نقش مثبت بیماری کووید- ۱۹ در یکسان‌سازی مشاغل

0

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ باعث تسریع در گسترش مشاغلی شده است که می‌تواند انعطاف‌پذیری و امکاناتی را برای افراد معلول فراهم کند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از ویفروم، گزارش جدید بانک جهانی، راه‌های افزایش شمولیت جوانان معلول را در مشاغل دیجیتال بیان کرده است. در این گزارش آمده است، راهکارهایی ازجمله پیشرفت‌های اخیر در فن‌آوری یاری‌رسان (شامل دستگاه‌های یاری‌رسان، سازگار و توانبخش برای افراد ناتوان، روند انتخاب و استفاده از آنها) تا فرصت‌های کارآفرینی دیجیتال می‌توانند به جوانان معلول در این زمینه کمک کنند. مشاغل دیجیتالی در کشورهای در حال توسعه، فرصت‌های جدید و مهم کاری را برای جوانان معلول فراهم و بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ باعث تسریع در گسترش مشاغلی شده است که دسترسی عملکردی برای جوامع از راه دور را ارائه می‌کند. در گزارش جدید با عنوان «مشاغل دیجیتال برای جوانان معلول»، راهبردهایی برای استفاده بیشتر از جوانان معلول در مشاغل دیجیتال آمده است. مهمترین دلایل برای اینکه پیشرفت‌های اخیر در مهارت‌های دیجیتالی ممکن است فرصتی برای استفاده بیشتر از جوانان معلول باشد، شامل موارد ذیل است:

فرصت‌های جدید شغلی با مشاغل قابل‌انعطاف و دیجیتال

اشکال جدید کار قابل انعطاف، از راه دور و دیجیتال می‌تواند فرصت‌هایی را برای معلولان فراهم کنند. پیشرفت‌های فن‌آوری باعث رشد اقتصاد دیجیتالی شده و اشکال جدیدی از فرصت‌های شغلی دیجیتال مانند برون‌سپاری فرآیند تجارت (بخشی از عملیات شرکت با تصمیم مدیران به ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث سپرده می‌شود) و مشاغل گیگ ایجاد کرده است. مدل تاثیر، استفاده از کار دیجیتالی خارج از مرز و هدایت آن به سمت افراد و مناطقی است که به‌طور معمول به آن دسترسی ندارند و می‌تواند رویکردی معنادار تحت هدایت تجارت برای جذب جوانان معلول فراهم کند. به‌عنوان‌مثال، بنگاه اجتماعی DDD (شرکت اجتماعی که محتوای دیجیتال، داده و خدمات تحقیقاتی را به مشتریان در سراسر جهان ارائه می‌دهد) در کامبوج و شرکت Enablecode در ویتنام، هر دو شرکت‌های اجتماعی هستند که با جوانان معلول جسمی کار می‌کنند تا آنان را به مشاغل دیجیتال برون‌سپاری متصل کنند.

Microwork (کارهای کوچکی که در کنار هم یک پروژه بزرگ واحد را تشکیل می‌دهند و افراد زیادی آن را از طریق اینترنت انجام می‌دهند) می‌تواند به عنوان یک نقطه شروع برای جمعیت از راه دور، مانند افراد ضعیف، افراد تحت درگیری و خشونت (FCV)، با مهارت‌های دیجیتالی کم، محدودیت‌های حرکتی و دسترسی محدود به مشاغل محلی، مفید واقع شوند.

تجربه کار آنلاین می‌تواند به جوانان معلول کمک کند تا سابقه کاری داشته باشند و با ایجاد یک شبکه حرفه‌ای به گسترش فرصت‌های بیشتر در آینده کمک کند. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که کار آنلاین می‌تواند به جوانان معلول کمک کند تا احساس ارزشمندی و توانمندی خود را با احساس خلاقیت و سهم اجتماعی ایجاد کنند.

تساوی شغلی با تحولات در فن‌آوری

تحولات اخیر در فن‌آوری یاری‌رسان می‌تواند به تساوی شرایط شغلی کمک کند. ابزارهای دیجیتالی می‌توانند افراد معلول را برای انجام وظایفی پشتیبانی کنند که در غیر این صورت ممکن است نتوانند به‌طور موثر از عهده آن برآیند. بنابراین، جوانان معلول گزینه‌های مناسب برای مشاغل، صرف‌نظر از معلولیت و ایجاد محیط‌های کاری فراگیر هستند که چند نمونه شامل افزایش بسترهای استخدام آنلاین در دسترس (JobAbility) است که می‌تواند دسترسی مستقیم به کار و کارفرمایان را به جوانان معلول ارائه دهد، بنابراین دسترسی آنان به بازار کار سنتی را گسترش می‌دهد.

راه‌حل‌های فن‌آوری در توسعه مهارت‌های شغلی

برای ایجاد تجربه زندگی می‌توان از راه‌حل‌های فن‌آوری مانند موقعیت‌های توسعه مهارت‌های شغلی ضروری استفاده کرد. جوانان معلول که مورد حمایت سازمان‌های خیریه‌ بوده‌اند، معمولا هنگام ورود به محل کار اعتماد به نفس ندارند. شبیه‌سازی‌های نوآورانه به جوانان معلول کمک می‌کند تا محیط یادگیری امن و اعتماد به نفس ایجاد شود. همچنین، شبیه‌سازی‌های شغلی، مانند شبیه‌ساز تجربه دیجیتال کارآفرین، توانایی آموزش جوانان معلول در مهارت‌های کارآفرینی را دارند. این موارد به‌طور گسترده برای آموزش کارگران در امور مالی، مهمان‌نوازی و غیره استفاده می‌شود و فرصت‌هایی به افراد معلول برای تجربه یادگیری شخصی نزدیک به روند توسعه تجارت واقعی می‌دهند.

فرصت‌های کارآفرینی دیجیتال

فرصت‌های کارآفرینی دیجیتال، اگرچه محدود هستند اما ممکن است با گذشت زمان فراگیرتر شوند. با ظهور سیستم عامل‌های آنلاین، امکانات جدیدی برای کارآفرینی دیجیتال ارائه شده است. جوانان معلول با کمک شرکت‌های دیجیتال ممکن است اکنون فرصت‌های بیشتری برای یافتن افراد و تعامل با مشتری و فروش کالا و خدمات خود از طریق موانع فیزیکی و زیرساختی داشته باشند. برنامه‌های گوشی همراه قابل دسترسی برای انجام معاملات مالی می‌توانند به کارآفرینان معلول اجازه دهند که فعالیت‌های خود را به جریان انداخته و کارایی را بهبود بخشند. مشارکت بخش خصوصی در برنامه‌های متنوع تامین‌کننده می‌تواند دسترسی به بازار را در جوانان معلول بهبود بخشد. به‌عنوان‌مثال، گوگل برنامه متنوع تامین‌کننده مشاغل کوچک را اجرا می‌کند که شامل مشاغل کوچک دارای معلولیت است.

مشاغل دیجیتال و فرصت کسب‌وکار برای زنان جوان معلول

مشاغل دیجیتال می‌تواند برای زنان جوان معلول که تبعیض بیشتری در محل کار خود را تجربه می‌کنند، فرصت‌های پیشرفت آنان محدود شده است و تحت فشارهای اجتماعی یا خانوادگی قرار دارند که باعث دلسردی آنان از شغل رسمی می‌شود، سودمند باشد. مهارت‌های دیجیتال می‌تواند به زنان جوان معلول که اغلب در خانه هستند کمک کند تا از طریق برون‌سپاری آنلاین و منابع الکترونیکی، به فرصت‌های کسب درآمد دسترسی پیدا کنند.

در حالی که مشاغل دیجیتالی فرصت‌های جدید زیادی را برای جوانان معلول فراهم می‌کنند، همچنین چالش‌هایی برای سیاست‌گذاران دارند که باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل عدم دسترسی و مقرون‌به‌صرفه‌بودن ابزارهای دیجیتالی، سوگیری‌های ذاتی اما ناگفته از بسترهای آنلاین، عدم اقدامات کافی برای محافظت اجتماعی و خطرات انزواست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید