هزینه‌ های درمان بیمه سلامت کرمان از ۵۰ به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت

0

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با بیان اینکه تعهدات ماهانه بیمه سلامت در قبال هزینه‌های درمانی در گذشته ۵۰ میلیارد تومان بود گفت: این رقم در مردادماه سال جاری با توجه به شیوع کرونا و افزایش آمار بیماران به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایرنا، محمد جعفری روز شنبه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر با بیان اینکه امیدوریم تا پایان سال با منابعی که در اختیار داریم دغدغه های مردم و مراکز درمانی را در بخش تامین مالی برطرف کنیم افزود: هزینه بستری هر بیمار غیرکرونایی طی سال گذشته در استان کرمان حدود ۲ میلیون تومان و هزینه بیماران مبتلا به این بیماری پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که این ارقام در سال جاری به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قانون بیمه همگانی از سال ۷۳ تصویب و سازمان بیمه سلامت از سال ۷۴ تشکیل شد اظهار داشت: در ابتدای تشکیل این سازمان فقط سه میلیون کارمند دولت، بیمه بودند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان ادامه داد: بعد از مدتی مقرر شد بیمه سلامت شامل تمام اقشار جامعه شود تا دغدغه های مالی درمان بیماران را بیمه خدمات درمانی تقبل کند.

وی اظهار داشت: سال ۱۳۷۶ پوشش بیمه درمان روستاییان و سال ۱۳۷۷ بیمه درمان عشایر در کرمان آغاز شد و این طرح آزمایشی بعد از مدتی اجرا در این استان در تمام کشور به مرحله اجرا در آمد.

جعفری با بیان اینکه طرح پزشک خانواده به صورت تقریبا رایگان در سال 1384 برای ۲۳ میلیون جمعیت روستایی و عشایری در کشور آغاز شد ادامه داد: بیمه رایگان شهری در سال 1392 همراه با طرح تحول سلامت آغاز شد تا تمام اقشار جامعه را که بدون پوشش بیمه ای هستند تحت الشعاع قرار دهد.

وی تعداد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت را در کشور بالغ بر ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال تاسیس این سازمان بیش از ۱۰ برابر شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان تاکید کرد: اکنون می توان این ادعا را داشت که دغدغه پوشش بیمه درمانی برای هیچ خانواده ایرانی وجود ندارد.

ناپایداری منابع مالی چالش اساسی سازمان بیمه

وی گفت: یکی از چالش های اساسی سازمان بیمه در کشور ناپایداری منابع مالی است و خوب است دولت ها برای ثبات در اعتبارات حوزه سلامت و به ویژه بیمه سلامت و کاهش میزان وابستگی اعتبارات درمانی به فروش نفت تلاش کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افزود: بیمه سلامت در شرایط فعلی نیز که شیوع کرونا مشکلات زیادی را در جامعه پدید آورده، بیماران کرونایی و غیر کرونایی فاقد بیمه بستری در بیمارستان ها با ارسال کد ملی و شناسه بستری از طریق بیمارستان تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

وی اظهار داشت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت استان کرمان قرار دارند که این آمار نسبت به سال ۷۳ در بدو تاسیس این سازمان حدود ۱۰ برابر رشد داشته است.

جعفری، توجه به کاهش بار مالی ناشی از درمان از دوش خانواده ها را یکی از دستاوردهای مثبت حوزه سلامت جمهوری اسلامی طی سال های گذشته عنوان و تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از هزینه های تشخیص و درمان توسط دولت پرداخت می شود و مردم کمتر از ۴۰ درصد پرداخت دارند، بیان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سهم مردم به کمتر از ۲۵ درصد برسد که هنوز تا رسیدن به این عدد فاصله ۱۵ درصدی داریم.

وی با بیان اینکه ناپایداری های منابع مالی یکی از چالش های اساسی سازمان بیمه است گفت: دولت ها برای ثبات در اعتبارات حوزه سلامت و به ویژه بیمه سلامت و کاهش میزان وابستگی اعتبارات درمانی به فروش نفت اقدام کنند.

جعفری با بیان اینکه مطالبات مراکز درمانی استان کرمان از بیمه مربوط به سال ۹۹ تسویه شده است گفت: در سه ماهه نخست امسال مطالبات بخش دولتی نیز پرداخت شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید