مهر مشروط حسابرس بر صورت مالی بیمه اتکای ایرانیان/عدم انعکاس صورت مالی زیر مجموعه با مالکیت 34 درصدی

0

بررسی صورت های مالی حسابرسی شده بیمه اتکایی ایرانیان( اتکای) حکایت از این دارد که عدم انعکاس صورت مالی شرکت چکاد توانگری(سهامی خاص) علی رغم مالکیت 34 درصدی دلیل اصلی مهر مشروط حسابرس بر صورت های مالی این شرکت بوده است.

به گزارش نبض بیمه، بیمه اتکایی ایرانیان که در بازار اول فرابورس حضور دارد، در حالی صورت های مالی حسابرسی شده خود را روانه بازار کرده که قیمت این سهم پس از اصلاح تاریخی شاخص بورس به رشد خود ادامه داده و رقم 20000 ریال را نیز ثبت کرده است.

اتکای با سرمایه ثبت شده،4000 میلیارد ریال، بیش از 3258 میلیارد ریال سود انباشته بر اساس صورت های مالی سال منتهی به 30 آذر 1399 محقق کرده و احتمالا در مجمع این شرکت شاهد تقسیم سود یا برنامه برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهیم بود لیکن ابهاماتی در صورت مالی این شرکت وجود دارد که حسابرس را واداشته تا گزارش های مالی اتکای را با کلمه مشروط  مهمور کند.

همچنین حسابرس متذکر شده که احتساب ذخایر “برگشت حق بیمه” و “فنی تکمیلی و خطرات طبیعی” (موضوع یادداشت توضیحی 34) که بابت تضمین تعهدات شرکت در مقابل بیمه نامه‌های برگشتی و خسارات ناشی از حوادث فاجعه آمیز و براساس مصوبات شورای عالی بیمه محاسبه و در صورت‌های مالی منظور شده، شرایط شناخت به عنوان بدهی را نداشته و مغایر با استانداردهای حسابداری است.

از طرف دیگر، علی رغم مالکیت 34 درصد از سهام شرکت چکاد توانگری (سهامی خاص) به شرح یادداشت توضیحی 2-24، نسبت به انعکاس سرمایه گذاری‌های مزبور به روش ارزش ویژه در صورت‌های مالی، اقدام نشده است. در شرایط کنونی هرچند تعدیل صورت‌های مالی از این بابت ضروریست لیکن باعنایت به عدم دسترسی به صورت‌های مالی شرکت وابسته، آثار مالی ناشی از مورد فوق برای این موسسه مشخص نیست.

البته حسابرس با برمطالب دیگری نیز تاکید داشته گرچه  نتیجه گیری خود را در اثر این مفاد مشروط نکرده است.

همانگونه که در یادداشت توضیحی 11-3 تشریح شده، در نبود نرخ‌های قابل دسترس، دارائی‌ها و بدهی‌های ارزی (به استثنای مطالبات از دو شرکت خارجی که به دلیل تحریم‌های اعمال شده و ابهام در نحوه و زمان وصول آنها تسعیر نشده است)، با نرخ‌های اعلام شده توسط بیمه مرکزی (بر اساس نرخ‌های اعلام شده توسط بانک مرکزی) تسعیر و جمعا  مبلغ 631ر1 میلیارد ریال درآمد در صورت‌های مالی شناسایی شده است.

سازمان امور مالیاتی از بابت مالیات عملکرد سال مالی 1398، مبلغ 8/209 میلیارد ریال مازاد بر مبلغ ابرازی بر اساس برگ تشخیص صادره (بدلیل عدم پذیرش رویه شرکت در تسعیر دارائی‌های ارزی) از شرکت مطالبه که با عنایت به عدم پذیرش، اعتراض شرکت به هیأت اختلاف ارجاع شده است. مدیریت شرکت با توجه به میزان رعایت قوانین و مقررات و ذخیره موجود در حساب‌ها، بدهی با اهمیتی را از بابت مورد فوق برآورد نمی کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید