کارفرمایان تحت پوشش تامین اجتماعی از مزایای بخشودگی بهره‌مند می‌شوند

0

کارفرمایان کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی که موفق به پرداخت حق بیمه نشده‌اند می‌توانند از مزایای قانون بخشودگی جرایم بهره‌مند شوند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در بخشنامه مربوط به اعمال بخشودگی جرائم کارفرمایان آن دسته از کارفرمایان کارگاه‌های فعال تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف اعم از حقیقی و یا حقوقی دولتی و غیردولتی که حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست بهمن سال ۱۳۹۸ و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط اقدام کنند، مشمول مزایای بخشودگی جرائم هستند که در واقع نوعی مشوق برای کارفرمایان به منظور بازگرداندن سطح اشتغال کارگاه‌ها به بهمن سال ۹۸ و پیش از زمان شیوع کرونا ایجاد شده است.

شرط بخشودگی جرائم کارفرمایان

بر این اساس کارفرمایان دارای بدهی به شرطی مشمول بخشودگی جرائم بیمه‌ای می‌شوند که از بهمن ۹۸ تعدیل نیروی انسانی نداشته باشند و یا تعدیل نیرویی که از آن زمان انجام داده‌اند را جایگزین کنند و کارگران جدیدی را به کار بگیرند و البته سطح اشتغال کارگاه را حداقل تا زمان اتمام پرداخت اقساط حفظ کنند.

علاوه بر این، کارگاه‌های ورشکسته، در حال‌تصفیه، منحله و فاقد فعالیت، رانندگان، کارگران ساختمانی (سهم بیمه شده و کارفرما) و همچنین کارگاه‌هایی که بدهی آنان صرفاً شامل جریمه است، مشمول این بخشنامه نخواهند بود.

نحوه اقدام و ثبت درخواست چگونه است؟

کارفرمایان مشمول می‌توانند به‌منظور تعیین تکلیف بدهی‌هایی که تا اسفند سال ۱۳۹۹ به مرحله قطعیت رسیده است برای برخورداری از این تسهیلات حداکثر تا ۳۱ تیر ماه نسبت به ثبت درخواست از طریق سامانه خدمات غیرحضوی سازمان تامین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir یا es.tamin.ir اقدام کنند.

مشمولان پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان باید وارد منوی خدمات کارفرمایان شده و از بخش «درخواست استفاده از بخشودگی جرائم»، درخواست خود را ثبت می‌کنند.

پس از ثبت درخواست کارفرما در سامانه و پذیرش آن مراتب به کارتابلی در سیستم شعبه و در منوی باجه دریافت منتقل و در این مرحله پیامک حاوی متن زیر به تلفن همراه کارفرما و صندوق شخصی وی در سامانه خدمات غیر حضوری ارسال خواهد شد.

برای ثبت درخواست چه مدارکی نیاز است؟

در زمان ثبت درخواست ملاک فعال بودن وضعیت کارگاه، ارسال لیست کارکنان در ماه قبل و پرداخت کامل حق بیمه وفق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی (کسری حداکثر تا ۱۰ درصد مجاز خواهد بود) و حفظ سطح اشتغال و یا افزایش تعداد بیمه شدگان نسبت به لیست بهمن ۱۳۹۸ کارگاه یا دفتر مرکزی است.

کارگاه‌هایی که در بهمن ماه ۱۳۹۸ فاقد لیست و پرداخت حق بیمه هستند و یا کارگاه‌هایی که در سال ۱۳۹۹ ایجاد شده باشند، لیست ماهی که بیشترین تعداد بیمه شدگان تا اسفند ۱۳۹۹را دارا باشد مبنای تعیین نیروی انسانی کارگاه قرار می‌گیرد.

کارگاه‌هایی که در سنوات قبل ایجاد و فاقد فعالیت بوده و در سال ۱۳۹۹ به بعد مجددا شروع به فعالیت کرده و لیست و حق بیمه کامل کارکنان شاغل خود را ارسال و پرداخت کنند، بیشترین تعداد بیمه شدگان لیست ارسالی در یکسال منتهی به قبل از آخرین لیست پیش از تعطیلی کارگاه، مبنای احتساب سطح اشتغال خواهد بود.

نحوه تقسیط بدهی و پرداخت آن چگونه است؟

واحد‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی سراسر کشور پس از ثبت درخواست کارفرما، ضمن بررسی موضوع، مراتب پذیرش یا عدم پذیرش درخواست مطروحه را از طریق صندوق شخصی سامانه خدمات غیر حضوری به متقاضی اعلام می‌کنند و کارفرما نیز باید حداکثر ظرف مدت۱۰ روز از تاریخ اعلام پذیرش درخواست، نسبت به پرداخت یکجای بدهی و یا تقسیط آن به‌همراه ارائه وثایق متناسب با میزان بدهی اقدام کنند.

بدیهی است عدم پرداخت و یا تقسیط بدهی در این مهلت قانونی به‌منزله انصراف کارفرما برای بهره‌مندی از تسهیلات مقرر است.

شعب تامین اجتماعی با اخذ تضامین متناسب اقدام به تقسیط بدهی‌های قطعی شده لغایت ۱۳۹۹ کارگاه از طریق منوی صدور تقسیط نامه (موضوع بخشودگی جرائم) ظرف یک‌هفته پس از تایید درخواست خواهند کرد.

به منظور مساعدت با آن دسته از کارفرمایانی که با ایفای تعهدات خود نسبت به پرداخت اقساط بدهی‌های تقسیط شده قبلی خود اقدام کرده‌اند، چک بانکی و سفته به عنوان وثیقه دریافت می‌شود. اما در خصوص آن دسته از کارفرمایانی که در گذشته علی‌رغم تقسیط بدهی از پرداخت تمام یا بخشی از آن خودداری کرده‌اند در صورت ارائه درخواست با رعایت ضوابط مربوطه و در اجرای ماده ۹۹ آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی اخذ ضمانت نامه بانکی و یا سند ملکی معتبر الزامی خواهد بود.

با توجه به ضوابط تبیین شده کارفرمایان حائز شرایط می‌توانند بدهی‌های قطعی شده لغایت ۱۳۹۹ کارگاه را حداکثر طی ۳۶ قسط و بارعایت سررسید اقساط پرداخت کنند. امکان تقسیط از ۱۲تا ۳۶ ماه وجود دارد.

میزان بهره مندی از بخشودگی جرائم بر حسب پرداخت اصل بدهی

درصورتی که کارفرما اصل بدهی خود را به صورت یکجا پرداخت کند و یا اصل بدهی را برای ۱۲ ماه به صورت اقساطی پرداخت کند، مشمول بخشودگی کامل و ۱۰۰ درصد جرائم است و چنانچه اصل بدهی را در اقساط ۱۸ ماهه پرداخت کند ۸۵ درصد جرائم مربوطه مشمول بخشودگی خواهد شد. همچنین درصورتی که اصل بدهی را در اقساط ۲۴ ماهه پرداخت کند ۷۵ درصد جرائم؛ درصورتی که اصل بدهی را در اقساط ۳۰ ماهه پرداخت کند ۶۰ درصد جرائم و در نهایت درصورتی که اصل بدهی را در اقساط ۳۶ ماهه پرداخت کند ۵۰ درصد جرائم مربوطه مشمول بخشودگی خواهد شد.

در صورت تقسیط بدهی با اعمال بخشودگی جرائم، حفظ سطح اشتغال، ارسال و پرداخت لیست و حق بیمه ماهانه وفق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی در دوره پرداخت اقساط و یا افزایش کارکنان ضروری خواهد بود، در غیر اینصورت اقساط باقیمانده با احتساب جرائم متعلقه پرداخت و مراتب طی پیامک و همچنین از طریق صندوق شخصی وی در سامانه خدمات جهت اطلاع کارفرما ارسال می‌شود.

در صورت عدم رعایت مهلت پرداخت اقساط، تقسیط پس از ۴۸ ساعت به صورت اتوماتیک تبدیل به حال شده و مراتب طی پیامک و همچنین از طریق صندوق شخصی وی در سامانه خدمات غیرحضوری جهت اطلاع کارفرما ارسال می‌شود.

ارسال لیست ماهانه کارکنان از طریق دفتر مرکزی یا کارگاه ثابت و احراز سایر شرایط ملاک عمل برای برخورداری پیمانکاران از بخشودگی جرائم است.

کارگاه‌هایی که در حال حاضر تقسیط عادی در حال پرداخت دارند برای استفاده از بخشودگی جرائم، ابتدا با حضور در شعبه و درخواست تبدیل به حال ارائه و سپس درخواست بخشودگی جرائم را در سامانه ثبت کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید