اجرای همزمان قوانین حاکمیت شرکتی مشکلاتی را برای بیمه‌ای‌ها ایجاد می‌کند

0

رییس سازمان بورس گفت: بیمه‌ها نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت و ثبات در قوانین و مقررات بازار‌های مالی دارند که برای این مورد نیز پیشنهاد شد تا اعضای شورای‌عالی بورس و شورای‌عالی صنعت بیمه به صورت همزمان همکاری و عضویت متقابل در این دو نهاد داشته باشند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ایبِنا، محمدعلی دهقان دهنوی در چهارمین میز صنعت سازمان بورس که با هدف بررسی چالش‌های صنعت بیمه برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ارتباط و پیوند گسترده با صنعت بیمه دارد و می‌تواند آن را تقویت کرد.

وی افزود: با توجه به منابع قابل توجه شرکت‌های بیمه و تمایل آن‌ها برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و همچنین میزان پذیرش ریسک در این شرکت‌ها در سطوح مالی، صنعت بیمه برای ما یک صنعت خاص تلقی می‌شود.
رییس سازمان بورس یادآور شد: نظام تامین مالی ما در حال دگردیسی است و در حال حرکت از نظام بانک محور به سمت نظام مختلط و در آینده نظام بازار محور هستیم.
این مقام مسئول ادامه داد: با حرکت به سمت نظام بازارسرمایه نقش نهاد‌های مالی پُررنگ‌تر می‌شود و همچنین کانالی برای ورود سرمایه مردم به سمت بازار سرمایه ایجاد می‌شود که برای فعالیت این کانال میز صنعت به شکل ویژه می‌تواند بر این کسب و کار متمرکز شود. هدف ما توسعه روابط بین بازار سرمایه و صنعت بیمه است.
دهقان دهنوی در خصوص دغدغه‌های مطرح شده فعالان صنعت بیمه در این جلسه گفت: یکی از دغدغه‌های طرح شده در این جلسه به موضوع بحث حاکمیت شرکتی مربوط می‌شد. به عقیده مدیران صنعت بیمه وقتی یک شرکت، تنظیم‌گر تخصصی و قواعد حاکمیت خود را دارد، آن تنظیم گر اولویت دارد و از نظر آن‌ها اجرای همزمان قوانین حاکمیت شرکتی بورس و صنعت بیمه مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. این نکته مورد تایید سازمان بورس نیز هست و ما قواعد حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را می‌پذیریم؛ اما ما در سازمان بورس خط قرمزی داریم که باید به آن توجه کنیم که آن منافع سهامدار است و نباید این قانون از این خط قرمز عبور کند.
وی گفت: بدین منظور برای حصول نتیجه مناسب ما می‌توانیم دستورالعمل حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را مبنا قرار داده و این دستورالعمل را در میز صنعت بررسی و با همکاری یکدیگر تدوین کنیم، به خصوص که تنها موارد قابل توجه در این حوزه ۳ الی ۴ مورد است که نیاز به همفکری طرفین دارد.
دهقان دهنوی تحولات ناگهانی در قوانین و دستورالعمل‌ها را از دیگر دغدغه مدیران این صنعت خواند و خاطرنشان کرد: تغییراتی همچون تغییر تعرفه و نرخ‌های متفاوت که منافع سهامداران را تحت الشعاع قرار می‌دهد برای سازمان بورس نیز مهم بوده و سعی خواهیم کرد مشکلات ایجاد شده در این حوزه را نیز از طریق تریبون‌های رسمی پوشش دهیم تا به گوش قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران برسد.
لزوم ثبات در بازار‌های مالی دیگر دغدغه طرح شده در این جلسه بود که رییس سازمان بورس درباره آن تاکید کرد: بیمه‌ها نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت دارند و ثبات در قوانین و مقررات بازار‌های مالی برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد که برای این مورد نیز پیشنهاد شد تا اعضای شورای‌عالی بورس و شورای‌عالی صنعت بیمه به صورت همزمان همکاری و عضویت متقابل در این دو نهاد داشته باشند.
رییس سازمان بورس عنوان کرد: البته پیشنهاد می‌شود در هیئت مشترک نهاد‌های مالی با حضور نمایندگان هر سه نهاد بانک، بیمه و بورس موضوعات بررسی شود.
دهقان دهنوی در ادامه اذعان داشت: لزوم توسعه در بخش انتشار اوراق اتکایی هم در این جلسه مطرح شد که ما برای اجرای آن در بازار سرمایه مانعی نداریم و آماده ایم ابزار مالی متنوع تری برای بازار سرمایه بهتر طراحی و منتشر کنیم.
وی به بحث کد دوم برای بیمه‌های زندگی و حل این موضوع با سپرده‌گذاری اشاره کرد و گفت: در بحث فروش سهام و بازارگردانی نیز نکته‌هایی از سوی شرکت کنندگان در این جلسه مطرح شد. در این خصوص لازم به ذکر است اگرچه می‌پذیریم بازارگردانی ممکن است مشکلاتی را برای شرکت‌ها ایجاد کند، اما از آن طرف ناشران مسئولیت‌هایی در قبال سهامداران و بازار دارند که باید به آن عمل کنند.
دهقان دهنوی گفت: وقتی بازار سرمایه در زمان رشد، منابعی را از طریق افزایش سرمایه و اوراق بدهی به ناشر می‌رساند، باید در زمان رکود نیز ناشر از سهامدار و بازار حمایت کند، حمایتی که در نهایت سود آن به خود ناشر می‌رسد و اثر بازگشتی برای بازار و ناشر دارد.
وی در خصوص خواسته بازار سرمایه از صنعت بیمه نیز خاطرنشان کرد: از صنعت بیمه درخواست می‌کنم تا این موضوع را بررسی کند که از چه ابزار بیمه‌ای بهتری می‌توانیم استفاده کنیم تا در حوزه ریسک بازار سرمایه بهتر عمل کنیم: در همه حوزه‌ها اعم از پوشش ریسک سهامداران حقوقی حقیقی نهاد‌های مالی و غیره.
رییس سازمان بورس ادامه داد: از آن طرف باید بررسی کنیم که چطور می‌توان منابع صنعت بیمه را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم. وی برای مثال به بیمه‌های زندگی اشاره کرد و گفت: این بیمه‌ها جای توسعه بسیاری دارند و نیاز به سرمایه گذاری منابع آن‌ها در بازاری مناسب وجود دارد و با توجه به اینکه بازدهی بازار سرمایه از همه بازار‌ها در بلندمدت بیشتر است، اگر بیمه زندگی رشد کند بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد.
دهقان دهنوی در پایان تاکید کرد: بازار سرمایه و صنعت بیمه می‌توانند تعاریف مشترکی پیدا کرده و ابزار‌های مشترکی داشته باشند که در نهایت این برای هر دو طرف مطلوب خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید