بیماری آبله میمونی چیست؟+ علایم، عوارض و واکسن ویروس آبله میمون ۱۴۰۰

0

مرگِ اولین چینی در اثر ابتلا به آبله‌ی میمونی، این کشور را مهد بیماری‌های واگیر دار کرده که در زیر سایه کرونا، به جان انسان‌ها افتاده است!

بنابر اعلام بیمه دات کام، بگذریم از این که کرونا چه بود و چه کرد! اما مثل این‌که در آستین‌های گشادش، با خود آبله میمونی آورده است! اگر طاقت دارید در رابطه با بیماری جدید اطلاعات کسب کنید؛ بدانید چه علائمی دارد؟ درمان و واکسیناسیونی برای آن وجود دارد یا خیر؟ آیا مراکز واکسن آبله میمونی وجود دارند؟ در ادامه با ما همراه باشید و ویروس آبله میمون یا MONKEY B بشناسید.

خاستگاه بیماری آبله میمونی : چین

مرکز مبارزه و پیشگیری از بیماری‌ها در چین اذعان داشت که علائم بیماری این دامپزشک ۵۳ ساله، در زمان فعالیتش روی حیوانات ظاهر شده است و یک ماه پس از کالبد شکافی دو میمون مرده، دچار حالت تهوع و استفراغ شد. او سپس به چند بیمارستان برده شد و سرانجام، ۲۷ مه درگذشت.
ویروس بی‌وی، که ابتدا در سال ۱۹۳۲ کشت و بررسی شد، با چند نام از جمله ویروس هرپس (هرپیز) بی، ویروس مانکی بی، هرپس ویروس سیمیا و هرپس ویروس بی شناخته می‌شود.
طبق CDC، در انسان علائم آبله‌میمونی شبیه علائم آبله اما خفیف تر است. DCHHS گفت: ” افرادی که علایم بیماری آبله‌میمون را ندارند؛ قادر به انتقال ویروس بیماری میمونی به دیگران نیستند.”

علایم بیماری آبله‌ میمونی

آبله میمون با تب، سردرد، درد عضلانی و خستگی شروع می‌شود. تفاوت اصلی بین علایم این بیماری و آبله در این است که در بیماری میمونی، حیوان میمون باعث تورم غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) می‌شود. دوره کمون (زمان عفونت تا علائم) برای بیماری آبله میمونی معمولاً ۱۴-۷ روز است اما می‌تواند از ۲۱-۵ روز باشد.
طی یک تا ۳ روز (گاهی بیشتر) پس از ظهور تب، بیمار دچار بثورات پوستی مثل تاول می‌شود.  اغلب این بثورات از صورت شروع شده . سپس بثورات صورت فرد مبتلا به بیماری آبله میمونی به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.

بثورات پوستی ناشی از ویروس آبله میمون

عوارض بیماری آبله میمونی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تب، سردرد شدید، لنفادنوپاتی (تورم غدد لنفاوی)، کمر درد میالژی (درد عضلانی) و آستنی شدید (کمبود انرژی) در علائم کلی این بیماری قرار می‌گیرند!
  • لنفادنوپاتی از ویژگی های بارز آبله میمون در مقایسه با سایر بیماری‌هایی است که ممکن است در ابتدا به نظر مشابه آبله مرغان، سرخک، آبله باشد.
  • فوران پوست معمولاً طی دو الی سه روز پس از ظهور تب آغاز می‌شود.
  • بثورات بیش از اندام ، در صورت متمرکز می‌شوند. این بیماری در صورت (در ۹۵٪ موارد)، و کف دست و کف پا (۷۵٪ موارد) تأثیر می‌گذارد. همچنین غشاهای مخاطی دهان (در ۷۰٪ موارد)، دستگاه تناسلی (۳۰٪) و قرنیه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  • بثورات به طور متوالی از ماکول (ضایعات با پایه صاف) به پاپول (ضایعات محکم کمی برجسته)، وزیکول (ضایعات پر از مایع شفاف)، پوستول (ضایعات پر از مایع مایل به زرد) و پوسته هایی که خشک می‌شوند و می‌ریزند، تکامل می‌یابد.

انتقال ویروس آبله میمون چگونه رخ می‌دهد؟

آبله میمون از همان خانواده ویروس ها است اما باعث عفونت خفیف تری می‌شود. این ویروس عمدتا از طریق قرار گرفتن در معرض قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر گسترش می‌یابد؛ البته بیماری می تواند از طریق غشاهای مخاطی چشم، دهان و بینی وارد بدن شود.
این بیماری عفونی ناشی از ویروس میمون می‌تواند در صورت تماس فرد با ضایعات آلوده یا مایعات بدن منتقل شود. به طور غیر مستقیم، یک شخص می‌تواند در اثر تماس با لباس یا پارچه های آلوده نیز به این بیماری ویروسی مبتلا شود.

آبله میمون در کدام مناطق دنیا بیشتر شیوع دارد؟

خوشبختانه هنوز مورد از شیوع این بیماری واگیردار در کشور ما گزارش نشده است و همانطور که گفته شد در آفریقا و چین بروز پیدا کرده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هم اعلام کرده که موارد ابتلا در انسان نادر است. بر اساس اعلام این مرکز، از زمانی که ویروس بی در سال ۱۹۳۲ شناسایی شد، فقط ۵۰ فرد مبتلا شناسایی و ثبت شدند و از این تعداد، ۲۱ نفر جان باختند.
واکسن آبله میمونی ( Monkey B Pox Virus Vaccine)
واکسن زنده و بدون جایگزینی (تکرار یا تکثیر) Jynneos شرکت باوارین نوردیک A/S برای پیشگیری از ابتلا به آبله و آبله میمونی در بزرگسالان ۱۸ سال به بالا که در معرض خطر بالای ابتلا به این دو عفونت قرار داشته باشند، موفق به دریافت تائیدیه FDA شده است.

واکسن بیماری آبله میمون

این واکسن تنها واکسن دارای تائیدیه FDA برای پیشگیری از بیماری آبله میمونی است.

بیماری آبله میمونی در ایران

باز جای شکرش باقی‌ست !البته نه برای این‌که کشورهای درگیر را کنار بگذاریم، قطعا برای همه‌ی ما جان تمامی آدم‌ها در سراسر دنیا اهمیت ویژه‌ای داشته و از بیماری در هر کجای دنیا قطعا مفهوم و ناراحت خواهیم شد. هنوز خوشبختانه این بیماری مثل بیماری منحوس کرونا وارد ایران نشده و درگیری را برای مردم عزیز سرزمین‌مان ایجاد نکرده است. اما برای جلوگیری از ورود و شیوع این بیماری بهتر است اطلاعات خود را درباره این بیماری و بیمه در صورت وجود  بالاتر ببرید.

خداکند ویروس گریبان‌گیر جهانیان نشود!

 

شیوع ویروس آبله‌میمون در جهان

کارشناسان بیمه سراسر کشور از جمله مشاوران بیمه دات کام  مثل شما امیدوارند که بیماری آبله میمون، جهانیان از جمله کشور عزیزمان را درگیر نکند! که خدای نکرده در این صورت، باید همانند بیمه کرونا، به فکر بیمه با خدمات جدید نیز بود. برای خرید بیمه کرونا، قیمت طرح‌های مختلف بیمه کرونا را در سامانه بیمه دات کام مقایسه نمایید. سپس، شما می‌توانید در صورت انتخاب هریک از طرح‌های بیمه کرونا و استفاده از جشنواره‎ های تخفیف بیمه دات کام، پایین ترین قیمت بیمه کرونا را در خرید آنلاین بیمه تجربه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید