داروخانه های طرف قرارداد بیمه ها، مردم را به خرید دارو با قیمت آزادسوق می دهند

0

یک کارشناس حوزه بیمه با اشاره به اینکه حذف ارز دولتی دارو و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به بیمه ها، جز به ورشکستگی بیشتر بیمه های درمانی و زنجیره تامین دارو نمی انجامد گفت: تشدید کمبود دارو و عدم فروش بیمه‌ای دارو در داروخانه‌ها از نتایج حذف یک باره ارز دارو خواهد بود. برای این اقدام ابتدا باید پیش نیازهای لازم فراهم شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایسنا، حسین میرزایی در گفت وگو در ارتباط با پیرامون موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو اظهار کرد: سیاستگذاری کاریکاتوری به هیچ نتیجه ای نمی انجامد. در حال حاضر مردم برای پیدا کردن برخی اقلام دارویی از داروخانه های مختلف با مشکل مواجه هستند که نشان می دهد زنجیره تامین دارو می‌لنگد که ساده‌ترین داروها پیدا نمی‌شوند.

وی افزود: داروخانه های طرف قرارداد بیمه ها، مردم را به خرید دارو به قیمت آزاد یا بازار سیاه سوق می دهند. آن هم مردمی که در وضعیت معیشتی بدی گرفتار شده‌اند.

این کارشناس حوزه بیمه با اشاره به اینکه وزیر سابق بهداشت برای اصلاح زنجیره تامین دارو، اصلاح نظام بیمه‌ای و قیمت گذاری دارو کاری انجام نداد گفت: در چنین شرایط و به جای رصد و پایش لحظه ای دارو و بررسی ریشه کمبودهای دارویی، نمی‌توان مستقیم به سراغ ارز ۴۲۰۰ تومانی رفت و آن را به یک باره حذف کرد.

میرزایی ادامه داد: باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت مرحله به مرحله حذف کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از چند برابر شدن قیمت دارو پس از حذف ارز و بروز کمبودهای شدید دارویی اظهار کرد: بسیاری از داروخانه ها، شرکت‌های پخش و شرکت های دارویی در وضعیت مالی خوبی به سر نمی برند و با ورشکستگی دست و پنجه نرم می کنند. متاسفانه چشم فعالان دارو به بازارهای صادراتی نیست و  وضعیت بد مالی کشور و بیمه گران درمانی، دامن آن ها را نیز گرفته است.

این کارشناس حوزه دولت الکترونیک همچنین با بیان اینکه برخی فعالان نظام دارویی به دنبال حذف ارز دولتی هستند تا به این بهانه زیر میز قیمت گذاری غذا و دارو بزنند و دارو را به هر قیمتی که خواستند به مردم بفروشند تاکید کرد که باید با بی اخلاقی ها و تخلفات گسترده فعالان حوزه دارو در ارتباط با دلار ۴۲۰۰ تومانی برخورد جدی صورت پذیرد.

میرزایی اضافه کرد: همچنین لازم است توان بیمه‌های درمانی برای مدیریت بار مالی تعهدات پس از حذف ارز دارویی سنجش و نظام ردیابی و رهگیری دارو به طور کامل اجرا شود و سپس مرحله به مرحله ارز دولتی را حذف کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید