قائم مقام بیمه سرمد: بر سر عهدمان با بیمه‌گذاران و سهامداران هستیم

0

مهدی مهدوی از خدمات و محصولات جدید بیمه سرمد می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی بیمه سرمد، وعده مدیران سرمد برای طراحی و ارائه محصولات جدید، در سال گذشته با طراحی بیمه کرونا و پس از بیمه محصولات دانش‌بنیان رنگ واقعیت گرفت. اما سرمدی‌ها برای سال 1400 نیز عهد خود را با بیمه‌گذاران، مشتریان و سهامداران خود فراموش نکرده‌اند و محصولات و خدمات جدیدی را برای مشتریان طراحی و تولید کرده‌اند تا خیال مشتریان برای روند انجام امور بیمه‌ای تسهیل شود. فصلنامه بهار بیمه سرمد با مهدی مهدوی، قائم مقام و سرپرست شرکت گفتگویی داشته که مهدوی در این گفتگو محصولات و خدمات جدید سرمد را تشریح کرده است.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

*یکی از رویکردهای شرکت از سال گذشته این بود که ما به سمت طراحی و ارائه محصولات جدید برویم و در همین راستا سال گذشته، بیمه کرونا و بیمه محصولات دانش‌بنیان طراحی شد. این سیاست در سال جدید چگونه دنبال می‌شود؟

یکی از سیاست‌های سرمد در سال‌های گذشته که با قدرت دنبال می‌شود، طراحی و تولید محصولات و خدمات جدید هست. ما به عنوان یک شرکت بیمه جوان، باید یک مزیت رقابتی با بیمه‌های باسابقه داشته باشیم و برای همین، نقطه تمرکز ما برای ایجاد این مزیت رقابتی، ارائه خدمات ‌به‌روز، مناسب و به‌موقع به مشتریان و در کنار آن، ارائه محصولات و خدمات جدیدی است که امور بیمه‌ای مشتریان را تسهیل کند. ما بایید بتوانیم در کنار ارائه خدمات مناسب به مشریان، نیازهای آنان را هم در طول زمان برآورده کنیم و به خدماتمان تنوع بدهیم. هم‌چنین باید بتوانیم محصولات جدیدی را به ویترین محصولات سرمد اضافه کنیم ریسک‌های متنوع‌تری را پوشش دهیم.

برای همین، در سال گذشته ما با تمرکز بر روی این سیاست در هر دو بخش محصولات و خدمات، کارهای نوینی انجام دادیم. بیمه کرونا، محصول بیمه سرمد بود که برای پوشش یک ریسک مهم و برای رفع یک دغدغه جدی مشتریان طراحی شد و اتفاق بزرگی هم در حوزه فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت بود. محصول دیگری که در سال گذشته داشتیم بیمه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بود که این محصول هم برای پوشش یک ریسک مهم در شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شد که در واقع حکم یک گارانتی را برای محصول این شرکت‌ها برای ارائه به مشتریان و بازار داشت. بیمه حوادث ورزشی در خانه هم محصولی دیگری بود که سرمد در سال گذشته به ویترین محصولات بیمه‌ای خودش اضافه کرد.

 

شما در حوزه خدمات بیمه‌ای هم سال گذشته محصولاتی داشتید.

بله همانطور که مستحضر هستید، سال گذشته در مراسمی در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی از سه خدمت جدید و نوین سرمد رونمایی شد. سامانه ارزیابی پروژ‌ه‌های بیمه‌ای یک سامانه نوین بود که مورد توجه رئیس‌کل محترم بیمه مرکزی هم قرار گرفت. مرکز تماس ۱۵۱۶ که تنها مرکز تماس ۲۴ ساعته صنعت بیمه کشور هست و وب اپلیکیشن سرمد هم دو خدمت دیگری بود که در این مراسم رونمایی شد.

 

سال 1400 چه محصولات و خدمات جدیدی طراحی کرده‌اید؟

ما در بخش‌های مختلف فنی، در حال طراحی و تولید محصولات و خدماتی جدیدی هستیم که به‌زودی از آنها رونمایی خواهیم کرد. البته در مورد برخی این محصولات، قبلا حرف‌هایی به میان آمده است. ما باید بتوانیم محصولات و خدماتی را به مشتریان ارائه کنیم که هم به نیاز آن پاسخ بدهد و هم برای آنها یک اطمینان خاطری ایجاد کند. بیمه کرونا که از آن صحبت کردید با همین هدف طراحی شد. ما با این بیمه‌نامه هم به یک نیاز و دغدغه جدی در شرایط شیوع کرونا پاسخ دادیم و هم اطمینان خاطری را برای مشتریان ایجاد کردیم که نگران هزینه‌های درمانی‌شان نباشند. حتی بیمه کروناپلاس هم برای این طراحی شد که نیازهای بیشتری را پوشش بدهیم و اطمینان بیمه‌گذار را افزایش دهیم.

در بحث تعریف محصولات و خدمات جدید، ما در بخش بیمه‌های زندگی یک محصول جدید در حوزه مستمری تعریف کردیم که امیدوارم به‌زودی رونمایی شود و بیشتر در مورد آن حرف بزنیم. اما سامانه جدید ما در حوزه بیمه‌های زندگی است که از طرف هیات مدیره به عنوان محصول استراتژیک شرکت تعیین شده است و ما در این سامانه فروش بیمه‌های زندگی را به صورت آنلاین پیاده‌سازی کردیم که همه مشتریان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمه زندگی خود را خریداری کنند. با رونمایی از سایت آنلاین فروش بیمه‌های زندگی سرمد همه افراد می‌توانند درخواست بیمه‌نامه زندگی خود را با شرایطی که مدنظر خودشان هست ثبت کنند.

 

روند کار این سامانه چگونه است؟

بیمه‌گذار در این سامانه به صورت آنلاین به همه سوالات و همه مواردی از او پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهد و درخواست خود را شرایطی که می‌خواهد ثبت می‌کند و می‌تواند تمام موارد بیمه‌نامه‌ را با شرایط خود تعیین کند. پس از درخواست مشتری، نمایندگان منتخب ما با بیمه‌گذار تماس گرفته و بیمه‌نامه را به صورت آنلاین صادر می‌کنند.

ما البته سامانه دیگری هم برای بیمه‌های خودرو طراحی و پیاده‌سازی کرده‌ایم. با همکاری کارشناسان فناوری اطلاعات شرکت، سامانه بازدید آنلاین خودروی سرمد طراحی شده است که که هیچ نظیری در صنعت بیمه کشور ندارد. در این سامانه، بیمه‌گذار به صورت آنلاین تمامی مدارک و تصاویر خودروی خود را بارگذاری می‌کند و کارشناسان ما پس از بررسی مدارک و تصاویر خودرو، بیمه‌نامه او را صادر می‌کنند. در این سامانه تمامی موارد امنیتی رعایت شده و اطلاعات بیمه‌گذار و موقعیت مکانی او هم ثبت می‌شود تا از تقلب‌های معمول این حوزه جلوگیری شود.

 

یکی از پروژه‌های دیگر سرمد حذف نسخه‌های فیزیکی درمان بود. این پروژه به کجا رسیده است؟

این طرح شاید یک پروژه بلندپروازانه برای بیمه سرمد بود، اما ما با تکیه توان کارشناسان فنی و فناوری اطلاعات شرکت و همکاری که با مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه شریف، این پروژه را جلو بردیم. این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد و امیدوارم که در ماه‌های آینده از این طرح هم رونمایی کنیم.

این پروژه می‌تواند یک تحول جدی در روند بررسی نسخه‌های پزشکی و پرداخت هزینه‌های درمانی ایجاد کند. ما سامانه‌ای طراحی کردیم که با استفاده از هوش مصنوعی، نسخه درمانی را بررسی می‌کنیم و هزینه‌های درمانی بیمه‌گذارن را پرداخت می‌کنیم. این کار هم روند پرداخت هزینه‌های درمانی را تسهیل می‌کند و هم به ما کمک می‌کند که اگر تخلف و تقلب یا هر نوع مشکلی وجود داشته باشد، آن را شناسایی می‌کنیم. این پروژه می‌تواند تقلبات حوزه درمان را که به روایت آمار پژوهشکده بیمه حدود 10 درصد را کاهش دهد و به ما در کشف تقلب‌ها و تخلف‌ها کمک کند.

این سامانه همچنین یک مزیت خیلی بزرگ را برای بیمه سرمد ایجاد می‌کند. ما اگر بتوانیم با توسعه این پلتفرم اطلاعات مشتریان عزیزمان را پردازش کنیم و با هوش مصنوعی آن را بررسی کنیم، می‌توانیم در قدم بعدی ریسک‌های بیمه‌گذارمان را ارزیابی کنیم و حتی در بحث درمانی، به او در حوزه پیشگیری از درمان هم کمک کنیم. این کار بزرگ هم به مشتری ما کمک می‌کند که از بیماری‌ها پیشگیری و جلوگیری کند و هم ریسک او و شرکت را کاهش می‌دهد.

 

محصول بیمه سایبری هم از محصولاتی است که سرمد مدتهاست بر روی آن کار می‌کند. درباره این محصول هم توضیح می‌دهید؟

شرکت‌های بیمه بر اساس آیین‌نامه‌های موجود، خدمات بیمه و محصولات خود را ارائه می‌کنند. یکی از بحث‌های توسعه یافتگی شرکتهای بیمه، ارائه خدمات و محصولاتی است که بتواند نیازهای جامعه را پوشش دهد. امروز عصر اطلاعات و ارتباطات است و بیشتر فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، به سمت فضای مجازی و سایبری می‌رود. یک فضای رو به رشد و به نوعی پر از ابهامات و پر از اتفاقات پیش‌بینی‌ نشده است و کسب‌وکارهایی که سعی می‌کنند فعالیت خود را به سمت به فضای سایبری و فضای مجازی ببرند، دغدغه هایی دارند با کاری که من انجام می‌دهم و دانش کمی که در این حوزه دارم، چه اتفاقاتی ممکن است در قبال تعهداتم نسبت به مشتریان، نگهداری اطلاعاتشان و حفظ و محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات آنها و معاملاتی که انجام می‌شود بیفتد. من این دغدغه را از دوره فوق لیسانسم داشتم و تز دوره فوق‌لیسانس من مربوط به بیمه سایبری بود. من در سال 91 از دانشگاه تربیت مدرس فارغ‌التحصیل شدم و روی این موضوع کار کرده بودم که واقعا این فضا چقدر می‌تواند قابلیت اندازه‌گیری ریسک داشته باشد، در آن مقطع یک سری شاخصه‌ایی بود و شاید نسبت به الان که در سال 1400 هستیم، بحث کنترل این اتفاقات به این راحتی نبود، یعنی به مرور که زمان جلوتر می‌رود، عوامل کنترلی بهتر می‌شود و فضا شناخته‌تر می‌شود و در عین حال کسب‌وکارهای زیادی هم وارد این حوزه می‌شوند که همین به کسب و کارهای دیگر جرات می‌دهد که در این فضا فعالیت کنند.

اینجا یک گپی وجود دارد و ابهام‌ها و ریسک‌های فضای سایبری را بیمه سایبری می‌تواند پوشش دهد تا حد قابل توجهی از نگرانی‌های کاسبان این بازار را پوشش دهد. بیمه سایبری از مدتها قبل در دستور کار مجموعه فنی بیمه سرمد قرار گرفت و یک تیمی با حضور معاونت فنی، مدیران بیمه‌های مسؤلیت، مهندسی، فناوری اطلاعات، حقوقی، و مشاوران بیرونی که در این حوزه متخصص بودند و این حوزه را بهتر می‌شناختند و المان‌های کنترلی این موضوع را می‌توانستند شناسایی کنند تشکیل شد و بیش از یک سال روی این موضوع کار شد و خوشبختانه خروجی اولیه، دو ماه پیش آماده شد و با تمامی شرایط خصوصی، عمومی، فرم‌های پبشنهاد و فرایند محاسبات و نرخ‌گذاری بر حسب اینکه چه کسب‌وکاری در چه فضایی فعالیت می‌کند و همه مدل های آن مشخص شد که بر اساس آن ما به راحتی می‌توانیم آنالیز ریسک و اکچوئری کنیم و نرخ مشخصی را برای پوشش ریسکی که صاحب کسب‌‌وکار مدنظر دارد ارائه کنیم.

 

* بیمه سایبری برای چه بازاری طراحی شده و چه مشتریانی خواهد داشت؟

دامنه این بیمه خیلی گسترده است. اگر بخواهم خیلی ساده بگویم یک کسب‌وکاری است که فضای کاری آن کاملا فضای واقعی و به صورت یک فروشگاه عادی دارد و یک بخش آن در فضای مجازی و فروش اینترنتی دارد، می‌تواند مشتری ما باشد و آن را پوشش می‌دهیم. اینکه چه کسی می‌خواهد این محصول را از تو بخرد، چه مراودات مالی دارد و داده های اطلاعاتی آنها که قرار است چه طور نگهداری شود. در حقیقت آن کسب و کار را در بخش فضای مجازی پوشش می دهیم. اگر بخواهم خیلی راحت بگویم مثلا یک سوپر مارکت عادی که می‌خواهد یک بخش از فروشش را از طریق فضای مجازی انجام دهد و یا کسی که محصولات کشاورزی‌اش می‌خواهد ارائه کند، به او می‌گوییم که محصولات خود را چگونه ارائه و قیمت‌گذاری کند و چگونه این محصولات فروخته و توسط مشتریان رهگیری شود، ما در حقیقت این فضا را پوشش می دهیم.

پایه یکسری از کسب‌وکارها نیز، فضای مجازی است مثل برخی استارت آپ‌ها. یا مثلا در بحث قراردادهای حقوقی که موکل و وکیل در دو جای مختلف هستند و یا خرید و فروشی است که قرارداد باید در یک فضای مجازی تبادل شود و لزوما آنها فیزیکی نیست و شما می توانید برای آن مدل طراحی کنید، اینها بحث‌های Front Office است که با مشتری در ارتباط هستید و یک سری همBack Office است، چیزهایی که خود صاحب کسب‌وکار نیاز دارد، برای اینکه بتواند در این فضا کسب و کار کند، یک سری امکانات را فراهم کند، اعم از اینکه سرور راه اندازد، سیستم‌های امنیتی و آنتی ویروس بگذارد و اگر هرکدام از اینها نباشد، ممکن است اتفاقی بیفتد و یک هکر بیاید و تمامی اطلاعات آن را سرقت یا مخدوش کند. ما برای اینها مدل داریم که نگرانی‌شان را رفع کنیم، اگر استانداردهایی که ما به آنها می‌دهیم را رعایت کنند، کمترین ریسک را خواهند داشت، یعنی این پوشش صرفا به معنی جبران خسارت نیست و به نحوی آموزش و استانداردسازی آن کسب‌وکار است که آمادگی پیدا کند که برای حضور در این فضای پر از مخاطره و اگر این استانداردها را رعایت کند، کمترین ریسک را خواهد داشت.

 

*یعنی شما قبل از اینکه به عنوان بیمه‌گر عمل کنید، مشاور آن کسب و کار می‌شوید.

دقیقا. ما همیشه می‌گوییم شرکت بیمه بیشتر از اینکه نقش بیمه‌گر باشد باید نقش مشاور باشد.

 

*طبیعتا در بیمه سایبری این نقش مشاور خیلی پررنگتر است، چون باید استانداردها رعایت شود.

مثلا در بیمه‌های آتش‌سوزی یا بیمه‌های مهندسی، قبل از اینکه بیمه‌نامه صادر شود، مشاوره‌هایی به آنها می‌دهیم، مثلا کسی که می‌خواهد منزل مسکونی یا کسب‌وکار و مغازه‌اش را بیمه کند، ما می‌گوییم سرایدار دارید؟ کپسول آتش‌نشانی دارید؟ سیستم اطفای حریق دارید؟ تمام اینها کمک می‌کند به اینکه اگر شما اینها را ندارید ریسک است و خدایی نکرده ممکن است اتفاقی بیفتد. اینها فضایی است که برای یک فرد عادی شناخته شده است و می‌داند که اگر آتش‌سوزی شود تا ایستگاه آتش نشانی خیلی راه است، پس باید کپسول آتش نشانی داشته باشد، پله فرار باید داشته باشد. هرکدام از اینها یک بخشی از آن نرخ‌نامه ما را تشکیل می دهد. در فضای مجازی، این اتفاق چون برای صاحبان کسب‌وکار ناشناخته است ما بهتر می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

 

این محصول چه زمانی به مشتریان عرضه می‌شود؟

امیدوارم با طی مراحل نهایی در بیمه مرکزی، بتوانیم به‌زودی این محصول را به مشتریان عزیزمان ارائه کنیم و ویترین محصولات بیمه سرمد را متنوع‌تر کنیم. این محصولات و خدمات نوین، یک مزیت رقابتی برای شرکت بیمه سرمد در مقابل شرکت‌های باسابقه و بزرگ صنعت بیمه ایجاد می‌کند و ما می‌توانیم با تکیه بر این محصولات و خدماتی که ما را از دیگران متمایز می‌کند، مشتریان خود را حفظ کنیم و در کنار آن مشتریان جدیدی جذب کنیم. امروز رقابت برای جذب پرتفوی در صنعت بیمه خیلی زیاده شده است، اما ما سعی داریم در یک رقابت سالم و ارائه محصولات و خدمات جدید یک پرتفوی باکیفیت جذب کنیم و مشتریان ماندگاری برای خود داشته باشیم، چراکه این بهترین دارایی یک شرکت بیمه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید