واردات واکسن با ارز نیمایی

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت:‌ صحبت‌هایی برای واردات واکسن آسترازنکا، واکسن اسپونتیک روسیه و واکسن‌های چینی توسط بخش خصوصی در جریان است.

محمود نجفی عرب در مورد واردات واکسن کووید ۱۹ توسط بخش خصوصی اظهار کرد: بعد از آنکه سازمان غذا و دارو نامه نوشت و از بخش خصوصی که در حوزه دارو فعال هستند خواست که در واردات واکسن کرونا ورود کنند، چند شرکت بخش خصوصی اقداماتی انجام دادند و در نهایت پیشنهادات خود را نیز به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند و این پروسه در جریان است.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها در اولویت خرید واکسن هستند، تصریح کرد: دولت‌ها بخش زیادی از واکسن را از شرکت‌های تولیدکننده خرید و پیش‌خرید کرده‌اند. طبیعتا اولویت شرکت‌های تولیدکننده واکسن دولت‌ها هستند. از ابتدا نیز بحث این بود که دولت‌ها واکسن کرونا را خریداری کنند کمااینکه از کواکس هم دولت باید خرید می‌کرد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: واکسن در سطح دنیا زیاد نیست تا بتوان به راحتی خرید کرد ولی شرکت‌های بخش خصوصی در این مورد اقدام کرده‌اند اما تا جایی که من اطلاع دارم هنوز از این طریق وارداتی صورت نگرفته است.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: شرکت‌های خصوصی پیشنهادات خود را به سازمان غذا و دارو داده‌اند؛ محدودیت‌هایی هم در این مورد وجود دارد از جمله قیمت و کیفیت. همچنین تعدادی از شرکت‌ها برخی از تعهدات را درخواست می‌کنند که قاعدتا باید وزاتخانه آنها را بررسی و اقدام کند.

وی درباره ارز مورد استفاده برای واردات واکسن کرونا گفت: اینکه آقای رییس جمهور گفت بخش خصوصی با ارز نیمایی واردات انجام دهد، پیرو همان نامه سازمان غذا و دارو است. بنابراین احتمالا واردات واکسن با ارز نیمایی خواهد بود و طبیعتا قیمت تمام شده آن بیشتر می‌شود.

نجفی عرب خاطرنشان کرد: باید دید آیا این واکسن‌ها بعد از واردات توسط دولت خریداری شده و به طور رایگان به مردم عرضه می‌شود یا افرادی علاقه‌مند هستند خودشان بهای واکسن را پرداخت می‌کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان ساخت: اطلاع دقیقی از اینکه مذاکرات با کدام کشورها صورت گرفته ندارم اما اطلاع دارم که در مورد واکسن آسترازنکا که در ایران هم نمایندگی دارد، واکسن اسپونتیک روسیه و واکسن‌های چینی صحبت‌هایی برای واردات توسط بخش خصوصی در جریان است.

ایلنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید