۱۰ درصد مردم می‌توانند از مشاوره روانشناسی استفاده کنند

0

رییس نظام روانشناسی گفت: مشاوره روانشناسی به خدمتی لوکس تبدیل شده است و فقط ۱۰ درصد از مردم قادر به استفاده از این خدمات هستند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از فارس، محمد حاتمی رییس نظام روانشناسی در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره راهکارهای جلوگیری از عادی انگاری مردم در برابر کرونا گفت: ترس غیر منطقی در برابر کرونا باید مدیریت شود. کرونا ترس دارد و باید برای جلوگیری از آن پروتکل ها را رعایت کرد اما استرس زیاد ناشی از کرونا موجب ضعیف شدن بدن می‌شود و می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کرونا سازد. باید کرونا را به عنوان جزئی از زندگی بپذیریم و از موارد مد نظر مشاوران برای ادامه زندگی عادی بهره‌مند شویم.

رییس نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به اینکه آیا تا به امروز برای احیاء روحی و روانی کادر درمان تدبیری اندیشیده شده؟ اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های ما کادر درمان است که کار آنها در این شرایط افزایش پیدا کرده و سلامتی آنها به مخاطره افتاده است. از روزهای ابتدایی شیوع کرونا پروتکلی در راستای حفظ روحیه کادر درمان با همکاری وزارت بهداشت تهیه و در عین حال آموزش‌های حضوری و در قالب وبینار برای کادر درمان در نظر گرفته‌ شد ولی با ایجاد موج‌های کرونا این برنامه ها محدود شد. کادر درمان در این مواقع فقط 2 تا 3 ساعت در شبانه روز استراحت می کنند تا بیشتر به بیماران کرونایی خدمات دهند.

وی خاطرنشان کرد: مشاوره با کادر درمان به صورت مستقیم از وظایف سازمان روانشناسی کشور است. در این خصوص وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده و کادر درمان را تحت پوشش خدمات مختلف قرار داده است. خدمات روانشناسی از منزل آغاز می‌شود. کادر درمان شرایط خیلی سختی را تجربه می‌کنند که روی زندگی شخصی آنها تاثیر می گذارد. به همین دلیل وزارت بهداشت برای مدیریت شرایط تدابیری هم برای این قشر اندیشیده است. اما باید از میزان کار برای آنها با راه حل‌های مختلف از جمله اضافه شدن کادر درمان کاهش یابد.یکی از گلایه‌های ما این است که ادارات و نهادها از افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند حمایت لازم را به عمل نمی‌آورند.

حاتمی با اعلام این خبر که مراجعان برای دریافت مشاوره 100 درصد افزایش یافته است که به صورت حضوری و مجازی انجام می‌شود گفت: اولین مشکل مراجعان عمدتا مسائل خانوادگی و برخورد مناسب با کودکان و نوجوانان است در مرتبه دوم افسردگی و تنهایی قرار دارد. ضمن اینکه اختلالاتی مثل اضطراب و وسواس هم افزایش یافته است. براساس پایش 120 هزار مشاوره روزانه کاملا واقف هستیم چه اختلالاتی در کدام استان‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط عادی استاندار جهانی این است که هر 50 خانواده یک روانشناس داشته باشند که به آنها خدمات مشاوره ای بدهد گفت: در حالت بحران همه مردم سوال دارند. بسیاری از مردم مشکلات پزشکی ندارند اما نیازمند مشاوره روانشناسان هستند. همه خانوارهای ایرانی نیاز دارند تا مشکلات خود را با روانشناسان مطرح کنند تا بتوانند از این بحران خارج شوند.

رییس نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید کرد: مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره در تمامی استان ها و شهرستان‌ها و محلات هستند. با جستجو در سایت سازمان نظام روانشناسی آدرس تمامی مراکز مشاوره و روانشناسان موجود است و مردم می‌توانند از خدمات این مراکز بهره مند شوند. ضمن اینکه 3000 مرکز هم سازمان بهزیستی دارد و روانشناسان وزارت بهداشت هم در بیمارستان ها مستقر هستند.

وی بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره را یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم عنوان کرد و گفت: مشاوره روانشناسی به خدمتی لوکس تبدیل شده  و فقط 10 درصد مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و راهکار آن هم بیمه پایه برای این خدمات است.

حاتمی افزود: 70 درصد راه را طی کرده ایم. تعرفه ها در هیات دولت تصویب شده و با مساعدتی که سازمان برنامه و بودجه با سازمان روانشناسی داشته اگر وزارت بهداشت با ما همکاری داشته باشد مشکلات بیمه پایه و تکمیلی حل خواهد شد.در این صورت اقشار آسیب‌پذیر می‌توانند از خدمات مشاوره‌ روانشناسی بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید