استاندار: افزایش ابتلا به کرونا در قم آسانسوری است

0

قم- استاندار قم گفت: موج چهارم کرونا به دلیل جهش یافتگی ویروس انگلیسی یک وضعیت کاملا متفاوت است و شکل ابتلا به این بیماری از وضعیت پلکانی در نوع ووهانی به وضعیت آسانسوری تغییر کرده و میزان درگیری‌ها بشدت افزایش داشته است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ بهرام سرمست روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، افزود: قم وارد موج چهارم کرونایی شده و باید مانند موج های قبلی تعامل همگانی برای مقابله با آن پای کار بیاید.

سرمست گفت: در موج های قبلی کرونا و به ویژه موج اول شاهد ایجاد موجی از هم افزایی، تعامل، ایثار و هم صدایی مردم بودیم.

استاندار قم افزود: با وجود برخی انتقادات اما همچنان درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در این استان مطلوب تر از بسیاری از استانهای دیگر است.

به گفته وی، موقعیت مذهبی، علمی و جغرافیایی قم سبب شده تا سالانه میلیونها مسافر و زائر وارد این استان شده و از این نظر قم تفاوت اساسی و معناداری با سایر استانها دارد.

سرمست عنوان کرد: ۶۰ درصد اقتصاد قم بر مدار خدمات تعریف شده و در طول ۱۳ ماه گذشته بخش خدمات و کسبه و اصناف خسارت های مادی بسیار شدیدی را متحمل شده اما با این وجود قم بیشترین ماندگاری در شرایط آبی را تجربه کرده است.

وی با تاکید بر ملزم بودن قم بر اجرای تصمیمات ملی، گفت: مبنای ما در تصمیم گیری های داخل استانی و متناسب سازی برنامه ها در مصوبات ملی؛ صرفا نظر تخصصی مسوولان بهداشتی است.

استاندار قم اضافه کرد: از اداره کل تبلیغات اسلامی قم انتظار داریم نسبت به برگزاری آیین های مذهبی پیشنهادات تخصصی خود را ارائه دهند اما سازوکار نهایی ما در تصمیم گیری فقط نظر تخصصی دانشگاه علوم پزشکی است.

سرمست ادامه داد: اگر ما اجازه می دادیم تا مراسم نیمه شعبان با حضور گسترده مردم برگزار شود امروز بسیاری از افراد معاند ورود قم به موج چهارم کرونا را به افراد متدین و دیندار نسبت می دادند.

وی یادآور شد: در وضعیت قرمز کرونایی هرگونه تجمعی ممنوع است و در این بین تفاوتی بین تجمعات مذهبی، ملی وغیره وجود ندارد.

استاندار قم اظهار کرد: ایجاد دوگانگی بین اقتصاد و سلامت و دیانت و سلامت به صلاح کشور نیست و همه باید به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا پایبند باشند.

به باور وی، بخش خصوصی ظرفیت و آمادگی لازم برای واردات واکسن کرونا را دارند و دانشگاه علوم پزشکی باید بستر فعالیت بخش خصوصی را فراهم نماید.

تعطیلی نمازهای جمعه و مساجد تصمیم ملی است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز بیان کرد: قم استانی بود که بیشترین دوره پایداری در وضعیت آبی را تجربه کرد اما با وجود تمام تدابیر شرایط کرونایی بار دیگر در قم تغییر کرد و با برگشتن ورق قم مجددا وارد وضعیت قرمز شده است.

بیژن سلیمانپور گفت: طولانی شدن روند مبارزه با بحران کرونا سبب شده تا مردم این بیماری را عادی بگیرند و از مبارزه با آن دلزده شوند.

به باور وی، یکی از عوامل ایجاد تعارضات در مبارزه با کرونا؛ تعدد رسانه ها و شبکه های اجتماعی است که تفاهم کلی در بین آنها در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از شهرداری و سایر دستگاه هایی که عرصه برای تبلیغات شهری دارند درخواست داریم تا پیام های به تناسب شرایط کرونایی در شهر نصب کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم اظهار داشت: تصمیم بر تعطیلی نمازهای جمعه و محدود کردن آیین های مذهبی یک تصمیم ملی است و ما در استان قم ملزم به اجرای آن هستیم.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه همزمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی قرار گرفت و طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا این استان از روز ۱۸ فروردین ماه وارد وضعیت قرمز شده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید