وام‌های ستاد کرونا دربخش حمل و نقل کفایت زیان ناشی از رکود را نمی‌کند

0

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیر بنایی و طرح های ویژه،گفت: در کشور برخی از آزادراه ها با سرمایه گذاری بخش بانکی ساخته شده به عنوان مثال قطعات مختلف آزاد راه تهران-تبریز ، آزادراه قزوین-رشت و تهران-ساوه با سرمایه گذاری بانک‌ها ساخته شد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛حسین میر شفیع افزود:درچندسال گذشته بانک ها به دلیل مقررات،سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل را متوقف کردند، اما از سال گذشته با صدور مجوز های قانونی، بانکها به عنوان تأمین کننده مالی برای پروژه های زیر نظر وزارت راه و شهرسازی وارد عمل شده اند.

به گفته وی،اولین بانکی که در این برهه زمانی به ایفای نقش در پروژه های راهسازی پرداخت بانک ملی بود که در تکمیل راه آهن اردبیل سرمایه گذاری کرد.

وی افزود: اکنون تأمین مالی تعداد زیادی از پروژه های وزارت راه و شهرسازی در استان های مختلف توسط یک بانک یا به صورت کنسرسیومی از بانکها انجام می شود.

میرشفیع در رابطه با تأمین مالی جهت بهسازی وضعیت جاده های کشور،گفت: در حال حاضر خسارت های جانی و مالی زیادی در اثر تصادفات جاده ای به کشور تحمیل می شود؛ منابع لازم برای بهسازی و حفظ وضعیت جاده ها حدوداً ۱۰ برابر اعتباراتی است که در حال حاضر به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

مدیر عامل انجمن خیرین راه و ترابری گفت: در رابطه با بهسازی جاده ها بیشتر باید به بودجه های دولتی اتکا کنیم، اما اگر شرکت های بیمه ای در این زمینه سرمایه گذاری کنند، این سرمایه گذاری از محل کاهش هزینه های این شرکت ها قابل جبران خواهد بود.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیر بنایی و طرح های ویژه  گفت: با رئیس بیمه مرکزی مذاکراتی در این رابطه انجام شده، اما فرایند کمی کردن منفعتی که بیمه ها می توانند در اثر سرمایه گذاری در این حوزه به دست بیاورند زمان بر است و امکان جذب سرمایه به جز تکالیف مصرح در قانون برای شرکت های بیمه ای در این رابطه هنوز انجام نشده است.

وی، در رابطه با نقش صندوق توسعه حمل و نقل در تأمین مالی این بخش تصریح کرد: هیئت امنای این صندوق مشخص شده و جلساتی را برگزار کرده اند؛ این صندوق می تواند ساز و کار خوبی را برای تأمین مالی بخش حمل و نقل داشته باشد.

میر شفیع افزود: پروژه های زود بازده و پر سودی مانند کنار گذر همدان و آزادراه پردیس- پلور را می توان از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرد که بازگشت سرمایه مطمئنی را به دنبال خواهد داشت.

وی در رابطه با تأمین مالی پروژه های وزارت راه و شهرسازی از طریق بازار سرمایه گفت: مقدمات قانونی در خصوص تشکیل “صندوق-پروژه” و “شرکت-پروژه” با همراهی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است  وامسال نیز قرار شده که از این ظرفیت ها استفاده شود، اما در شرایط موجود پروژه خاصی نداریم که به این روش تأمین مالی شده باشد.

به گفته میرشفیع، امروز شرایط اقتصادی به صورتی نیست که  همه این طرح ها برای سرمایه گذاری جذابیت داشته باشند، اما می توانیم پروژه هایی را تعریف کنیم که بخشی از منابع مالی آن از بازار سرمایه تأمین شود.

مدیر عامل انجمن خیرین راه و ترابری در رابطه با آسیب های وارده به بخش حمل و نقل در دوره کرونا و تأمین مالی مورد نیاز برای جبران این آسیب ها، افزود: بخش حمل و نقل بر اساس مصوبات ستاد کرونا برای جبران آسیب های وارده در این دوران، وامهایی را از بانک ها اخذ کرده اما این میزان وام کفایت زیان ناشی از رکود در این بخش را نمی کند.

به گفته مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیر بنایی و طرح های ویژه، وام های مصوب دوران کرونا مربوط به بخش حمل و نقل هوایی و حمل و نقل جاده ای اختصاص پیدا کرده است.

میر شفیع خاطرنشان کرد: در زمینه ناوگان حمل و نقل جاده ای تقاضا و منابع مالی مورد نیاز برای جایگزین کردن خودروهای جدید به جای خودروهای فرسوده برای حمل و نقل عمومی وجود دارد اما خودرو سازان توان ایفای تعهدات خود را طبق قرارداد های موجود ندارند، همچنین در زمینه واردات خودرو های جایگزین هم با مشکل مواجه هستیم.

وی  افزود: تسهیلات بانکی مناسبی برای جایگزین کردن وسایل نقلیه عمومی و جاده ای فرسوده وجود دارد اما مشکل تحویل ندادن به موقع خودرو ها توسط خودرو سازان است، موانعی هم در رابطه با گمرک وجود دارد و علیرغم پیگیری هایی که وزارت راه و شهرسازی و انجمن های صنفی داشتند تعداد کمی خودرو از گمرک ترخیص شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید