرگذارهستند، اما هسته اصلی شرکت‌های بیمه‌ای، شبکه توزیع آن هستند که ارزش را به بیمه گذاران ارائه می‌دهند.

فتاحیانی، افزود: جایگاه برنامه ریزی و مدیریت تحول دیجیتال درشرکت‌ها به دلیل عدم درک واحد ازماهیت تحول دیجیتال، جایگاه مشخصی ندارد و ازآنجایی که تحول دیجیتال موضوعی در ارتباط با اکو سیستم است باید هرم معماری سازمانی هم قابلیت زندگی کردن در یک اکو سیستم را بیشتر از قبل داشته باشد.

وی، اظهارکرد: جایگاه برنامه ریزی مدیریت تحول دیجیتال در بعضی شرکت‌ها فقط درلایه زیرین زیرساخت دیده می‌شود ولی در لایه‌های بالا به خصوص لایه‌های مدل کسب و کارو استراتژی کمتردیده شده است.

معاون فنی ومهندسی سنحاب، گفت: توانایی نوآوری دربخش بیمه گری و مدل کسب و کار در شرکت‌ها رشد نکرده، شاید هم قسمت تکنولوژی بیشتر رشد کرده ولی توانایی خلق مدل‌های کسب وکار رشد کمتری داشته که این می‌تواند یکی دیگر ازچالش‌های محیط داخلی شرکت‌ها باشد.

فتاحیانی، با بیان اینکه جایگاه فناوری در شرکت‌ها معلوم نیست، افزود: برخی فکر می‌کنند که تحول دیجیتال چیزی متفاوت‌تر از توسعه ابزارهای دیجیتالی یا الکترونیکی است و این باعث شده که بگویند تحول دیجیتال، فناوری اطلاعات نیست ودر این بین موضوع ، تا سطح تامین کننده زیرساخت یا تامین کننده نرم افزار، نزول می‌کند.

وی، معتقد است که  بعضی از شرکت‌ها  بدون اینکه استراتژی و مفاهیم اصلی را داشته باشند، طراحی و نوآوری کسب و کار را به فناوری اطلاعات می‌سپارند ودریک چرخه معیوبی گیر می‌کنند که این در شرکت‌های مختلف جایگاه‌های مختلفی هم  دارد.

عضوهیات مدیره سنحاب، با اشاره به چالش‌های بیرونی که دراکو سیستم صنعت بیمه وجود دارد، گفت: سطح تماس مشتریان نسبت به صنایع مشابه بسیارکم است و صنعت بیمه دریک محیط اکو سیستمی مشابه به سختی می‌تواند به زندگی مشتریان ورود کند.

فتاحیانی، اظهارکرد: بخشی از تحول دیجیتال، فناوری است یعنی فناوری باید به کار گرفته شود تا مدل کسب و کاررا عوض کند فقط فناوری صرف نیست و به کارگیری فناوری اطلاعات یکسری زیرساخت‌های عمومی می‌خواهد که به عنوان یک چالش عمده در محیط بیرونی مطرح  شده و فرابخشی هم است.

وی، بیان کرد: تحول دیجیتالی اثراتی دارد و یکسری خروجی‌هایی از خود نشان داده که شاید شرکت های بیمه درابتدا فکر می کنند که علت این تغییر ماهیت رفتاری درالگوها، به دلیل وجود اینشورتک‌ها و استارت آپ‌ها بوده درحالیکه این ها معلول این پدیده هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید