شرایط بازنشستگی با ۱۰سال سابقه بیمه

0

به گزارش نبض بیمه، 22 فروردین 1400 بر اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شرایط بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه بیمه اعلام و مقرر شد افراد متقاضی بیمه شده بتوانند با حداقل سابقه ۱۰ سال بیمه تقاضای بازنشستگی بدهند. و از طرفی حتی اگر فرد بیمه شده در صندوق های مختلف سابقه بیمه ای داشته باشد می تواند از شرایط بازنشستگی با ۱۰سال سابقه بیمه برخوردار شود.


مصوبه مهم برای بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با مصوبه امروز کمیسیون در جریان بررسی طرح انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق‌های بازنشستگی افراد با سابقه حداقل ۱۰ سال می‌توانند بازنشست شوند.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:‌ در جلسه امروز بررسی‌ها و جمع ‌بندی‌های نهایی در مورد طرح امکان انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق‌های بازنشستگی انجام شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون به افراد با حداقل سابقه ۱۰ سال بیمه می‌توانند درخواست بازنشستگی بدهند و بازنشست شوند. همچنین بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون چنانچه افراد در صندوق‌های بیمه‌ای مختلف سابقه داشته باشند و سابقه خود را تجمیع کنند و بخواهند از صندوق دیگری بازنشستگی خود را دریافت کنند این امکان برای آنها وجود دارد و انتخاب صندوق با فرد بیمه شده است.

بابایی خاطرنشان کرد: همچنین طبق این مصوبه پرداخت مابه التفاوت مربوط به انتقال سوابق بیمه به صندوق بازنشستگی مقصد در ارتباط با این موضوع برعهده صندوق‌های مبدأ است که فرد در آنها حق بیمه پرداخت کرده است.

بازنشستگی کشوری

مصوبات کمیسیون اجتماعی پس از تصویب در صحن علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

جدیدترین قانون بازنشستگی و بیمه بیکاری

بیمه شدگانی که به سن قانونی (۶۰ سال سن تمام برای مردان و ۵۵ سال تمام برای زنان) برسند در صورتی که دارای حداقل سابقه بیمه برای سال مورد نظر باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

قانون و شرایط بازنشستگی پیش از موعد بیمه تامین اجتماعی

· بازنشستگی ۱۰ سال زودتر از موعد قانونی: وقتی که بیمه شده مرد یا زن حداقل ۳۰ سال تمام سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، سن وی برای بازنشستگی از ۶۰ سال به ۵۰ سال برای مردان و از ۵۵ سال به ۴۵ سال برای زنان کاهش می‌یابد.

· بازنشستگی بدون محدودیت سنی: بیمه شدگانی که حداقل ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، شرط حداقل سن برای بازنشستگی آنان حذف می‌شود و این عده از بیمه شدگان با هر سنی می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند.

· بازنشستگی با سابقه کمتر از ۲۰ سال: آقایان ۶۰ ساله و خانم‌های ۵۵ ساله (و بالاتر) می‌توانند با داشتن ۱۰ سال تا ۱۹ سال سابقه هم تقاضای بازنشستگی بدهند که مستمری این دسته بر اساس میزان سابقه آنها پرداخت می‌شود (برای مثال اگر با ۱۶ سال سابقه بیمه بازنشسته شوند فقط مستمری ۱۶ روز را دریافت می‌نمایند) حتی با سابقه کمتر از ۱۰ سال (مثلاً ۷ سال) می‌توانند با خرید تفاوت سابقه تا ۱۰ سال (یعنی ۳ سال) سابقه بیمه خود را به ۱۰ سال رسانده و در نهایت با ۱۰ روز مستمری بازنشسته شوند

شرایط بازنشستگی با ۱۰سال سابقه بیمه

· شرایط ویژه بازنشستگی برای زنان: زنان بیمه شده مشمول قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۴۲ سال سن با ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند.

· شرایط ویژه بازنشستگی در برنامه ششم توسعه: زنان بیمه شده مشمول سایر قوانین استخدامی با ۲۰ سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۵۰ سال سن با ۲۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند

محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی

در تعیین میزان مستمری قابل پرداخت به بازنشستگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، دو عامل سابقه پرداخت حق بیمه و حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه، نقش اساسی را ایفا می‌کند.

برای تعیین میزان مستمری متعلقه به هر فرد بازنشسته، پس از محاسبه متوسط مزد یا حقوق بیمه شده، عدد به دست آمده در سابقه پرداخت حق بیمه ضرب شده و سپس عدد حاصله بر ۳۰ تقسیم می‌شود.

متوسط مزد یا حقوق بیمه شده نیز از مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه در آخرین دو سال اشتغال بیمه شده تقسیم بر عدد ۲۴ به دست می‌آید.

به این ترتیب در واقع مزد یا حقوقی که بیمه شده در آخرین دو سال پایان کار خود دریافت می‌کند و حق بیمه ماهانه او بر مبنای آن محاسبه می‌شود، نقش مهمی در تعیین مستمری بازنشستگی دارد.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد. (این قانون مشمول افرادی می‌باشد که حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه برای بازنشستگی دارند)

شرایط جدید دریافت بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری بر طبق قانون اداره کار، بیمه شده‌ای که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست می‌دهد، باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود و یا کار مشابه آن اعلام کند.

صندوق بازنشستگی کشوری

شرایط استفاده و دریافت بیمه بیکاری بر طبق قانون جدید

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد:

· مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند.

· بیکاری حداکثر ۳۰ روز پس از اخراج یا اعلام عدم نیاز توسط کارفرما به اداره کار گزارش شود (در مورد خاص بیشتر از ۳۰ روز نیز امکان دارد)

· به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشند

· تبعه کشورهای خارجی نباشند.

· مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند.

· بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. (در صورت اتمام قرارداد بیکار شدن حداقل یکسال سابقه نیاز است)

بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی (افرادی که به دلیل شیوع بیماری کرونا بیکار شده‌اند نیز مشمول این بند می‌شوند) بیکار می‌شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند می‌توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید