حادثه پتروشیمی بوعلی سینا صنعت بیمه را بایکدیگر هماهنگ‌تر کرد

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛مدیربیمه‌های اتکایی شرکت بیمه البرز، با بیان اینکه خسارت حادثه پتروشیمی بوعلی سینا،باعث شده که صنعت بیمه حساسیت بیشتری به این نوع ریسک‌ها داشته باشد،افزود:به دلیل نگاه فنی و کارشناسانه‌ای که به این نوع ریسک‌ها وجود دارد از رقابت‌های ناسالم که در سایر رشته ها وجود دارد در رشته انرژی کمتر دیده می‌شود.

درروز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۹۵ پتروشیمی بوعلی سینا واقع درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهراستان خوزستان،دچارآتش‌سوزی شد.

علت این آتش‌سوزی، نشتی گاز درمخزن این واحد پتروشیمی اعلام شد.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا یکی از واحدهای تولیدکننده مواد آروماتیک است.

به محض اعلام خسارت از سوی بیمه‌گزار،کارشناسان خسارت پس از مهار کامل آتش سوزی،درمحل حادثه حضور یافته و با توجه به اهمیت موضوع از بیمه مرکزی در خصوص استفاده از ارزیابان خسارت بین‌المللی،مجوز لازم را دریافت کردند.

در نهایت مبلغ خسارت قابل پرداخت 94 میلیون یورو اعلام و پرداخت شد.

“علیرضا پورحسن” گفت: آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در طول تاریخ صنعت بیمه بزرگترین حادثه بود ولی از آنجایی که صنعت بیمه پیش بینی  چنین حادثه ای را می کرد با تشکیل کنسرسیوم توانست این حادثه را از لحاظ فنی ومالی پوشش دهد.

وی،افزود: صنعت بیمه تا آنجایی که ممکن بود تلاش کرد که خسارت این حادثه راهرچه سریعتر ارزیابی و پرداخت کند.

مدیر بیمه های اتکایی شرکت بیمه البرز، معتقد است که بزرگترین تجربه ای که صنعت بیمه از این حادثه کسب کرد این بود که در ریسک های بزرگ به ویژه در حوزه نفت، پتروشیمی و گاز با یکدیگر هماهنگ تر باشند.

پورحسن با اشاره به هماهنگی بیشتر شرکت های بیمه ای در پروژه های دیگر انرژی و ارائه سرویس های بهتر به بیمه گذاران، اظهارکرد: خسارت پتروشیمی بوعلی در سایر حوزه های بیمه ای هم تاثیرگذار بود به گونه ای که مدیران ارشدصنعت بیمه به این باور رسیدند که درریسک های بزرگ با دقت نظر بهتری واردشوند.

وی،خاطرنشان کرد که مدیران ارشد صنعت بیمه بعد از این حادثه ریسک های بزرگ را به شرکت هایی که از لحاظ فنی  ومالی در سطح بالاتری بودند سپردند و دیگر آن حالت رقابت شدیدی که منجر به نرخ شکنی خصوصا در حوزه انرژی می شد کاسته شد و این درسی بود که حادثه پتروشیمی بوعلی به صنعت بیمه داد.

خسارت بوعلی در تمامی رشته‌های بیمه‌ای تاثیرگذار بود

مدیربیمه های اتکایی شرکت بیمه البرز،درپاسخ به این سوال که با وجود اینکه توان کنسرسیوم درصورت افزایش تعداد اعضا افزایش می یابد اما چرا درحال حاضر تنها 9 شرکت بیمه ای عضو آن هستند، گفت: درکنسرسیوم انرژی چندین دسته بندی وجود دارد و دربخش بیمه نامه های پالایشگاهها حدود 16 شرکت مشارکت دارند و فقط آن 9 شرکت نیستند.

پورحسن، با اشاره به نظام نامه کنسرسیوم که اعضا براساس آن عمل می کنند،گفت:بسیاری از شرکت ها دراین نوع بیمه نامه ها مشارکت دارنداما به دلیل اینکه آن 9 شرکت توان مالی بالاتری دارندمی توانند ریسک های بزرگتر را بپذیرند.

وی،ادامه داد:گاهی حد تعهد این نوع بیمه نامه در آن اندازه ای نیست که بین 15 شرکت بیمه ای تقسیم شود اگر حد تعهد بیش از حد این شرکت ها باشدشرکت های دیگر باتوجه به نظرات اعضای کنسرسیوم وارد می شوند.

مدیر بیمه های اتکایی شرکت بیمه البرز، اذعان داشت که شرکت های های عضو کنسرسیوم، شرکت های دیگر بیمه ای را به دودلیل وارد می کنند که هم از طرفیت آنها استفاده کنند و هم اینکه به دنبال جذب بیمه گذار با نرخ های غیرفنی نباشند.

پورحسن ،اظهارکرد:مدیران ارشد صنعت بیمه به این باور رسیده اند که دراین نوع بیمه نامه ها ضمن درنظر گرفتن نیازهای بیمه گذار، نرخ فنی ارائه دهند تا بتوانند خدمات بهتری نیزبه مشتریان بدهند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید