نمره ضعیف بیمه‌نامه مهندسی درکارنامه عملکرد صنعت بیمه

0

به طور معمول شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه‌های گوناگونی را در سبد محصولات خود به نمایش می گذارند، برخی از این محصولات حاشیه امن کمتر و برخی هم حاشیه امن بیشتری را برای شرکت بیمه به دنبال دارند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛یکی از رشته بیمه‌های موجود در صنعت بیمه  که از ضریب خسارت معقولی هم برخوردار است، بیمه شکست ماشین‌آلات بوده که به عنوان زیرمجموعه بیمه‌های مهندسی، ریسک ماشین آلات نصب شده و در حال بهره برداری را پوشش می‌دهد.

بیمه شکست ماشین‌آلات را تمام مؤسسات بزرگ، متوسط و کوچک صنعتی که ریسک پیش آمدن نقصی در ماشین آلات تولیدی سرمایه آن‌ها را تهدید می‌کند می‌توانند استفاده کنند.

درحال حاضر حدود 1.8 درصد از سهم بازار بیمه کشور مربوط به رشته بیمه مهندسی است.

این رقم نشان می‌دهدکه این بیمه‌نامه سهم چندان بالایی به خصوص در سبد پرتفوی شرکت‌های بیمه‌ ای با سابقه کمتر تر ندارد.

میزان استقبال صنایع از بیمه شکست ماشین‌آلات به عوامل گوناگون بستگی دارد

انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک،اعلام کرده که تعداد کمی ازنیروگاه‌ها از بیمه‌نامه شکست ماشین آلات استفاده می‌کنند و در ادامه بخشی از مشکل را به نرخ این بیمه‌نامه ربط داد و به شرکت‌های بیمه توصیه کرده که نرخ خود را به‌گونه‌ای اعلام کنند تانیروگاه‌ها از بیمه‌نامه شکست ماشین‌آلات استقبال بیشتری کنند.

یک کارشناس بیمه درگفت‌وگو با چابک‌آنلاین اذعان داشت که اقبال کم صنایع و بیمه‌گذاران به بیمه‌نامه شکست ماشین آلات علاوه برشرایط اقتصادی، تحت تاثیر عوامل گوناگونی چون،عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای،نمایندگان و بازاریابان بیمه‌ای و حتی فرهنگ جامعه نیز قراردارد.

“حسین سلیمی‌دارانی”، بابیان اینکه صاحبان برخی از صنایع در درجه اول میزان حق بیمه را درنظر می‌گیرند”، گفت:یکی از دلایل استقبال کم جامعه از بیمه‌نامه شکست ماشین‌آلات، میزان حق بیمه‌ای است که بر بیمه‌گذار تحمیل می‌شود و دومین مساله، نحوه برخورد شرکت‌های بیمه در زمان پرداخت خسارت با بیمه‌گذاران است.

وی،بیان کرد: برخی ازنمایندگان یا بازاریابان بیمه هنگام فعالیت برای گرفتن پوشش ریسک یک بیمه‌ نامه،وعده های مختلفی می‌دهد اما آیا در واقعیت ،بیمه‌گر هنگام خسارت به تمام وعده‌های خود عمل می‌کند؟

این کارشناس صنعت بیمه، افزود: اگر نگاهی به جامعه بیمه‌گذارانی که پس از بروز خسارت موفق به دریافت خسارت واقعی خود شده‌اند بیاندازیم متوجه می‌شویم که شرکت‌های بیمه تا چه میزان به نحو مطلوب  به‌وظایف و خدمات پس از فروش خود عمل می‌کنند.

سلیمی‌دارانی، اظهارداشت:دربین جامعه آماری بیمه‌گذاران، نارضایتی هایی از خدمات پس از فروش صنعت بیمه وجود دارد و این موضوع تنها در بخش بیمه‌نامه شکست ماشین‌آلات نیست بلکه سایر بیمه‌نامه‌ها هم با این چالش روبرو هستند.

این کارشناس صنعت بیمه، به اصل حسن نیت در صنعت بیمه اشاره و اضافه کرد:صنعت بیمه هنگامی که با برخی بیمه‌گذاران متقلب روبرو می‌شود ، گای اوقات ، همان دیدگاه را به سایر بیمه‌گذاران هم تسری می‌دهد و نحوه برخورد آنها پس از خسارت با مشتریان، به‌گونه‌ای است که سبب نارضایتی در مشتری می‌شود.

خدمات پس از فروش خوب و روند پرداخت خسارت به موقع از سوی شرکت‌های بیمه‌گر، همواره  یکی از بزرگترین عوامل جذب مشتریان به سمت استفاده از خدمات بیمه ای است.

پراکندگی و تخصصی بودن معیارهای تعیین نرخ در بیمه‌های مهندسی

درحال حاضرسهم بزرگی ازبازاریابی وفروش محصولات بیمه‌ای را شبکه فروش 80 هزار نفری نمایندگان و کارگزاران بیمه‌ای برعهده دارند.

بی شک نمایندگان و کارگزاران برای معرفی و فروش محصولات مختلف بیمه‌ای باید شناخت کافی نسبت به محصول مورد نظر داشته باشند تا بتوانند با اعتماد به نفس و به درستی یک رشته بیمه را به مشتریان خود معرفی کرده و وی را به ضرورت خرید آن بیمه‌نامه آگاه کنند.

شاید بتوان یکی دیگر از چالش‌های صنعت بیمه در افزایش فروش رشته بیمه مهندسی و زیر شاخه‌های آن را تسلط کم شبکه فروش به این رشته بیمه‌ای و تخصصی و فنی بودن آن بیمه نامه دانست.

سرپرست مدیریت ریسک و شورای فنی شرکت بیمه میهن،به چابک‌آنلاین، گفت: بیشتر صنایع و نیروگاه‌ها تمایل به تهیه بیمه جامع ماشین‌آلات CMI دارند چراکه این بیمه‌نامه خطرات طبیعی و بیمه عدم‌‌النفع را هم پوشش می‌دهد.

“مهدی مقدم”، افزود: برخی از صنایع مانند نیروگاه‌ها، بالای 40 تا 50 سال از عمر آنها می‌گذرد وبه دلیل آنکه خرید قطعات جدید برای آنها با مشکلاتی همراه است استفاده از قطعات فرسوده را ادامه می‌دهند که این مساله ریسک شرکت‌های بیمه‌ای را افزایش داده است.

وی، ادامه داد: ازسوی دیگر هزینه‌های برخی صنایع و نیروگاه‌ها به قدری بالااست که تهیه پوشش بیمه برای آنها در اولویت‌های بعدی قرار دارد بنابراین ریسک را نزد خود نگه می‌دارند، ضمن  آنکه برخی از صنایعی هم که پوشش بیمه دارند، سرمایه خود را کمتر از ارزش واقعی بیمه کرده‌اند.

سرپرست شورای فنی شرکت بیمه میهن، با بیان اینکه یک شکاف بین صنعت بیمه و صنایع دیگر وجود دارد، گفت: درک متقابلی بین دو طرف وجود ندارد یعنی بیمه‌گران چالش‌های خود دربیمه‌گری را می‌بینند و صنایع هم مشکلات خود را می‌بینند.

مقدم،درخصوص گلایه بیمه‌گذاران از نرخ بالای بیمه‌نامه شکست ماشین‌آلات، گفت:درحال حاضر حق بیمه افزایش پیدا کرده  که دلیل  آن  افزایش قیمت  ارز و افزایش سرمایه صنایع است.

وی،توضیح داد: افزایش بها در عمده کالاها وجود داردوتنها بخشی که قیمتی درآن افزایش پیدا نکرده صنعت بیمه بوده، ضمن آنکه دراین بخش بیمه مرکزی هم ابزارهای کنترلی بسیاری برای رضایتمندی مشتریان قرارداده است.

سرپرست شورای فنی شرکت بیمه میهن، یکی از چالش‌های صنعت بیمه در بیمه‌های مهندسی را مسلط نبودن شبکه فروش برروی بیمه‌های مهندسی اعلام کرد و افزود: بیمه شکست ماشین‌آلات، بیمه‌نامه کم کاربردی است که هدف آن جامعه مهندسی است.

مقدم،گفت: موارد زیادی برای اندازه‌گیری ریسک بیمه‌های مهندسی موثراست و بسیاری از شرکت‌های بیمه نرخ سیستمی برروی این بیمه‌نامه ندارند و حتی در آیین‌نامه 94 هم معیارهایی برای تعیین نرخ بیمه‌های مهندسی مشخص شده اما تاکید نشده که تعیین نرخ چقدر است.

به گفته وی،تخصصی وپراکنده بودن معیارهای تعیین نرخ بیمه‌های مهندسی بسیار زیاد است وحتی بسیاری از کارشناسان شعب شرکت‌های بیمه  به آن ورود نمی‌کنند.

سرپرست شورای فنی شرکت بیمه میهن، اذعان داشت که این رشته بیمه برای شرکت‌های بیمه‌ای جذاب است و تمایل به جذب پرتفوی این بخش دارند زیرا با وجود شدت خسارت، تواتر و خدمات دهی این رشته کم است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید