دیابت بیش از ۸.۵ درصد هزینه‌های بهداشتی کشور را می‌بلعد

0

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دیابت را یک بیماری پرهزینه در سیستم مراقبت های بهداشتی ایران خواند و گفت: بیش از ۸.۵ درصد از کل هزینه‌های بهداشتی کشور صرف امور مرتبط با این بیماری می‌شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از وبدا، باقر لاریجانی در وبینار آشنایی با دیابت و راه های مدیریت آن با رویکرد تلفیقی (طب مدرن و طب سنتی) بیماری های غیرواگیر را علت ۷۱ درصد از کل مرگ و میرها در سطح جهان خواند.

وی با بیان اینکه دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی علت بیش از ۸۰ درصد از مرگ های زودرس ناشی از بیماریهای غیر واگیر را تشکیل می دهند، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات، عدم تحرک بدنی و مصرف مشروبات الکلی را اصلی ترین عوامل خطر مرتبط با این دسته از بیماری ها خواند.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: کاهش عوامل خطر و همچنین غربالگری، تشخیص و مدیریت به موقع بیماری های غیرواگیر می تواند از بخش بزرگی از زیان های ناشی از این بیماری ها بکاهد.
وی با بیان اینکه متاسفانه دسترسی به اهداف مورد نظر ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار در ارتباط با توقف رشد فزاینده دیابت تا به حال به خوبی محقق نشده است، گفت: در کشور ایران تنها چند استان به اهداف تعیین شده نزدیک شده اند.
لاریجانی با نگران کننده خواندن آمار بیماران دیابتی در دنیا مخصوصا در منطقه MENA تصریح کرد:  طبق براورد های جهانی تا ۲۵ سال آینده تعداد بیماران دیابتی در این منطقه ۹۶ درصد افزایش خواهد داشت.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: در دهه های اخیر شیوع دیابت و تعداد مرگ و میرهای ناشی از دیابت در جهان به طور چشمگیری افزایش یافته و این افزایش در مورد دیابت «نوع ۲» بسیار بیشتر بوده است. میزان ناتوانی های ناشی از دیابت خصوصا دیابت نوع دو نیز در کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است بطوریکه دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران است.
وی دیابت را یک بیماری پرهزینه در سیستم مراقبت های بهداشتی ایران خواند و گفت: بیش از ۸.۵ درصد از کل هزینه های بهداشتی کشور صرف امور مرتبط با این بیماری می شود.
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اهمیت بیماری دیابت، نظام بهداشت و درمان کشور چندین استراتژی و سیاست را در رابطه با کاهش بار ناشی از این بیماری اقتباس کرده است که از آن میان میتوان به جمع آوری داده ها و اندازه گیری بار بیماری در سطوح ملی و فروملی ، ایجاد برنامه اقدام ملی در خصوص بیماری های غیرواگیر، تدوین چارچوب ملی دیابت، تأسیس شبکه ملی کلینیک های دیابت، طراحی نقشه راه تحقیقات دیابت و نظام ثبت ملی دیابت اشاره کرد.
لاریجانی با اشاره به انتشار ویراست دوم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، گفت: این سند توسط کارگروه های مختلف کمیته با همراهی معاونت های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به روز رسانی شده است.
رییس پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم با معرفی سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری ایران (VIZIT)  افزود: دسترسی به داده های سلامت در این بستر فراهم شده است که شامل نمایش آخرین وضعیت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در کشور به تفکیک استان، گروه سنی، جنسی و نوع محل سکونت، وضعیت مرگ و میر برای علل مختلف مرگ به تفکیک گروه های سنی و جنسی در ۳۱ استان کشور، میزان بروز سرطان به تفکیک گروه سنی و جنسی در ۳۱ استان کشور و اطلاعات ارزشمند دیگری در حوزه های مختلف سلامت است.
وی به نقش موثر و کلیدی داروهای گیاهی در درمان دیابت در بسیاری از کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مواد موثره داروها مشتق شده از محصولات طبیعی بوده و محصولات طبیعی هنوز منبع مناسبی برای کشف داروهای جدید هستند.
لاریجانی ادامه داد: با وجود اینکه علاقه فزاینده ای به درمان های گیاهی وجود دارد، اما همچنان شکاف در شواهد علمی موجود در مورد مزایای درمانی گیاهان وجود دارد که یکی از دلایل ممکن است به دلیل سرعت پایین ترجمان یافته ها در مطالعات حیوانی به آزمایشات بالینی انسانی باشد.
وی افزود: برای تعیین موثرترین متابولیت های گیاهی و مکانیسم سلولی آنها به منظور تعیین اولویتها برای طراحی آزمایشات بالینی روی حیوانات و انسان ها تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. همچنین مطالعات بیشتر با شواهد علمی قوی مانند مرور نظام مند و متاانالیز مطالعات بالینی کنترل شده مورد نیاز است.
در بخش های مختلف این رویداد آموزشی به مباحث مرتبط با روش های مدیریت دیابت توسط دکتر مژگان اسدی، نقش گیاهان دارویی و ملاحظات مصرف آنها در کنترل دیابت نوع دو توسط دکتر روجا رحیمی و همچنین توصیه های غذایی در کنترل دیابت از دیدگاه طب ایرانی توسط دکتر الهام اختری پرداخته شد.
دکتر نازلی نمازی نیز نقش تغذیه و توصیه های غذایی در مدیریت دیابت نوع ۲ از منظر طب رایج را تبیین و  توصیه های غذایی تلفیقی (طب رایج و سنتی) را ارائه کرد.

وبینار آشنایی با دیابت و راه های مدیریت آن با رویکرد تلفیقی (طب مدرن و طب سنتی) روز گذشته (یکشنبه) به میزبانی گروه علوم دارویی- سنتی در غدد پژوهشگاه برگزار شد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید