مدیرکل منابع انسانی جهاد دانشگاهی: آماده‌ایم ظرفیت‌های رسانه‌ای و نخبگانی‌مان را در اختیار صنعت بیمه قرار دهیم

0

جهاد دانشگاهی یکی از مجموعه‌های بزرگ کشور است که برای اولین با تجمیع تمام امور بیمه‌ای جهاد در تمامی استان‌ها به جمع مشتریان بزرگ بیمه سرمد پیوسته است. مجموعه بزرگی که بازیگر بزرگ ارتباط صنعت و دانشگاه است و نقش مهمی در اشتغالزایی دارد.

به گزارش نبض بیمه به نقل از روابط عمومی بیمه سرمد، فصلنامه بهار سرمد گفتگویی با با سید رضی آقاسیدی مدیرکل منابع انسانی و امور اداری جهاد دانشگاهی یکی از مشتریان بزرگ این شرکت داشته که در ادامه می‌خوانید:

 

* جهاد دانشگاهی یک نهادی است که بعد از انقلاب توسط امام خمینی(ره) پایه گذاری شد و بعد از ستاد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به این نهاد شد تا یک پُل بین صنعت و دانشگاه باشد. که جهاد دانشگاهی در چه حوزه هایی فعالیت می‌کند؟

جهاد دانشگاهی در سال 59 با نظر حضرت امام و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت.در آن برهه زمانی که توقف فعالیت دانشگاه‌ها پیش آمده بود یک ماموریتی برای مدیریت دانشگاه‌ها ایجاد شد. پس از یک بازنگری در دهه 60 اساسنامه جهاد ایجاد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه، صنعت و جامعه هم به ماموریتهای جهاد دانشگاهی اضافه شد.

جهاد دانشگاهی سعی کرده در حوزه هایی که ماموریت محول شده بود، درخشان پیش رود.جهاد دانشگاهی توانست، ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران را به عنوان اولین خبرگزاری غیر دولتی کشور و همچنین ایسپا را به عنوان اولین مرکز افکار سنجی تأسیس کند. در حوزه سلول‌های بنیادی و پژوهش‌های کاربردی نیز رتبه زیر 10 کشور در بین کشورهای جهان را مدیون پژوهشگاه رویان هستیم.

جهاد دانشگاهی با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است اما تلاش کرده تا با ورود به هر حوزه آن ماهیت انقلابی و نهادی خود را حفظ کند و همواره بیان کننده حرف‌های برتر و نو باشد. به تعبیر مقام معظم رهبری هرجایی که احساس کرده که بخش خصوصی به آن نقطه رسیده است، سعی کرده که عرصه را واگذار کند و قله‌های جدیدی را تعریف کند و فتح کند.

اخیرا لوکوموتیوهای قطار شهری افتتاح شد و پژوهشگران جهاد دانشگاهی پیشران، هسته اصلی و بخش هوشمند این سیستم بودند.

پیش از اینکه پژوهشکده رویان و پژوهشگاه ابن سینا در حوزه درمان ناباروری فعال شوند، اغلب بیماران برای درمان به کشورهایی مانند انگلیس و کشورهای اروپایی می‌رفتند اما در حال حاضر بخش اعظمی از نیاز این حوزه در داخل تامین شده است. یکی از انتظاراتی که ما در حوزه منابع انسانی مد نظر داریم این است که جمله رهبری را عملیاتی کنیم، یکی از وظایفی که رهبری از جهاد دانشگاهی انتظار دارد تربیت نیروهای توانمند، متخصص و تحویل آن نیروها به جامعه است. ما گسترده ترین شبکه آموزش تخصصی کشور را داریم، 167 مرکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

ایسنا، ایسپا و ایکنا- تنها خبرگزاری بین المللی قرآنی و تخصصی حوزه قرآن- متعلق به جهاد دانشگاهی است که به سازمان دانشگاهیان قرآنی کشور وابسته است، دانشگاه‌های علم و فرهنگ و همچنین علم و هنر ، سه پژوهشگاه رویان، ابن سینا و پژوهشگاه علم انسانی و مطالعات اجتماعی وابسته به جهاد هستند. مرکز گردشگری دانشجویان و سازمان دانشجویان که به عنوان یک تشکل دانشجویی در حال فعالیت هست هم جزء ساختارهای ما هستند.

 

*آماری در رابطه با ایجاد اشتغال از جانب جهاد دانشگاهی وجود دارد؟

یکی از وظایفی که طبق اسناد بالادستی به ما محول شده انتقال تکنولوژی هست. این موضوعات نیازمند ملزومات و هماهنگی با قوا است که در برخی از حوزه‌ها به دلیل تعارض منافعی که شکل می گیرد، آن انتظاری که می‌رفت، محقق نشده است. در حال حاضر 13 هزار نفر با ما رابطه کاری دارند که حدود 7 هزار نفر آنها به صورت تمام وقت مستقر هستند و قریب به 6 هزار نفر به صورت حق التدریس با ما در تعامل هستند و به هر حال این افراد نیز ذی نفع مستقیم جهاد دانشگاهی هستند.

همانطور که عرض کردم ما سازمان تجاری ساز هستیم و اشتغالمان پیشران و توسعه دهنده مشاغل خانگی، کسب و کارهای زود بازده و بنگاه‌های زود بازده بود و هست. سازمان جهاد سازندگی به عنوان تسهیل کننده، نقش ایفاء می‌کند.

شما می‌دانید که دوره‌های آکادمیک در کشور ما چندان مهارت محور نیست اما جهاد دانشگاهی در این شبکه آموزش‌های تخصصی و مهارتی که در مورد آن عرض کردم به دنبال توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی است که به این شکل در جهت تکمیل آموزش‌های دانشگاهی گام برمی‌دارد. در سازمان جهاد دانشگاهی تهران یک دوره حسابداری حرفه‌ای برگزار کرد که به زعم فراگیرانشان، اعتبار آن از مدرک لیسانس حسابداری بالاتر بود.مناظرات ملی دانشجویی ابداع جهاد دانشگاهی بود و در ادامه دانشگاه آزاد از این بستر به عنوان توسعه آزادی اندیشی استفاده کرد وچندین سال از برگزاری آن می‌گذرد.

 

*در حوزه اقتصاد دانش بنیان که اشاره کردید چه اقداماتی تا به حال انجام شده است؟

موضوع تجاری‌سازی فناوری جزء معدود مواردی بود که موجب بازنگری اساسنامه شد و یکی از وظایفی که محول شده است تجاری سازی یا کاربردی سازی علم و دانش است.

متناسب با این، سازمان تجاری سازی و اشتغال ایجاد شد که در سالهای اخیر به نام سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تغییر نام داد، این شبکه درمان ناباروری کشور محصول کاربردی‌سازی آن دانش بنیادی در حوزه سلول درمانی بوده است.

مرکز ملی ذخایر ژنتیک کشور وابسته به جهاد دانشگاهی است که با حمایت و دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته که در آنجا ذخایر ژنتیکی کشور در حوزه انسانی، گیاهی و حیوانی نگهداری می‌شود و این مرکز یک نظام رنکینگ خاص و حرفه‌ای با پروتکل‌های جهانی را دارد. ما یک مجتمع تحقیقاتی در استان البرز داریم که یک مجتمع چند صد هکتاری است و اغلب این دانش هایی که در این گفتگو به آن اشاره شد، در آنجا کاربردی شده‌اند.

حتما مستحضر هستید که این گیت‌های ترددی نتیجه کار بچه‌های جهاد خواجه نصیر است، این افراد به عنوان وارد این عرصه شدند و زمانی که رقبا وارد کار شدند، نقش خود را کمرنگ کردند.

 

*در واقع هرکجا که بخش خصوصی وارد شود و فکر کنید که نیازها برطرف می‌شود، شما از آن حوزه خارج می‌شوید و به سراغ حوزه‌ای دیگر می‌روید؟

به عنوان یک چهارچوب کلی این موضوع مد نظر ما هست ولی مستحضر هستید که حدود 20 درصد منابعمان منابع دولتی هست، در واقع ما از دولت کمک دریافت می‌کنیم و بر اساس نهاد عمومی غیر دولتی‌مان باید درآمدزا باشیم. برای اینکه آن سبد پرتفو درآمدیمان حفظ شود، برخی از فعالیتها را حفظ می کنیم، کما اینکه در بخش درمان ناباروری، مراکز ما در حال فعالیت هستند و درآمدزایی می‌کنند، مراکز آموزشی ما نیز درآمدزا هستند ولی اصل را در حوزه R&D و توسعه را مبنی بر این گذاشتیم که با بخش خصوصی رقابت نکنیم مگر برای تامین معاش حداقلی و تامین منابع.

ما در حوزه فرستنده‌های ماهواره‌ای فعالیت داریم، یک بخش‌هایی هم محرمانگی دارد و برخی از دوستان ما در صنایع دفاعی فعالیت‌های بسیارخوبی دارند.

در سال‌های اخیر برای کم اثر کردن تحریم‌ها نیاز به بومی سازی تکنولوژی احساس شد، امکان واردات و تعامل اقتصادی تجاری در تامین تجهیزات پزشکی و غیره برای ما وجود نداشت. پس یک ظرفیت‌هایی در همه واحدها فعال است. در همه دانشگاه های ما در کشور، مرکز واحد جهاد دانشگاهی داریم، علاوه بر این ساختارهای ضمنی و وابسته هم که در مورد آن صحبت شد.

بچه های جهاد خوزستان در حوزه صنعت نفت مته‌های حفاری – که تکنولوژی آن در انحصار امریکا بوده و بخاطر تحریم امکان تامین آن در سالهای اخیر فراهم نبود- دست به بومی سازی تکنولوژی زدند و این تکنولوژی در حوزه دکل‌های حفاری کاربرد دارد یعنی این فناوری تحت بار است و به تولید انبوه که می رسد طبق مفاد اساس نامه موظف به توسعه هستیم و بعد شرکت ایجاد می‌شود.

 

*طبیعتا یکی از این پیوندهایی که بین دانشگاه و صنعت می‌تواند رخ دهد، مربوط به صنعت بیمه است. آیا جهاد دانشگاهی در صنعت بیمه هم تجربه‌ای داشته است که از فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کند و یک افزوده‌ای به صنعت بیمه کشور داشته باشد؟

حسن تصادف تعامل ما و شرکت بیمه سرمد هم زمان با اولین ورود جهاد دانشگاهی به حوزه صنعت بیمه شد. ما یک سبد پرتفوی متنوع داریم، تنوع کارهای ما باعث شده که تنوع خدمات از جمله خدمات بیمه‌ای هم داشته باشیم. امسال ما برای اولین بار دنبال سبد پرتفو بیمه ایمان بودیم تا تجمیعش کنیم، چون واحدهایمان، واحدهای استراتژیک مستقلی هستند که خط مشی‌های کلی را از ما می‌گیرند و خودشان اختیارات کامل در حوزه مالی و در حوزه اداری دارند.

ما امسال تلاش کردیم تا سبد پرتفویمان را تجمیع کنیم و رویان برای خودش در بخش درمان و کارکنان و در بخش مسؤلیت اجتماعی و مسؤلیت مدنی و خیلی از موارد مشابه قراردادها و خدمات بیمه‌ای می گرفتند، ما امسال آمدیم که این را تجمیع کنیم.

دانشگاه علم و فرهنگ ما یک کلینیک بنیاد کسب و کار دارد، آنجا از سوی چند شرکت بیمه‌ای و کارگزاری‌ها یک Joint Venture(جوینت ونچر) را ایجاد شده است تا به این موضوع بپردازند، تا به حال معاونت پژوهش و تحقیقاتمان در حوزه صنعت بیمه ورودی نداشته‌ایم ولی در حوزه توانمند سازی کنشگران بیمه‌ای، بخش آموزش ما آموزش‌هایی را داشته است و در علمی کاربردی‌های ما دوره‌های بیمه‌ای برگزار شده است ولی اینکه به عنوان تحقیقات در کنار صنعت بیمه باشیم، تجربه چنین فعالیتی را من در ذهنم ندارم.

 

*به عنوان بیمه‌گذار فکر می کنید صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه‌ای که با شما همکاری می کنند، چه کمکی می توانند به جهاد دانشگاهی بکنند؟

در مملکت ما صنعت بیمه بسیار مسیر نرفته‌ای دارد تا به بلوغش برسد. در صحبتی که با دکتر کاتب و دوستان داشتیم، اعلام کردیم که آمادگی داریم تا بر اساس ظرفیت‌های رسانه‌ای و دسترسی به جامعه نخبگان، ظرفیت سازی و فرهنگ سازی کنیم. تا همین چند سال پیش تخلفات بیمه‌ای بسیار پر رنگ بود و با حق بیمه‌ای که افراد پرداخت می‌کردند، همواره دنبال این بودند که آن حق بیمه را برگردانند و دنبال سرمایه گذاری سودده بودند در حالی که اصل بیمه و مبنای بیمه داستان متفاوتی دارد. بیمه یک در حوزه‌های تکلیفی توسعه پیدا کرده است. در مواردی که خطرات جانی و مالی و ریسک بالایی داشته باشد، مردم سمت بیمه می روند، در حالی که صنعت بیمه در کشورهای توسعه یافته یا در کشورهایی که صنعت بیمه بلوغ نسبتا خوبی را دارد از جانب افراد با رفاه بالا مورد توجه است و این افراد به سمت بیمه می روند. این باعث می شود صنعت بیمه بتواند در این سرمایه گذاری بیمه گذاران حق انتخاب داشته باشد، نقدینگی را مدیریت کند و خدمات بهتری ارائه دهد.

اغلب شهروندان و هموطنان ما ترجیح‌شان در حوزه‌های پر ریسک بیمه‌ای و شخص ثالث بوده بنابراین چندان فرصتی برای رشد صنعت بیمه مهیا نشده است و به نظر می رسد که صنعت بیمه به عنوان یک تجارت در کشور ما مسیر زیادی در پیش دارد و باید به آن بلوغ برسد.اگر مردم بخشی از هرینه‌هایشان را در سبد بیمه قرار داده و سرمایه‌گذاری‌های متنوعی انجام دهند، قطعا منجر به آن دولت رفاه و فضای توسعه رفاهی مورد نظر می‌شود.

در سنوات گذشته برای بخش درمان ما، شرکت‌هایی می آمدند و اغلب آنها برای سال دوم زیان ده بودند. این شرکت‌ها به ما اعلام می‌کردند که ضریب خسارت شما بالا است و بر همین اساس قیمت بالاتری را درخواست می‌کردند، به همین دلیل ما سراغ یک شرکت دیگری می رفتیم. امسال برای اولین بار کارمان را با بیمه سرمد شروع کردیم و انشالله بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

ما با همراهی مدیران و دست اندرکاران اداره کل امور مالی بخش نامه‌ای را صادر کردیم و گفتیم که ما کل سبدمان را – که شامل خودرو و ساختمان و … می‌شود- به یک شرکت بیمه‌ای واگذار می‌کنیم تا سر جمع ترنور مالی و سبد بیمه‌ای ما برانگیزاننده باشد و برای شرکت بیمه صرفه داشته باشد که سال‌های بعد دوباره این سبد را در بین مشتریانش حفظ کند.

به نظر من این راه نرفته‌ای است که حتما باید با تعامل با هم پیش برویم و حتما بیمه می‌تواند برای تحقق اهداف سازمانی دستگاه‌های مختلف از جمله جهاددانشگاهی کمک کند و زمینه های مشترکی را ایجاد کند.

*سرمد در حوزه فناوری جزء شرکت‌های موفق صنعت بیمه است، شما به عنوان کسی که پیوند بین دانشگاه و صنعت بودید و چقدر سرمد را در استفاده از فناوری موفق می‌دانید؟

حدود کمتر از 6 ماه از تعامل مستمرمان با بیمه سرمد گذشته است و ابتدای کارمان با بحث بیمه تکمیلی و بخش درمان بود. اگر شما عوامل محیطی را در نظر بگیرید ما در بحران سلامتی با بیمه سرمد شروع به همکاری کردیم و این موارد به شدت می‌تواند در تعامل ما با بیمه سرمد تاثیر گذار باشند.

با توجه به جوان بودن مجموعه بیمه سرمد، بدون شک اتصال مناسبی بین این شرکت و فناوری‌ وجود دارد و با توجه به شرایط کرونا در همین بستر توانستیم از خدمات بیمه سرمد استفاده کنیم. باید یک همخوانی در عرضه و تقاضا ایجاد شود. ما در ابتدای راه هستیم به نظر می رسد اما مسیر رو به بهبود قابل مشاهده است. من امیدوار هستم با نظراتی که از شرکت در مورد ظرفیت‌های تکنولوژی‌های خودمان می‌گیریم و آشنایی‌هایی که در طول مسیر زمان پیش رو خواهیم داشت، بتوانیم در این بستر ظرفیت خوبی را فعال کنیم و بهره ببریم.

 

*در این مدت همکاران شما چقدر از خدمات بیمه سرمد راضی بودند و چه پیشنهادی دارید که ما بتوانیم خدمات بهتری به شما ارائه دهیم تا روند کار بهتر باشد؟

همانطور که عرض کردم ما یک تغییر پارادایمی در بحث خرید خدمات بیمه‌ای داشتیم، سال‌های گذشته واحدها به صورت جداگانه خرید محصولات بیمه‌ای را انجام می‌دادند و از آن طرف ستاد ما برای خودرو یک بیمه و برای درمان بیمه دیگری را استفاده می‌کرد، اما الان با این تغییر پارادایم طبیعتا یک اینرسی اولیه ای را شاهد هستیم ولی در روزهای اخیر و بعد از شروع سال 1400 روند رو به بهبودی را شاهد بودیم، همانطور که نظامات منابع انسانی و دسترسی‌ها و سامانه‌هایمان هم در حال بازآفرینی است.

قرار ما از همان ابتدا با آقایان کاتب، آقایی و سایر دوستان این بود که ما با نگاه بیزینس با یکدیگر تعامل نداشته باشیم بلکه به عنوان یک تعامل پایدار در کنار هم باشیم، طبیعتا یک بخشی از این بازخوردها می تواند بهبود مستمر شرکت شما کمک کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید