بیمه‌ دام و قصه پرغصه دامداران تربت‌ حیدریه

0

این روزها فعالان حوزه دام از مشکلات متعدد این بخش از جمله کمبود و گرانی نهاده‌های دامی گلایه دارند اما دامداران شهرستان تربت حیدریه در جنوب استان خراسان رضوی علاوه بر آن از وجود برخی نابسامانی‌ها و ناهماهنگی‌ها در بیمه دام و پرداخت غرامت به دامداران شکایت می‌کنند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛شماری از آنان در گفت و گوهایی مدعی شدند که صندوق بیمه کشاورزی شهرستان در زمان پرداخت خسارت به درستی به تعهدات خود عمل نمی‌کند و لذا بخشی از اعتراضات آنان بر همین موضوع متمرکز است.
یکی از دامداران با ارایه اسناد مربوط به قرارداد بیمه‌نامه دام خود، اظهار کرد: ۶۱ راس دام سبک خود را در قالب ۲ قرارداد زیر پوشش بیمه پایه و تکمیلی درآورده‌ام.
مهدی محمدی‌نژاد افزود: اکنون که ۲۱ راس دام من تلف شده است، شرکت بیمه‌گذار تنها خسارت ۹ راس گوسفند را پرداخته و در خصوص دلیل این اقدام می‌گوید که بقیه دام‌ها بر اثر بیماری تلف شده‌اند که در متن قرارداد گنجانده نشده‌ است.
وی این شیوه پرداخت خسارت را غیرمنصفانه دانست و گفت: من دانش دامپزشکی لازم را ندارم و این‌که در زمان عقد قرارداد پول کامل را از من بگیرند و در زمان پرداخت خسارت، عناوینی را به کار ببرند که ما با آنها بیگانه هستیم، از دایره انصاف به دور است.
شمار دیگری از دامداران تربت حیدریه نیز موارد و گلاهای مشابهی را مطرح کردند.
یک بیمه‌گر محصولات کشاورزی و دامی در پاسخ با این اظهارات به خبرنگار ایرنا گفت: شیوه پرداخت بدینگونه است که ابتدا دامپزشک بیمه به محل مراجعه کرده و بعد از انجام آزمایش، دلیل تلف شدن دام را به ما گزارش می‌کند.
مهین حسن‌زاده افزود: از آنجا که شخصا مدافع حقوق بیمه گذاران هستم، چنانچه بنا نباشد مبلغی به بیمه‌گذار پرداخت شود، مجددا ارزیابی توسط کارشناس دیگری انجام می‌گیرد، اما در نهایت برای پرداخت خسارت این نظر اداره دامپزشکی است که حکم نهایی را تایید یا رد می‌کند.
مسوول نمایندگی بیمه کشاورزی منطقه تربت‌ حیدریه نیز  گفت: بیمه محصولات کشاورزی خصوصی نیست و در واقع ما زیرمجموعه‌ بانک کشاورزی هستیم.
مجید خزاعی با بیان این‌که هیات امنای صندوق بیمه کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستند، افزود: کار اجرایی تصمیمات این هیات امنا را، بانک کشارزی با کمک دفاتر نمایندگی خود در سطح کشور انجام می‌دهد و ما یکی از آن نمایندگی‌ها هستیم که شهرستان‌های تربت‌حیدریه، کاشمر، خلیل‌آباد، زاوه، تایباد و باخزر را زیر پوشش داریم.
وی گفت: چهار سال پیش هیات امنا، بیمه پایه را برای یک سری عوامل قهری و طبیعی و همچنین بیماری‌های واگیرداری که به صورت اپیدمی در منطقه ممکن است به وقوع بپیوندد، وضع کرد.
خزاعی افزود: لذا بین ۷۰ تا ۹۰ درصد حق بیمه پایه را دولت خود پرداخت می‌کند، اما در کنار آن بیمه تکمیلی را نیز برای کشاورزان و دامدارانی که ممکن است دام و یا محصول خود را بر اثر بیماری‌ یا حوادث دیگر از دست داده باشند، مصوب کردند.
وی تصریح کرد: بر این اساس بیمه تکمیلی بیماری‌ های غیر اپیدمی را شامل نمی شود و سهم دولت در پرداخت غرامت آن نیز کمتر شده و به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد.
مسوول نمایندگی بیمه کشاورزی منطقه تربت‌حیدریه گفت: مدت ۲ سال است که همزمان با بیمه پایه، سامانه ثبت هویت دام نیز در منطقه فعال شده و لذا صندوق بیمه کشاورزی ثبت هویت را نیز انجام می‌دهد، پس به تعبیری، بسیاری از دیگر هزینه‌ها برای ثبت هویت به صورت رایگان صورت می‌گیرد.
خزاعی افزود: در عین حال یارانه‌ای که دولت برای ‌پرداخت خسارت در نظر گرفته است، تنها برای مواردی است که در بیمه نامه درج شده و ما فراتر از قانون نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.
وی با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت این صندوق اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی ۱۳۹۹ تاکنون در سطح منطقه بیش از یک میلیون راس دام سبک و سنگین زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و تا این لحظه مبلغ ۵۶ میلیارد ریال خسارت به دامداران زیانمند پرداخت شده‌است.
خزاعی افزود: در سطح شهرستان تربت‌حیدریه و در همین بازه زمانی ۶ هزار و ۸۸۷ فقره بیمه‌نامه دام برای ۲۹۴ هزار ۵۳۵ راس دام صادر شده و مبلغ خسارت پرداختی به دامداران تا امروز ۹ میلیارد و ۳۴۳ میلیون ریال بوده‌ است.
رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه نیز گفت: صدور تاییدیه ما تنها بر اساس مفاد مندرج در قانون بیمه و تایید آن توسط ۲ نفر دامپزشک این اداره است که دام را کالبدشکافی کرده‌اند.
دکتر ابوالحسن سیدین افزود: البته به این نکته نیز باید توسجه داشت که برخی از دامداران دام خود را تنها برای دریافت خسارت بیمه نمی‌کنند، بلکه در اصل برای دریافت خوراک یارانه ای، بیمه می‌کنند، زیرا طبق قانون یارانه خوراک دام، تنها به دام‌های بیمه شده تعلق می گیرد.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌ حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ غربی مشهد قرار دارد.
 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید