سازمان بهزیستی متولی انجام واکسیناسیون معلولان نیست

0

مصطفی سراج گفت: توصیه‌ای که ما داریم این است که نباید مراکز واکسیناسیون معلولان از دیگران جدا شود. چون تعداد معلولانی که ما در سراسر کشور داریم خیلی زیاد است؛ بنابراین بهتر است در همان مراکزی که وزارت بهداشت برای گروه‌های مختلف طبق اولویت بندی‌ها واکسیناسیون را انجام می‌دهد برای معلولان هم این کار انجام بگیرد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از میزان، مصطفی سراج مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در خصوص نگرانی‌ها درمورد احتمال عوارض واکسن کرونا برای معلولان دارای بیماری‌های مزمن به گفت: در پروتکل‌هایی که برای بحث واکسیناسیون معلولان در نظر گرفته شده به همه موارد و دغدغه‌های شبیه این پرداخته شده است. برای مثال در مراکز شبانه روزی بهزیستی پروتکل مشترکی با همکاری وزارت بهداشت تدوین کردیم که طبق آن معلول یا سالمندی که تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی بوده اگر اخیرا مبتلا شده باشد واکسن دریافت نخواهد کرد. یا افرادی که بیماری‌ خاصی داشته باشند به آن‌ها واکسن زده نمی‌شود. این موارد را خود وزارت بهداشت در قالب یک شیوه نامه بهداشتی به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت اعلام کرده و تزریق واکسن بر اساس شیوه نامه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم انجام واکسیناسیون یک اقدام تخصصی محسوب می‌شود که وزارت بهداشت روند انجام آن را رصد می‌کند. اتفاقا ستاد ملی مقابله با کرونا فرایند واکسیناسیون را در چهار فاز تقسیم بندی کرده است. فاز اول برای کارکنانی بود که در مراکز درمانی مواجهه مستقیمی با کرونا داشتند. . افراد مقیم و کارکنان ما در مراکز شبانه روزی توانبخشی سازمان بهزیستی هم مشمول فاز اول واکسیناسیون بودند. فاز دوم هم به سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری‌های خاص اختصاص پیدا کرد. پس اتفاقا افرادی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای دارند در فاز دوم در اولویت قرار داشتند. لذا واکسیناسیون  افرادی که دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای هستند بسیار اهمیت دارد که در فاز دوم اولویت قرار گرفتند . چون اگر این افراد به کرونا مبتلا بشوند میزان آسیب پذیری بالاتری را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل دوستانی که در مراکز بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند توجیه شده و به طور کامل به این موضوع اشراف دارند؛ بنابراین مسوولان مراکز بهداشت بر اساس سوابق و اطلاعاتی که از افراد اخذ می‌کنند به فردی که شرایط دریافت واکسن را نداشته باشد واکسن تزریق نمی‌کنند.

سراج در پاسخ به اینکه برای انجام واکسیناسیون معلولان به منازل این افراد مراجعه می‌شود یا مراکزی به این کار اختصاص داده شده گفت: بهزیستی  پیشنهاد انجام واکسیناسیون گروهی از معلولان بسیار شدید بستر گرا را در منزل داده است. اما فعلا وزارت بهداشت به جمع بندی مشخصی در این باره نرسیده است. ما بیش از صد هزار نفر معلول دارای شرایط خاص و حاد داریم که که امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون را ندارند و تردد برای آنها بسیار مشکل هست. در این مرحله‌ای که ثبت نام برای واکسیناسیون معلولان انجام می‌گیرد بر اساس همان مکان‌هایی است که برای عموم افراد جامعه واکسن تزریق می‌شود. افراد معلول هم مثل دیگران در سامانه مربوط به واکسیناسیون کرونا ثبت نام می‌کنند و زمان و مکان دریافت واکسن را در آنجا انتخاب می‌کنند. مکان دریافت واکسن برای معلولان هم همان جا‌هایی است که خود دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت تعیین کرده اند.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی درباره اینکه برای سازوکار ثبت نام و نوبت دهی واکسیناسیون معلولان چه تمهیداتی در نظر گرفته شده تا نارسایی‌هایی شبیه آنچه که برای خبرنگاران و سالمندان رخ داد پیش نیاید گفت: کاری که ما در سازمان بهزیستی باید انجام می‌دادیم اعلام اسامی معلولان تحت پوشش به وزارت بهداشت برای قرار گرفتن در نوبت دریافت واکسن بود. از طرفی به خود خانواده‌های معلولان و مددجویان هم در سراسر کشور اطلاع رسانی کرده ایم. این اقدام‌ها وظیفه‌ای بود که ما باید به انجام می‌رساندیم. اما در بحث نوبت دهی برای واکسیناسیون، معلولان هم باید مانند دیگر اقشار جامعه در سامانه سلامت ثبت نام کنند. اما اگر در جایی معلولان برای ثبت نام واکسن با مشکل مواجه بشوند مددکاران ما و واحد‌های بهزیستی ما در شهرستان‌ها می‌توانند به این افراد کمک کنند.

وی اضافه کرد: البته تا الان به مشکلی برخورد نکرده ایم و از زمانی که فرایند ثبت نام شروع شده ما گزارشی درباره بروز مشکلات عمده برای ثبت نام معلولان نداشته ایم. البته به صورت جسته و گریخته گزارش‌هایی از بروز مشکلاتی در این خصوص به دست ما رسیده است. مساله اینجاست که شرایط معلولان در نقاط مختلف کشور وضع یکسانی ندارد. اما واقعیت این است که ما در سازمان بهزیستی چندان موافق این نبودیم که مثلا خود ما مراکز خاصی را برای انجام واکسیناسیون معلولان تعیین کنیم. چون بسیاری از معلولان در همان مکان‌ها و واحد‌هایی که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به این کار اختصاص داده اند و به محل سکونت افراد معلول نزدیک است به راحتی می‌توانند واکسن را دریافت کنند. توصیه‌ای که ما داریم این است که نباید مراکز واکسیناسیون معلولان از دیگران جدا شود. چون تعداد معلولانی که ما در سراسر کشور داریم خیلی زیاد است؛ بنابراین بهتر است در همان مراکزی که وزارت بهداشت برای گروه‌های مختلف طبق اولویت بندی‌ها واکسیناسیون را انجام می‌دهد برای معلولان هم این کار انجام بگیرد.

سراج درمورد نقش سازمان بهزیستی در ثبت نام واکسن معلولان گفت: سازمان بهزیستی متولی انجام ثبت نام معلولان نیست. ما زمان انجام ثبت نام را به خانواده مددجویان اعلام کرده ایم و خود خانواده‌ها کار‌های مربوط به ثبت نام را انجام می‌دهند. بقیه موارد مربوط به فرایند ثبت نام هم بر عهده وزارت بهداشت است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید