۶۰ درصد منابع بیمه‌ای کشور صرف جمعیت سالمند می‌شود

0

معاون فنی بیمه گفت: کشور ایران تا دو دهه آینده با بحران بزرگ سالمندی جمعیت مواجه خواهد شد و مهم‌ترین دغدغه ما در این حوزه سالمندانِ تنهاست.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از خبرگزاری آنا، مسعود همتی گل سفیدی، معاون فنی بیمه با اشاره به حساسیت ویژه موضوع سالمندان گفت: سن امید به زندگی در سال ۱۳۵۵ حدود ۵۷ سال بود اما در حال حاضر امید به زندگی به ۷۸ سال رسیده و نتیجه اضافه‌شدن این ۳۲ سال به امید به زندگی هم افزایش جمعیت سالمندان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند افزود: طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۲۰ این تعداد دوبرابر می‌شود و به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و در سال ۱۴۳۵ نیز یک‌سوم از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

معاون فنی بیمه با اشاره به اینکه طبق برنامه سوم توسعه، «شورای ملی سالمندان» برای ساماندهی امور این قشر ضروری اعلام شد گفت: متأسفانه هیچ عزم جدی در این مورد ندیدیم و در حال حاضر هم عزم دولت جواب نمی‌دهد و باید به یک عزم ملی رسید.

همتی اظهار کرد: کشور ایران تا دو دهه آینده با بحران بزرگ سالمندی جمعیت مواجه خواهد شد و مهم‌ترین دغدغه ما در این حوزه سالمندانِ تنهاست.

وی با اشاره به اینکه تقریباً ۶۰ درصد منابع بیمه‌ای کشور صرف جمعیت سالمند می‌شود افزود: اگر دولت برای این مسئله چاره‌اندیشی نکند قطعاً تا سال ۱۴۳۵ که یک‌سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد و آن‌وقت باید تمام منابع بیمه‌ای را صرف سالمندان کرد.

معاون فنی بیمه افزود: دولت سیزدهم باتوجه‌به افزایش امید به زندگی که به حدود ۸۰ سال می‌رسد و سن بازنشستگی که در حال حاضر ۶۰ سالگی است باید تدابیری را در نظر گیرد.

به گفتة همتی اگرچه شیوع بیماری کرونا آمار فوتی‌ها را افزایش داده اما به‌خاطر محدودیت‌ها نرخ فوتی‌های ناشی از حوادث و تصادفات کاهش‌یافته و کمتر از ۱۰ درصد به آمار فوت افزوده شده است.

وی گفت: ازآنجایی‌که اکثر سالمندان به جز بازنشستگان در هیچ اداره و سازمانی کار نمی‌کنند، ۸۰ درصدشان هم درگیر بیماری خفیف هستند و هزینه درمان آنها نیز سه و نیم برابر افراد غیر سالمند است لذا از دید بیمه‌ها مورد مناسبی برای درمان انفرادی، خانواده یا گروهی نیستند ازاین‌رو یا حق بیمه بیشتری از آنها گرفته می‌شود یا کلاً تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

همتی ضمن انتقاد از اینکه یک‌سوم سالمندان کشورمان هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارند از دولت، صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های پایه نیز درخواست کرد که بیشتر هوای سالمندان را داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید