افزایش تعداد مصدومان زلزله سنخواست به ۲۵ نفر

0

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد :تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز زمین لرزه سنخواست ۲۶ پس لرزه داشته است که بزرگترین آن ٥.٤ ریشتر بود که ۲۴ نفر به علت ترس و حین فرار و یک نفر نیز به علت ریزش آوار مصدوم شده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛به نقل از ایرنا، مهدی ولی پور با اعلام آخرین اطلاعات و جزئیات امدادرسانی به زلزله زدگان زلزله ۵.۵ ریشتری در سنخواست خراسان شمالی افزود:
بر اثر وقوع زلزله در سنخواست تیم های امدادی هلال‌احمر بلافاصله برای ارزیابی و امدادرسانی اعزام شدند.

وی افزود: تاکنون تعداد مصدومان به ۲۵ نفر افزایش یافته که بنا بر اعلام مرکز EOC وزارت بهداشت ۲۴ نفر به علت ترس و یک نفر هم بر اثر ریزش آوار دچار مصدومیت شدند.

ولی پور گفت: همچنین 40 دستگاه چادر امدادی در روستای شورک توزیع و ۱۲۰ تخته موکت، ۲۴۰ تخته پتو و ۱۶۰۰ قوطی کنسروجات و ۱۳۵ دستگاه چادر هم برای تقویت انبار امدادی به کانون زلزله ارسال شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در این زلزله ۳۱ شهر و روستا در سه شهرستان جاجرم، بجنورد و گرمه ارزیابی شدند؛ هفت روستا از توابع گرمه شامل روستاهای قزل الحصار بالا و پایین، برزنه، شورک، کرکی، چهارچوب و مشما خسارت های جزیی داشته‌اند.

ولی پور توضیح داد : بیشترین خسارت و آسیب دیدگی در ۱۴ واحد مسکونی در روستای شورک بوده است.

وی گفت: همچنین ۱۱ تیم عملیاتی و یک فروند بالگرد امدادی برای ارزیابی به مناطق متاثر از زمین لرزه اعزام شده‌اند و علاوه بر آن اقلام امدادی هم به محل حادثه ارسال شده است.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ۳.۳۴ دقیقه بامداد امروز دوشنبه  شهر سنخواست در شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی را لرزاند و تاکنون چهار پس لرزه نیز در این مناطق رخ داد.

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری تهران علاوه بر زمین لرزه ۵.۵ ریشتری در ساعت و  ۳.۴۳ دقیقه در سنخواست جاجرم، تاکنون زمین های لرزه های ۲.۶ ریشتری در جاجرم، ۲.۹ ریشتری در شوقان و دو زمین لرزه ۳.۱ ریشتری در سنخواست نیز بار دیگر داشته ایم.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

زمین لرزه ای با قدرت ۶.۲ درجه ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت ماه سال ۹۶ در بجنورد و مانه و سملقان، خسارات جانی و مالی در پی داشت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید