یک‌دهم جمعیت قالیبافان کشور تحت پوشش بیمه هستند

0

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: حذف ردیف اعتباری مختص بیمه قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی در آخرین نسخه از قانون بودجه ۱۴۰۰ امکان تداوم بیمه اقشار مشمول و اجرای تکالیف قانونی محوله را غیرممکن کرده است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «فرح‌ناز رافع» افزود: با وجود اینکه ردیف یاد شده در تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تائید شورای نگهبان رسید، اما ردیف بودجه در بازگشت به مجلس جابه‌جا شد و از تبصره ۱۴ به بند (و) تبصره (۲) بودجه تغییر یافت که این موضوع تداوم بیمه اقشار مشمول و اجرای تکالیف قانونی محوله را غیرممکن کرده است.

وی گفت: اکنون مشخص نیست که برای این ردیف بودجه، اعتبار در نظر گرفته شود و سازمان تامین اجتماعی با توجه به دیون خود قادر به تامین و پرداخت بیمه ۲ میلیون قالی‌باف نیست، نکته مهم آن که در حال حاضر فقط ۲۶۱ هزار نفر یعنی یک‌دهم جمعیت قالی‌بافان تحت پوشش بیمه هستند.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: از سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست داریم که همه قالی‌بافان کشور را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

پیشتر «محمدحسین فرهنگی» ‌ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفته بود: قطع بیمه قالی‌بافان به عنوان قشر فعال و زحمت‌کش جامعه به بهانه پرداخت‌نشدن و تاخیر پرداخت حق بیمه، هیچ توجیهی ندارد.

اکنون ۱۰۳ مجتمع قالی‌بافی، پنج هزار و ۲۱ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز، ۱۳۶ تعاونی روستایی، یک‌هزار و ۹۲۳ تعاونی ثبت شده شهری و ۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفی مرتبط با فرش دستباف در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید