هشدار یک کارگزار بیمه در خصوص افزایش چشمگیر زیان خالص رشته بیمه تکمیلی/انتقاد از تخفیف نابجای بیمه گران برای جذب پرتفوی سایر رشته های بیمه ای

0

اختصاصی نبض بیمه، مدیر عامل شرکت کارگزاری بیمه برخط سایبان پوشش آریا گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش هزینه های درمان، پیش بینی می شود در سال 1400 زیان خالص رشته بیمه تکمیلی درمان افزایش چشمگیری داشته باشد.

آتیه شفیعی ثابت تصریح کرد: زیان ده بودن رشته درمان تکمیلی از دو منظر قابل بررسی تخصصی است بخش اول : تخفیفات نابجای بیمه گران برای جذب پرتفوی ودیگری برچسب سودجویی زدن به شرکت های بیمه گر توسط سایر سازمان ها

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت ها با این توجیه که بتوانند در رشته های مهندسی، مسئولیت و آتش سوزی بازار بیشتری به دست آورند و بیمه گذاران را راضی نگه دارند، سعی می کنند در رشته هایی همچون درمان، به شرکت ها و سازمان ها تخفیف های بالایی بدهند .ارایه نرخ های غیرفنی بویژه در رشته های زیان ده بیمه ای، یکی از مشکلات این صنعت است «اینجاست که باید گفت شرکت های بیمه مقصر زیان در رشته بیمه درمان هستند و به دلیل رقابت با یکدیگر و اینکه بیمه گذار، بیمه های بزرگتری همچون آتش سوزی، باربری و مسئولیت را به وی بسپارد، حاضرند از حق بیمه تکمیلی درمان کم کنند که در نتیجه این رشته زیانده شده است.

شفیعی ثابت خاطرنشان کرد: منطق فعالیت شرکت های بازرگانی بیمه، منطق تجارت و سود و زیان است و این شرکت ها از قواعد تجاری برای فعالیت های خود بهره مند می شود. طرح این موضوع که این شرکت ها سودجو هستند، شاید فی الذات مذموم نباشد، چرا که سهامداران و سرمایه گذاران شرکت های تجاری بیمه در بورس به تراز سود و زیان این شرکت ها توجه می کنند و اگر شرکت سود ده نباشد یا اصلا به وجود نمی آید و یا ورشکست می شود و دیگر شرکتی نیست که بیمه تکمیلی به عهده بگیرد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری سایبان پوشش آریا تصریح کرد: حکمرانی مناسب، قواعد و آداب خود را دارد که از جمله ی آنها تدبیر امور، استفاده از تمام ظرفیت ها و ایجاد نوعی هم افزایی اغنا در اجراست.

وی ادامه داد: اگر وزارت بهداشت به وضعیت مالی شرکت های بیمه و و ضعیت سود و زیان رشته بیمه درمان تکمیلی بیشتر و موثر توجه می کرد، احتمالا شرکت های بیمه به سودجویی متهم نمی شدند، چرا که بر اساس اطلاعات منتشر شده بیمه مرکزی، وضعیت توانگری مالی شرکت های بیمه مناسب نیست و شرکت هایی که در رتبه 1 توانگری هستند با اندک ضعفی به رتبه پایان تر سقوط می کنند و این رتبه ها، رتبه های چندان مناسبی برای ایفای تهعدات نسبت به بیمه گذاران در سال های آینده نیست.

به گفته شفیعی ثابت، توجه به منابع بیمه های تکمیلی نیز بسیار مهم است. شرکت های بازرگانی بیمه با دریافت حق بیمه های ماهانه و تجمع آنها، نسبت به پرداخت خسارت و هزینه های درمان تکمیلی اقدام می کنندبه عبارت دیگر، منابع مالی شرکت های بیمه جهت هزینه کرد ازمجموع حق بیمه دریافتی از بیمه گذاران حاصل می شود.

وی ادامه داد:در وضعیت جدید افزایش ضرایب «K» در محاسبه خدمات درمانی، لازم است که شرکت های بیمه، مبالغ بیشتری را به بیمارستان های عمدتا خصوصی پرداخت کند و برای تامین این هزینه ها، چاره ای جز افزایش حق بیمه ندارد و در نتیجه با افزایش هزینه خدمات درمانی، بیمه گذاران و مردم باید مبالغ بیشتری را به عنوان حق بیمه بپردازند و در حالیکه شرکت های بازرگانی بیمه به درستی سهمی از نفت، بودجه عمومی و … ندارند، افزایش هزینه های پزشکی عمدتا از محل پرداخت های مردمی تامین می شود.

شفیعی افزود:حدود یک چهارم از حجم پرتفوی تولیدی صنعت بیمه در رشته بیمه ای درمان است و این رشته بیمه ای پس از رشته بیمه شخص ثالث بالاترین حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده ، البته این آمار به قبل از شیوع ویروس کرونا بر می گردد.

به گفته شفیعی ثابت، نگرانی از بیماری کرونا موجب مراجعه کمتر بیمه گذاران در بعضی بخش های خدمات پاراکلینیکی و کاهش ضریب خسارت این بخش شده اس، به طوری‌که مقایسه مراجعه بیمه شدگان تکمیل درمان در سه ماهه نخست 99 با مدت مشابه سال 98 نشان می دهد که میزان  کاهش استفاده بیمه شدگان از خدمات این بخش 47 درصد بوده است .

وی تاکید کرد: با این وجود مراجعات در بخش آزمایشگاهی رشد قابل توجهی داشته است،در عین حال  که کاهش 47 درصدی از خدمات بیمه تکمیل درمان نشان می‌دهدکسانی از این خدمات استفاده کرده اند که واقعاً به آن نیاز داشته و نمی‌توانستند از درمان چشم پوشی کنند.

شفیعی هشدار داد:این احتمال وجود دارد که این کاهش در مراجعات درمانی در نوع خود، یک هشدار هم برای شرکت های بیمه ای محسوب شود چرا که عوارض میان مدت و بلند مدت آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی در پایان گفت: انتظار می رودکه با یافتن درمان قطعی ویروس کرونا و کاهش بیم ها و افزایش امید به زندگی، مراکز درمانی  با ازدحام بیشتری روبرو شوند.

لازم به ذکر است که بیمه درمان تکمیلی در کنار بیمه شخص ثالث از زیان ده ترین رشته های بیمه ای در کشور است و برخی از کارشناسان، ضریب خسارت آن را تا 130 درصد اعلام کرده اند.

 

                                              

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید