۲۰ درصد از شکایت اعضای صندوق اعتباری هنر از تامین اجتماعی کم شد

0

سیدحسین سیدزاده اظهار داشت:‌ حوزه فرهنگ و هنر خیلی کم خرج است و جفای دولت و حاکمیت است اگر به این حوزه به عنوان هزینه نگاه کند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایکنا، سیدحسین سیدزاده باسابقه‌ترین مدیر صندوق هنرصندوق اعتباری هنر، گفت: صندوق اعتباری هنر که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، خدمات درمانی و بیمه‌ای و همچنین تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر، اصحاب رسانه و فعالان قرآنی را در دستور کار خود دارد. پاسخگوی سؤالات در این گفت‌وگو بود.

اگر شما را به عنوان یک هنرمند در نظر بگیریم و نه مدیر صندوق اعتباری هنر، هنرمندی که در طول سال هنرکارت ۳ تا ۵ میلیونی را دریافت می‌کند و از خدمات وزارت ارشاد به این قشر بهره‌مند است تا چه میزان از این خدمات رضایت دارید؟

من توفیق عضویت در جامعه فرهنگی هنری را ندارم. یک شهروند هستم و با این هزینه‌ها و گرفتاری‌ها و مشقت‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنم. این روزها هزینه‌ها برای من هم تبدیل به یک علامت سؤال شده است! هزینه رفت و آمد، خرید اجناس و ارزاق عمومی برای گذران زندگی، اجاره مسکن، بنزین، سفر، سبد هزینه‌ها و ارقام آن با چند سال پیش قابل مقایسه نیست. بنابراین با این مقیاس و با این رویکرد عملکرد هر مجموعه‌ای را بسنجیم با سطح مقبول فرسنگ‌ها فاصله دارد، پس بهتر است این سؤال را پاسخ نداده جواب آن را بدانیم که من هم در مقابل این تورم افسار گسیخته‌ای که در سال‌های گذشته داشتیم در کنار اعضای صندوق هستم و  می‌فهمم که مردم عزیز ایران در هر قشر و فعالیتی که هستند در مقابل این گرانی کمر خم کرده‌اند.

کرونا را به مسایل زندگی پرهزینه جاری را اضافه کنید که حال کسب‌ و کارهای هنری را وخیم‌تر از پیش کرد. طی یک سال و اندی وجود این بیماری مجموعه‌های هنری فراوانی را به تعطیلی کشاند. صنعت نشر، رسانه، عکاسی، سینما، تئاتر، موسیقی، آموزش، دارالتحفیظ، همه این مشاغل طی دوران کرونا دچار رکود بهت‌آوری شدند.

بنابراین سؤال شما را اینگونه پاسخ می‌دهم؛ هر کاری کردیم واقعاً ناچیز است، منتها کرونا نه به ما بلکه به همه دنیا حمله کرده، یک سال و نیم است که همه در یک غافلگیری به سر می‌بریم. هر روز هم می‌بینید با یک شکل و با یک بازی جدید این ویروس خودش را به ما تحمیل می‌کند. مضاف بر آن ما در یک تحریم کم‌سابقه غیرانسانی هستیم، هیچ کدام از اینها در ردیف بودجه و در مسیر کار ما دیده نشده است نه تنها پروژه‌های عظیم کشور دچار اختلال شد، مسیر اقتصادی کل کشور دچار بحران شد. همه آسیب دیدیم، اتفاقاتی در کشور در این چهار سال افتاد که برای هیچ کس قابل پیش بینی نبود.

اتفاقاتی که در این مدت افتاد اصلا قابل ارائه نیست، ولی دولت از سالیان گذشته ۴۵ هزار تومان به خانوارها یارانه می‌دهد، یک دهک‌هایی را مشخص کرده و به آنها واریز می‌کند، ما تلاش کردیم در سال ۹۹ دو بار به حساب هنرمندان عضو صندوق مجموعا ۳ میلیون واریز کنیم. این را مقایسه کنید با یارانه‌ای که دولت به همه اقشار می‌دهد. می‌گویم این ۳ میلیون تومان برابر است با یارانه نزدیک به ۸ سال دولت به مردم، وقتی می‌خواهیم از دید یک هنرمند نگاه کنیم واقعاً چیزی نیست، ولی وقتی با توان پرداخت دولت مقایسه می‌کنیم شبیه حمایت‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر شده است در جای دیگری امسال و سال ۹۹ وجود نداشته است.

۸۳ هزار و ۶۹۸ نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند. نزدیک به ۱۲ هزار نفر را کمک بلاعوض پرداخت کردیم. میزان تسهیلات ارائه شده به افراد متفاوت و بسته به سیستم اعتبارسنجی و ضرورت کارشان دارد. ما نزدیک به ۱۱ هزار نفر فقط در سال ۹۹ وام پرداخت کردیم.

از نگاه بیرونی در روند کاری صندوق برنامه‌ بلندمدت دیده نمی‌شود، به گونه‌ای که مخاطب تصور می‌کند صندوق براساس یک برنامه روزانه جلو می‌رود. نظرتان در این باره چیست؟

قطعاً از بیرون که به صندوق نگاه می‌کنیم آن لایه‌های بلندمدت صندوق کمرنگ‌تر است و به چشم نمی‌آید البته اگر تمرکزمان را از روی شش ماه، یک سال برداریم این روند ۴ – ۵ ساله‌ای که داشتیم یک خط‌های روشنی وجود دارد. محورهایی که به دستور آقای صالحی، وزیر محترم ارشاد پیگیری کردم ابتدا عمومی‌سازی دسترسی بود؛ یعنی روزی که من صندوق را تحویل گرفتم نزدیک به ۲۸ هزار تا عضو داشتیم، حدود ۲۰ هزار نفر تهران و ۸ هزار نفر عضو در استان‌ها بودند و اکنون ۸۳ هزار و ۷۰۰ نفر عضو صندوق هستند، حدود ۲۵ هزار عضو از تهران و نزدیک به ۶۰ هزار عضو در کل استان‌ها از اعضای صندوق هستند. یکی از پروژه‌های کلان در صندوق بومی‌سازی دسترسی بود، طبیعی است وقتی این عضویت تغییر می‌کند برخورداری هم تغییر می‌کند، برای همین ما اکنون در بیمه این نسبت را داریم، یعنی جمعیت بیمه شده ۱۸ هزار نفری به ۴۰ هزار نفر رسیده است.

راهبرد دیگری که من در صندوق اعتباری هنر پیگیری کردم تعامل با صنوف بود، تقریباً با همه صنوف و انجمن‌های زیرمجموعه‌ وارد گفت‌وگو شدیم. در شروع کار خواهش کردیم این افراد عضو هیئت مدیره صندوق شوند. اکنون روسای خانه‌های موسیقی و تئاتر عضو هیئت مدیره صندوق هستند، با آنها چالش هم داریم، یعنی تصورات ما و آنان از تقسیم منابع متفاوت است. ولی به هر حال با تعامل کارها را پیش می‌بریم و سعی می‌کنیم فاصله‌ها را کم کنیم. در حوزه قرآنی هم همین اتفاق افتاده است. برنامه دیگر من نهادسازی و استمرار بود، با دکتر صالحی این قرار را گذاشتیم که یک مقداری این کمک‌ها و حمایت‌ها را متمرکز و بعد نیز نظام‌مند کنیم.

آیا سیستم ارائه تسهیلات به مخاطبان صندوق شفاف است؟ یعنی امکان بازدید برای افراد از این سامانه و اطلاعات فراهم شده است؟

به هر حال موضوع حمایتی است و جنبه مالی هم دارد، ما به دلیل حفظ شأن افراد اطلاعات وام‌گیرنده را به صورت عمومی منتشر نمی‌کنیم، ولی سامانه صندوق شفاف است، هم دسترسی به وزارتخانه داریم، هم نهادهای نظارتی. در حوزه بیمه هم همین کار را کردیم. این نهادسازی را انجام دادیم، اکنون پرونده درمانی ۵ ساله حوزه فرهنگ و هنر را در دستور کار داریم. یعنی در جریان کامل هستیم که مثلا چند عمل قلب در فعالان حوزه فرهنگ و هنر انجام شده است.

بنابراین سومین موضوع نهادسازی و استمرار بود. معتقدم حوزه فرهنگ و هنر خیلی کم خرج است؛ این سخن حاصل جمع‌بندی ۵ ساله‌ام در مدیریت صندوق هنر است، جفای دولت و حاکمیت است اگر به این حوزه به عنوان یک هزینه نگاه کند. صد میلیارد، دویست میلیارد، سیصد میلیارد در بودجه کشور اصلاً عدد قابل توجهی نیست.

یکی از موضوعات مهمی که در صندوق به آن پرداخته می‌شود، بحث بیمه اصحاب فرهنگ‌ و هنر و رسانه است. در مورد فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام گرفته است نیز توضیح دهید؟

مطابق پژوهشی ملی مؤثرترین مداخله دولت در طول این ۴۲ سال بیمه بوده است، یعنی برای اصحاب فرهنگ و هنر بیمه مهمترین کاری بوده که دولت کرده است. بنابراین از روز اول بیمه را با جدیت دنبال کردیم. اکنون ۴۲ هزار نفر در صندوق ملی هنر بیمه شدند، سه ماه ابتدایی امسال حق بیمه را تقبل کردیم، توانستیم با پیگیری آن شکایت ۲۰ درصد سهم اعضا را در حوزه پرداختی به تامین اجتماعی کم کنیم.

در اساسنامه صندوق، به شرایط جذب و استخدام و شکوفایی استعدادها در تعریف حمایت تأکید شده است. ولی از نگاه بیرونی فعالیت آنچنانی در این زمینه دیده نمی‌شود. دلیل این موضوع کجاست؟

درست است، شاید نقص گزارش‌دهی ما بوده، منتها در این دو سال گذشته فشار کمک‌های ضروری و معیشتی بیشتر بوده و ما را به این سمت برده که منابع را برای گره‌گشایی هدایت کنیم. هزینه مسکن، درخواست وام برای اجاره، هزینه تجهیزات افزایش پیدا کرده است و توانستیم به این قول که هیچ هنرمندی نگران هزینه درمانش نباشد عمل کنیم.

آیا صندوق نسبت به شیوه هزینه‌کرد مؤسساتی که تسهیلات دریافت می‌کنند، گزارشی دریافت می‌کند؟

موارد محدودی است که به گروهی تسهیلات داده باشیم، یعنی جهت اخذ وام، صندوق رأسا فردی را معرفی کرده باشد. ما برای اعطای تسهیلات مبادی مشخصی داریم، مثلا در حوزه سینما بنیاد فارابی معرف افراد و مؤسسات است، در حوزه موسیقی و تولید آلبوم معاونت هنری ارشاد، در حوزه نشر و کتاب و کتابخانه‌ها طرف حساب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است. بانک هم طرح توجیهی نگاه می‌کند و وثیقه می‌گیرد.

در حوزه بیمه‌ای و هزینه‌های درمان آیا شرکت‌های خصوصی به مشارکت با شما و همکاری در این زمینه ورود کرده‌اند؟

در حوزه بیمه درمانی ناچاریم با شرکت‌های بیمه کار کرده و بهترین پیشنهاد را انتخاب کنیم. نگاه داشتن سطح کیفیت کار پیچیده‌ای است، افزایش هزینه‌ها را داریم، انتصابات را شاهدیم، بیماری‌های فراگیر مثل کرونا را داریم، بنابراین بهبود سطح رضایت و حفظ کیفیت در حوزه خدماتی کار پیچیده‌ای است، در حوزه درمانی با این فشارهای عجیبی که این سال‌ها درباره کرونا آمد، کار ما بیشتر شده است. مضاف بر اینکه یک شرکت بیمه تمام اعضا را بیمه کرونا کرد.

یکی از مواردی که نسبت به آن درباره عملکرد صندوق هنر گلایه وجود دارد تأخیر فراوان از زمان ثبت‌نام تا صدور اعضای صندوق است. به طوری که فاصله دو ماهه ثبت‌نام تا تحویل کارت را شاهد هستیم. دلیل این تأخیر چیست؟

حدود ۶۸ هزار نفر برای هنرکارت ثبت‌نام کردند، برای همه کسانی که ثبت‌نام کردند، افتتاح حساب صورت گرفته، این خود یک رکورد است و به این دلیل همین‌جا به همکارانم در صندوق خسته نباشید می‌گویم. بانک مرکزی در فرصت کوتاه اجازه افتتاح حساب همزمان در تعداد بالا را نمی‌دهد. چون باید همه آنها از ثبت احوال استعلام شوند. همه اعضای صندوق یک حساب متمرکز دارند، شماره سریال دارند و کارت برای ۶۲ هزار نفر صادر شده است. تا امروز حدود ۵۸ هزار کارت تحویل افراد شده است و طی روزهای آتی کارت‌ها به افراد تحویل می‌شود.

مشکل برخی از این موارد هم اطلاعات ناقص ثبت‌نام کننده‌ها بود، مثلا عکس مناسبی وجود نداشت، اطلاعات احراز هویت افراد اشتباه بود، شماره موبایل اشتباه وارد شده بود. در این زمینه تجربه‌ای نداشتم، یعنی فعالیتی شبیه هنر کارت در هیچ نهاد و سازمانی وجود ندارد، ما یک کارت شناسایی داریم که نام و نام‌خانوادگی به فارسی و لاتین و رسته و درجه هنری درج شده است.

۱۷ مرداد روز خبرنگار است. برای این روز خبر خوبی برای اصحاب رسانه و فعالان قرآنی دارید؟

پیشاپیش به همه اصحاب رسانه این روز را تبریک می‌گویم، امیدوارم که انرژی آنها مضاعف باشد. توان آنها بالا برود و امیدوار به آینده باشند. با این پرسش غافلگیر شدم، ولی قول می‌دهم از طریق هنر کارت، کارت فعالان قرآنی را که نزدیک به ۱۰ هزار نفر و اصحاب رسانه که حدود ۵ هزار نفر هستند را هدیه‌ای به این مناسبت تقدیم کنیم. این هدیه ممکن است تخفیف در مجموعه‌ای باشد، همکارانم در صندوق در حال تلاش هستند که ان‌شاءالله این هدایا به وقت به دست عزیزان رسانه‌ای و قرآنی برسد.

به عنوان مطلب پایانی می‌گویم که در صحبت‌ها گفتید باسابقه ‌ترین مدیر، عمر سازمان‌ها از مدیران بیشتر است. به هر حال یک سال، دو سال، ۵ سال می‌رویم. مهمتر از آن عمر فرهنگ و هنر ایران است که بزرگترین سرمایه مملکت به شمار می‌رود. نفت، گاز، معدن روزی کشف می‌شود و روزی پایان می‌رسد. می‌توان از جانب مخاطب به مدیر رهنمود داد و هدایتش کرد. این نقش را اهالی فرهنگ و هنر برای من در جایگاه مدیریت صندوق هنر ایفا کردند، تقریباً تمام اعضایی که با آنها برخورد داشتم، شما می‌توانید اینستاگرام صندوق را نگاه کنید و کامنت‌ها را بخوانید، علی القاعده باید به مسئول دولتی مثل من مقداری بد و بیراه هم بگویند. کاستی‌ها را می‌پذیرم ولی این عزیزان بزرگوارانه از من و صندوق تشکر می‌کنند. حوزه فرهنگ و هنر نیاز به مراقبت دارد. اجازه بدهید در کنار همدیگر روزهای بهتری برای این حوزه در ایران رقم بزنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید