بیمه خسارت حیات وحش به باغات کشاورزی را پوشش نمی‌دهد

0

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اذعان به اینکه خشکسالی‌ها ورود حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان و خسارت در این بخش را افزایش داده است گفت: تلاش ما این است که این خسارت‌ها محدود شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛حسن اکبری با تاکید بر اینکه خشکسالی‌ها سال سختی را برای حیات وحش رقم زده است اضافه کرد: در حال حاضر کم‌آبی و کمبود علوفه مهمترین مشکل حیات وحش است.

وی عنوان کرد: در سال آبی جاری کاهش و توزیع نامناسب بارندگی‌ها را در استان داشتیم بنابراین رویش گیاهی در عرصه‌های محیط زیست، جزیی و تقریبا صفر بود و این موضوع حیات وحش را در تامین علوفه دچار مشکل کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در سال جاری به دلیل کمبود شدید بارندگی، سنگ آب‌ها صد درصد و چشمه‌های مناطق حفاظت شده ۶۰ درصد خشک شده و آب بقیه چشمه‌ها هم به شدت کاهش یافته است لذا در این تابستان گرم نگران تامین آب حیات وحش هستیم.

وی با بیان اینکه ورود حیات وحش به حاشیه سکونتگاه‌های انسانی به دلیل کمبود علوفه و کم‌آبی است گفت: در گذشته ورود وحوش به روستاها شاید به خاطر آب بود که با ساخت آب انبارها و آبشخورها در حال حاضر برای نوشیدن آب کمتر به سمت اراضی کشاورزی می‌آیند.

اکبری اظهار داشت: به عنوان یک کارشناس معتقدم باید در سطح ملی زیرساخت قانونی و اعتباری مناسب برای جبران خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی گفت: درخصوص جبران خسارت حیات وحش باید فکر اساسی در سطوح بالادستی مبتنی بر یک ظرفیت قانونی انجام شود و در این زمینه قانون و اعتبار خاصی در نظر گرفته شود تا بتوانیم بخشی از خسارت‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم در میان‌مدت این مساله را به گونه‌ای حل و جبران کنیم، عملا مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست را هم از دست می‌دهیم.

اکبری گفت: بیمه خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزی را پوشش نمی‌دهد و این موضوع خسارت طبیعی است که باید زیرپوشش بیمه قرار گیرد اما تاکنون شرکت‌های بیمه زیر بار نرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید