چرا صورت های مالی بیمه مرکزی منتشر نمی شود؟

0

زهرا ذوالفقاریان، در حالی هنوز صورت های مالی بیمه مرکزی منتشر و در اختیار عموم قرار نگرفته است که  بیمه مرکزی به عنوان سازمانی دولتی فعالیت می کند و رئیس آن به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات مدیران تعیین می شود.

به گزارش نبض بیمه، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمانی دولتی زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی است که رئيس كل بيمه مركزي ايران و قائم مقام او به پيشنهاد وزير امور اقتصادي و دارايي و تصويب هيات وزيران تعیین می شوند.

رئيس كل و قائم مقام رئيس كل بيمه مركزي ايران براي مدت چهار سال منصوب مي شوند و وظیفه بیمه مرکزی نظارت بر شرکتهای بیمه و عملیات بیمه ای و رسیدگی و داوری بین بیمه گزاران و بیمه گران و بیمه گران و نمایندگان آنان بوده، همچنین  بررسی صلاحیت مالی و فنی و صدور پروانه فعالیت شرکتهای بیمه با بیمه مرکزی است.

طی سال های پس از انقلاب هرگز صورت های مالی بیمه مرکزی منتشر نشده و در اختیار عموم قرار نگرفته است و در حالی که ضریب نفوذ بیمه در جهان 6.1 است، این رقم در کشور ما 2.7 است.

حسابرسی شرکت‌های دولتی باید توسط نهادی غیر وابسته به دولت حسابرسی شوند، با توجه به اینکه دیوان محاسبات مستقل‌تر از سازمان حسابرسی است می‌تواند حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی را انجام دهد.

صورت های مالی اکثر شرکت های بیمه ای به دلیل حضور آنها در بازار سرمایه به فواصل منتشر شده و در اختیار فعالان و ذینفعان بورس قرار می گیرد، لیکن نهاد ناظر صنعت بیمه در کمال شگفتی هرگز حتی یک خط از عملکرد مالی خود را برای اطلاع فعالان اقتصادی منتشر نکرده و این جای بسی تعجب و شگفتی است.

ر چند سال اخیر و با پیگیری فعالان بازار سرمایه صورت های مالی سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه منتشر شد، این در حالی است که نوزدهم خرداد ماه سال جاری و به دنبال خواست و پیگیری های متعدد فعالان این بازار، صورت های مالی تصویب شده سال ۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور مشاهده عموم برای نخستین بار منتشر شد.

و حال این سوال مطرح است که چگونه نهاد ناظر به عنوان رگلاتور که شرکت های بیمه ای را به شفافیت فرا می خواند خود از این مهم فراری است، در حالی که شعار گسترش نفوذ ضریب بیمه گوش فلک را پر کرده چرا هرگز صورت های مالی بیمه مرکزی به منظور رصد فعالان صنعت بیمه و نظارت بر درآمدها و چگونگی هزینه کرد آن منتشر نشده است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید