بیماران مبتلا به کووید در دراز مدت از ۵۰ نوع مختلف علائم رنج می برند

0

دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران به مردم توصیه کرد مراقب عوارض اسکلتی عضلانی‌ دوره حاد بیماری کرونا باشند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از انجمن فیزیوتراپی ایران، عبدالرحمن اهوازیان افزود: گرچه که درگیری ریوی در بیماران مبتلا به کووید بارز است اما عوارض اسکلتی عضلانی ناشی از بیماری کووید عمدتا در دوره حاد به دلیل اهمیت بیشتر بازگردانی ثبات قلبی عروقی ریوی و در درازمدت به دلیل سهل انگاری بیماران و مراقبین آنها، دچار ساده انگاری می شوند.

وی اظهار داشت: در مراحل حاد عمده تلاش کادر درمان معطوف به درمان های دارویی ضد ویروسی و ضدالتهابی برای حفظ جان بیماران و کاهش شدت درگیری بیمار است و بعضا عدم توجه به وضعیت دهی صحیح بیمار و رخوت و خستگی بیمار ناشی از ابتلا می تواند مفاصل و عضلات را در وضعیت مرضی قرار دهد.

اهوازیان تصریح کرد: در درازمدت نیز با رد شدن نگرانی های فاز حاد بسیاری از بیماران از علائم عوارض اسکلتی عضلانی شکایت دارند. طبق مطالعات انجام شده، ۵۰ درصد بیماران مبتلا به کووید درد عمومی بدن را تجربه می کنند و دیگران نیز به نسبت های متفاوتی از درد عضلات، مفاصل و به طور مشخص کمردرد جدید رنج می برند.

به گفته وی، درد عضلات، درد مفصل، گلودرد، درد شکم، درد قفسه سینه و سر درد معمولا همراه با عوارض ریوی رخ می دهند اما این علایم ممکن است حتی به صورت تکی در بیماران رخ دهند.

اهوازیان خاطر نشان کرد: بخشی از بیماران کووید نیز ممکن است فقط با علامت کمردرد به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنند و پس از بررسی های بیشتر و انجام تست های تشخیصی ابتلای وی به کووید مشخص شود.

وی ادامه داد: بنابراین به همکاران کادر درمان که در خط اول ارزیابی بیماران هستند توصیه می شود همه بیماران را مبتلای بالقوه در نظر بگیرند و اقدامات احتیاطی را در برخوردها لحاظ کنند.

دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر فاز حاد بیماری، برخی بیماران در درازمدت از شرایطی تحت عنوان «کووید دراز مدت» تجربه می کنند و محققان هنوز پیرامون علت و علائم این شرایط در حال مطالعه هستند اما عمده این بیماران پس از چهار هفته یا بیشتر پس از شروع بیماری، علائم این سندروم را نشان می دهند.

وی افزود:در یک مطالعه ای که اخیرا انجام شده، محققان متوجه شده اند که بیماران مبتلا به کووید در دراز مدت از ۵۰ نوع مختلف علائم در دراز مدت رنج می برند و علاوه بر عوارض ماندگار ریوی، قلبی عروقی و عصبی، دردهای مزمن به طور خاص در بیماران کووید درازمدت باید  در نظر گرفته شوند. ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بستری، چهار هفته پس از ترخیص همچنان از درد شکایت دارند این مقدار در بیماران بستری شده در بخش های مراقبت های ویژه بیش از ۳۰ درصد هستند.

به گفته اهوازیان، این علائم در کنار اختلالات روحی ناشی از قرنطینه، ایزوله شدن و خستگی می تواند کیفیت زندگی بیماران را کاهش دهد و از بازگشت بیمار به زندگی پیشین وی جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: همواره پیشگیری بر درمان مقدم است. به بیماران توصیه می شود در شرایط مختلف بستری با نظارت و راهنمایی فیزیوتراپیست تمرین درمانی مناسب اعم از تنفسی، قلبی، هوازی و عمومی بدن را انجام دهند. دسترسی به فیزیوتراپیست می تواند از طریق مشاوره از راه دور و بسترهای اینترنتی انجام شود.

به گفته اهوازیان، در مواردی استفاده از ابزارهای تمرینی تنفسی مانند اسپیرومتر تشویقی می تواند با افزایش حجم و ظرفیت های ریوی باعث افزایش اکسیژن فرد و کاهش خستگی وی شودو  علاوه بر این آموزش پوزیشن دهی صحیح و راه اندازی ایمن توسط فیزیوتراپیست و تغییر وضعیت در طی روز منجر به پیشگیری از خستگی، زخم بستر، درد عضلات و تسهیل خروج ترشحات تنفسی فرد می شود.

وی در مورد مدیریت درد بیماران در درازمدت توصیه کرد، بیماران با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی، پس از ارزیابی دقیق توسط متخصص فیزیوتراپیست تحت درمان های الکتروتراپی، مکانوتراپی، آب درمانی، تمرین درمانی قرار گیرند و زودتر به زندگی عادی باز گردند . همچنین در مواردی بیمار نیاز به مشاور متخصصین تغذیه و روانشناسی شناختی دارد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید