واردات واکسن ریسک بالایی دارد

0

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر متعهد شده و ارز از بانک مرکزی دریافت کرده و توانسته بالغ بر ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن وارد کند اما پذیرش این مسئولیت ریسک بالایی دارد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛محمدحسن قوسیان مقدم دبیرکل جمعیت هلال احمر در جلسه شورای مدیران جمعیت هلال احمر گفت: امروز یک نگاه مثبت نسبت به جمعیت هلال احمر به وجود آمده است و این بواسطه کارهای خوب و شاخصی است که در این جمعیت به سرانجام رسیده است. یادمان نرود که ۱۸ ماه پیش جمعیت هلال احمر وضعیت خوبی نداشت و امروز به سطحی استاندارد از خدمات رسانی رسیده است.

وی افزود: جمعیت هلال احمر متشکل از سازمان‌ها و معاونت‌ها زیادی است و حوزه کاری گسترده‌ای را شامل می‌شود. چالش‌های پیش روی جمعیت در سال ۹۸ تمامی این مجموعه را دچار بحران کرده بود و فساد زدایی از این مجموعه در دستور کار قرار گرفته بود که منجر به تغییرات مدیریتی گسترده در هلال احمر شد. این تغییرات گسترده سبب شد تا در روند عملکرد هلال احمر خلل‌هایی ایجاد شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: این چالش‌ها سبب شده بود تا پروژه‌های بزرگ جمعیت هلال احمر نیز به کندی پیش روند. یکی از این پروژه‌ها، بیمارستان عمان بود که ساخت آن سابقه‌ای ۷ ساله دارد. پروژه طالقانی، پروژه ازگل، پروژه مهاباد، خرید بالگردها و سایر حوزه‌ها نیز به شکل مناسبی پیش نمی‌رفت. از سوی دیگر املاک و اراضی جمعیت هلال احمر نیز با مشکل حقوقی رو به رو شده بود که با تلاش تیم جدید حقوقی در سال ۹۹ بسیاری از این املاک و اراضی، مالکیت آنها برای هلال احمر تثبیت شد. اقدامات حقوقی به این حوزه‌ها صرفاً معطوف نبود و در عرصه تغییر اساسنامه که در دستور کار مجلس قرار گرفته بود نیز همکاری‌های خوبی صورت گرفت.

قوسیان مقدم ادامه داد: در حوزه موقوفات نیز اتفاقات خوبی رقم خورد و با ایجاد تغییر در مدیریت برخی از موقوفات، شاهد بودیم که در سال ۹۹ این موقوفات درآمدهای خوبی را به دست آوردند. ساماندهی امور در سایر حوزه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا کمیسیون تنظیم مقررات در جمعیت هلال احمر شکل گرفت و مشخصاً پیش از نهایی شدن هر تفاهم و توافقی باید مفاد آن در این کمیسیون بررسی شود. این کمیسیون سبب شد تا یک وحدت رویه در جمعیت هلال احمر به وجود آید.

سخنگوی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: همزمان با شیوع کرونا، توسعه بانک تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار گرفت و دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن به صورت ویژه در اختیار بانک امانات قرار گرفت. امروز شهروندان می‌توانند با مراجعه به هلال احمر از بانک‌های امانات تجهیزات پزشکی استفاده کنند. این مسیر توسعه صرفاً معطوف به بانک امانات نبوده و بواسطه خانه‌های هلال امروز، مقوله امدادرسانی، آموزش و سایر وظایف محوله به جمعیت هلال احمر به نقاط دورافتاده کشور نیز رسیده است. در همین راستا ۱۲۰۰ خانه هلال شناسنامه خطرپذیری نیز تهیه کردند و نقاط امن و پرخطر روستاهای کشور شناسایی شده است.

وی افزود: عملیات‌های امدادی سال‌های ۹۷ و ۹۸ سبب شده بود تا انبارهای جمعیت هلال احمر با کمبود جدی اقلام رو به رو شود و ما از ابتدای سال ۹۹ با وجود اینکه با کمبود اعتبارات مواجه بودیم، توانستیم سطح دارایی انبارهای اضطراری هلال احمر را ارتقا دهیم تا در مواقع بحران اقلام معیشتی و اضطراری موجود بوده و در اختیار آسیب دیدگان قرار گیرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به ریسک بالای واردات واکسن به داخل کشور خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر متعهد شده و ارز از بانک مرکزی دریافت کرده و توانسته بالغ بر ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور کند. پذیرش این ریسک بالا از سوی جمعیت هلال احمر صرفاً به علت نیاز مردم به واکسیناسیون سراسری بوده و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد. انتقال پول، مذاکرات خرید واکسن و تحریم‌ها قسمتی از چالش‌های ما در این عرصه است. دستگاه‌های زیادی در این عرصه همکاری کرده‌اند اما صرفاً هلال احمر متعهد شده است.

قوسیان مقدم ادامه داد: طرح نذر آب ۴ امروز در ۴ استان کشور در جریان است و این طرح در تابستان تداوم دارد. علاوه بر این ۴ استان، کمک رسانی به مناطقی در خوزستان که درگیر بحران آب شده‌اند نیز در دستور کار قرار گرفته است. همزمان در راستای کمک به مناطق محروم، ۲۱۲ خانه هلال ویژه نیز در حاشیه شهرها تأسیس شد که این یک اقدام جدید است. این طرح در منطقه هرندی با موفقیت پیش رفته و خدمات خوبی به مردم ارائه شده است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر در خصوص بیمارستان‌های صحرایی جمعیت هلال احمر گفت: ما عملکرد خوبی در حادثه بیروت داشتیم و توانستیم در کم‌ترین زمان ممکن یک بیمارستان صحرایی در آن محل ایجاد کنیم و خدمات خوبی ارائه دهیم. در همین راستا تلاش شد تا ۹ واحد RDH نیز در ۹ استان کشور استقرار پیدا کند و در اختیار هلال احمرهای استانی قرار گرفت. توافق نامه‌ای نیز با سفارت ایران در کابل امضا شده تا پس از آرام شدن وضعیت افغانستان، بیمارستان کابل نیز افتتاح شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید