عوارض جانبی واکسن مدرنا بیشتر از فایزر گزارش شد

0

نتایج یک مطالعه اخیر در آمریکا نشان داد که تعداد افرادی که پس از تزریق واکسن مدرنا عوارض جانبی را گزارش کردند بیشتر از کسانی بود که واکسن فایزر تزریق کرده بودند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ به نقل از نکستار، نتایج یک مطالعه اخیر نشان داد که نسبت به واکسن فایزر Pfizer افراد بیشتری پس از تزریق یک دوز واکسن مدرنا Moderna شاهد عوارض جانبی بودند.

این مطالعه که روز دوشنبه در مجله “جاما اینسایتس” JAMA Insights منتشر شده است، بسیاری از عوارض جانبی خفیف هر دو واکسن، از جمله سردرد، تب، لرز و درد یا تورم در محل تزریق را گزارش کرده است.

از تاریخ 14 دسامبر 2020 تا 28 فوریه 2021، حدود یک میلیون و 85 هزار نفر بعد از دریافت اولین دوز واکسن Pfizer علائم داشتند.

حدود یک میلیون و 485 هزار نفر نیز درگیر علائم مربوط به اولین تزریق واکسن مدرنا در همان دوره بودند.

برای دوز دوم واکسن، تقریباً 666 هزار نفر عوارض جانبی واکسن Pfizer را گزارش کردند در حالی که این رقم برای واکسن مدرنا 777 هزار نفر بود.

محققان این داده ها را از سیستم نظارت ایمنی واکسن در مرکز کنترل بیماری های آمریکا که عوارض جانبی انواع واکسن ها از جمله واکسن های جدید کرونا را گزارش می کند، جمع آوری کردند.

این مطالعه نشان داد که برای هر دو دوز واکسن، واکنش بدن افراد در روز اول پس از واکسیناسیون بیشتر بوده و به تدریج تا روز هفتم کاهش یافته است.

بر اساس این تحقیق، افراد کمتر از 65 سال نسبت به افراد 65 سال به بالا عوارض جانبی بیشتری نشان دادند که یافته مشترکی برای واکسن ها محسوب می شود.

به طور کلی، زنان و افراد جوان عوارض جانبی بیشتری را از تزریق واکسن تجربه می کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید