سرنوشت بیمه کارگرانِ ساختمانی به کجا رسید؟

0

بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور از ادامه دردسرهای حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی کشور برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خبر داد و گفت: هیچ مسئولی پاسخگوی نیاز بیمه‌ای کارگران ساختمانی نیست.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایلنا، «عباس شیری» گفت: در حالی‌که حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور در سامانه بیمه‌ای ثبت نام کرده و منتظر بیمه شدن هستند، اما همچنان از ابتدای سال گذشته (۹۹) سهمیه بیمه کارگران ساختمانی متوقف شده و هیچ مسئولی پاسخگوی نیاز بیمه‌ای کارگران ساختمانی نیست.

وی افزود: از سال ۸۷ که بیمه کارگران به صورت سهمیه‌ای اجرا شده، اکثر کارگران ساختمانی توانسته‌اند از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی استفاده کنند اما تعداد زیاد دیگری باقی مانده‌اند که در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

شیری در ادامه با بیان اینکه کارگران ساختمانی از حداقل‌ها محرومند و طرح بیمه آن‌ها حتی در زمان اجرا با کاستی‌ها و نواقص بسیار ی مواجه بود، افزود: اوضاع کارگران ساختمانی طی سالهای گذشته روبراه نبوده و همزمان با شیوع ویروس کرونا اوضاع معیشتی کارگران بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و امروز بغرنج‌تر هم شده است.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه کارگران ساختمانی بیان کرد: متاسفانه قشر کارگر باتوجه به شرایط پیش آمده از مشکلات زیادی رنج می‌برد و تنها امیدی که آنها برای آینده خود داشتند به یاس تبدیل شد چراکه هر روز با یک بهانه؛ کارگران را از حق تامین اجتماعی محروم می‌کنند.

او با بیان اینکه این موضوع باعث بیکاری هزاران کارگر فصلی و دائمی طی یکسال گذشته در کشور شده است، در ادامه افزود: جدا از مشکلات معیشتی و بیکاری، این کارگران در این شرایط کرونایی تحت حمایت هیچ بیمه‌ای قرار ندارند.

شیری با بیان اینکه ادامه روند متوقف شدن سهمیه بیمه کارگران ساختمانی لطمات جبران ناپذیری را به کارگران ساختمانی وارد می‌کند، افزود: تامین اجتماعی در پنجم آبان‌ماه سال گذشته بخشنامه‌ای درباره کارگران صنعت ساختمان منتشر کرد که بر اساس آن، بیمه‌شدگانی که به هر عنوان در بیمه‌پردازی خود بیش از سه ماه وقفه داشته باشند، قرارداد ساختمانی آن‌ها مختومه خواهد شد و باتوجه به اتمام سهمیه بیمه کارگران ساختمانی، برقرار مجدد قراردادهایشان منوط به داشتن سهمیه می‌شود.

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم افزود: روند رو به رشد قطع بیمه کارگران ساختمانی در حالی در جریان است که این کارگران، حتی در صورت داشتن بیمه، از مزایای بیمه بیکاری محرومند چراکه آن‌ها جزو دسته کارگران فصلی قرار می‌گیرند.

او وضعیت کارگران فصلی را بغرنج دانست و افزود: بیمه کارگران فصلی، فقط در زمان کار از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود و در فصول بیکاری، سابقه بیمه به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت و آن‌ها باید خود را به شکل خویش‌فرما بیمه کنند و البته بیمه خویش‌فرما مشمول حمایت بیمه بیکاری نمی‌شود.

شیری با ابراز تاسف از وضعیت بلاتکلیفی که کارگران ساختمانی در آن گرفتار شده‌اند، گفت: متاسفانه طی یکسال گذشته نه تنها تعداد بیمه کارگران ساختمانی افزایش نیافته بلکه روز به روز کمتر هم می‌شود، چراکه تامین اجتماعی بیمه صنف لوله‌کشان گاز و آب را به بهانه داشتن جواز کسب، قطع کرده است. بر اساس قوانین اتاق اصناف و سازمان نظام مهندسی، این دو گروه شغلی برای فعالیت باید جواز داشته باشند. سازمان تامین اجتماعی تصور می‌کند که این افراد هیچ نقشی در پروژه‌های ساختمانی ندارند و در مغازه‌های خود فعالیت صنفی می‌کنند. این افراد کارگران واقعی صنعت ساختمان هستند اما از حقوق خود محروم می‌شوند.

طبق اظهارت بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور؛ سیل مشکلات از وضعیت اقتصادی جامعه به سوی کارگران روان شده است و مشکلات بیمه‌ای درد آنان را مضاعف کرده است و کسی هم به فکر آنان نیست. ما از مجلس انقلابی انتظار بیشتری داشتیم نه اینکه هر روز شاهد صدور قوانین ظالمانه تامین اجتماعی در حق کارگران فصلی باشیم.

وی بیان کرد: تامین اجتماعی از رفتارهای یکجانبه نمایندگان سوءاستفاده کرده، از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد و به دنبال قطع بیمه کارگران ساختمانی است. اگر کارگران موفق به پرداخت حق بیمه ۲۵۰ هزار تومانی خود در مدت زمان معین نشوند، بیمه آن‌ها از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

شیری با بیان اینکه کارگران از شرایط پیش آمده به تنگ آمده‌اند، گفت: افرادی که نسبت به سطح زندگی مزدبگیران بی‌اطلاع هستند و هیچ شناختی از دغدغه‌ها و مشکلات زندگی آن‌ها ندارند به راحتی چنین تصمیماتی می‌گیرند. مدیرانی که درآمد چندین میلیونی دارند در مخیله خود هم تصور نمی‌کنند که افرادی توانایی پس‌انداز بیمه خود را در طول ماه ندارند، با چه شرایط سختی زندگی می‌کنند و هرروز نیز با قوانین یکجانبه حق کارگران را تضیع می‌کنند.

وی با بیان اینکه صدای ما کارگران شنیده نمی‌شود، بیان کرد: ما امیدوار هستیم با همت نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی این موضوع پیگیری و به نتیجه برسد در غیر این صورت برای خواسته به حق خود به عملکرد تامین اجتماعی اعتراض خواهیم کرد.

به گفته وی؛ برای درک شرایط کارگران فصلی بهتر است هر کدام از ما خودمان را جای یکی از آنان بگذاریم. بعد از ۴۰سال کار طافت فرسا با جسمی نحیف و رنجور از کار‌های سخت بدون هیچ پشتوانه‌ای به زندگی ادامه می‌دهیم و گاهی نیز دیده شده که کارگران ساختمانی در زمان کهولت سن با بیماریهای سختی دست و پنجه نرم می‌کنند تا عمرشان به پایان برسد. امیدواریم نمانیندگان مجلس مانع از حق کشی جامعه کارگران فصلی شود.

بازرس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور خواستار رسیدگی و تعیین تکلیف وضعیت بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی شد و افزود: چنانچه پاسخی از سوی تامین اجتماعی که مسئولیت آن برعهده مدیرکل نام‌نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تامین اجتماعی است، دریافت نشود به مجلس مراجعه می‌کنیم تا نمایندگان موضوع نظارت بر قانون وضع شده بیمه کارگران ساختمانی را پیگیری کنند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰هزار کارگر ساختمانی در کشور که در سامانه بیمه‌ای ثبت نام کرده‌اند منتظر بیمه شدن هستند. بی‌توجهی به مطالبات کارگران ساختمانی آن‌ها را شدیدا نگران کرده است. مسئولان سازمان تامین اجتماعی و در راس آن آقای سالاری باید برای احیای سهمیه بیمه کارگران ساختمانی چاره بی‌اندیشند. از نمایندگان مجلس انقلابی هم درخواست داریم به مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی رسیدگی کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید