چند میلیون دلار ارز برای داروهای کرونا مصرف شد؟+جزییات

0

در نشست خبری سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی، میزان ارز مصرف شده برای کرونا ۴۸۰ میلیون دلار اعلام و تاثیر تفاهم ایران با چین بر حوزه دارویی تشریح شد.

مرتضی خیرآبادی در نشست خبری امروز در سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی با بیان این‌که ما حدود 110 کارخانه داروسازی در کشور داریم که در کشورهای اطراف بی‌نظیر است، اظهار کرد: در سال 97 سهمیه دارو و تجهیزات پزشکی کشور 4.5 میلیارد دلار بوده است در سال 98 به 3.5 میلیارد دلار کاهش یافت و در سال 99 به 2.5 میلیارد دلار رسیده است که از این میزان، 1.5 میلیارد دلار سهم دارو بوده است. از کل میزان ارزی که در سال 99 به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد 480 میلیون دلار بابت کرونا مصرف شده است که این هنر داروسازی کشور است، در عرصه کرونا تقریبا همه 38 قلم داروی کرونا در کشور تولید شد که افتخار کشور بود اما تخصیص ارز صنعت داروسازی، کاهش یافته است.

وی افزود: ما حتی برای تولید رمدسیویر از ارز نیمایی استفاده کردیم؛ در فروردین سال 99 هر ویال رمدسیویر 235 یورو در اروپا و در بنگلادش 85 یورو بود، این دارو در کشور ما با قیمت 600 هزار تومان تولید شد که باعث صرفه جویی بی‌نظیر ارز شد و کارخانجات داروسازی توانستند با 700 میلیون دلار چرخ صنعت دارویی کشور را در سال گذشته بچرخانند. در بخش واکسن کرونا نیز از دولت می‌خواهیم که به تامین واکسن کمک کنیم.

تفاهم با چین در حوزه سلامت برد ــ برد است

دکتر محمود نجفی عرب، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی نیز در این نشست خبری با بیان این‌که مقام معظم رهبری همواره تلاش کرده‌اند که اقتصاد را که موتور محرکه کشور است به حرکت دربیاورند، بیان کرد: بروکراسی اداری باعث بروز چالش‌هایی می‌شود و در توسعه فضای کسب و کار با موانعی مواجه می‌شویم؛ یکی از دلایل این امر وجود قوانین دست و پاگیر و آیین‌نامه‌هایی است که ضرورتی بر وجود آنها نیست، دستگاه‌های کشور باید باور کنند که NGO ها می‌توانند در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به آن‌ها کمک کنند اما عزمی برای رفع موانع تولید و کسب و کار دیده نمی‌شود‌. دستگاه اجرایی کشور اصلا آماده این بحث نیست و تولید در کشور سخت‌تر از گذشته شده است.

نجفی درباره تاثیر سند همکاری ایران و چین بر صنعت داروسازی تصریح کرد: یکی از بندهای توافق ایران و چین، حوزه سلامت است؛ در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پتانسیل‌های خوبی موجود است و فردا نخستین جلسه در این باره برگزار می‌شود، با چین به صورت برد ــ برد می‌توانیم در حوزه دارویی کار کنیم زیرا بسیاری از مواد اولیه، اینترمدیت‌ها و ماشین‌آلات تولید دارو و مواد بایوتک در چین تولید و صادر می‌شود. همکاری با چین برای تولید مواد شیمیایی حوزه دارو می‌تواند منجر به بهبود وضعیت تولید داخلی و توسعه صادرات دارو شود.

وی با بیان این‌که ما با تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارو مخالف هستیم، گفت: دولت علیرغم شعارهایی که می‌دهد در عمل در عرصه تصمیم‌گیری به بخش خصوصی توجهی ندارد و ما پیش از این بارها نسبت به مشکلات ارز 4200 تومانی اشاره کرده بودیم.

دکتر محمد عبده‌زاده نیز در نشست خبری امروز با بیان این‌که امیدواریم تحریم‌ها برداشته شود تا امور مربوط به دارو تسهیل شود، اظهار کرد: ما نگرانیم که اگر وضعیت سال 99 ادامه یابد در روند تخصیص و تامین ارز در بانک‌ها مشکلات شرکت‌ها بیشتر شود؛ ذخایر دارویی به حداقل رسیده است و معمولاً ذخایر دارویی 6 ماه بود اما امسال به دلیل محدودیت‌ها در تخصیص ارز بسیاری از ثبت سفارش‌ها ارز نگرفتند و در مواد اولیه‌ای که از هند می‌آوریم دچار مشکل هستیم، ارزهایی که از طریق کارگزاران چینی تخصیص یافته بود قسمت عمده‌اش محقق نشد که امیدواریم در سال 1400 با برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌ها در زمینه نقل و انتقالات بانکی به حالت عادی بازگردند.

وی ادامه داد: امیدواریم پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید با مشارکت دادن تولیدکنندگان دارو در تصمیم‌گیری‌ها و کاهش موانع تولید، محقق شود؛ در چند سال اخیر تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید است که ارزش افزوده برای کشور ایجاد می‌کند اما اکنون با چالش‌هایی در تولید دارو مواجهیم که امیدواریم وزارتخانه‌ها سیاست‌های خود را در زمینه حمایت از تولید به طور شفاف اعلام کنند.

وی با بیان این‌که ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه ایران فارما را گرفته بودیم اما به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران برگزاری آن به تعویق افتاده است، خاطرنشان کرد: صنایع داروسازی کشور علیرغم شدیدترین تحریم‌ها سربلند از این عرصه بیرون آمده است؛ ما داروهایی که در پروتکل درمان کروناست را می‌توانیم تولید کنیم در بخش واکسن کرونا نیز تلاش‌های بسیاری در بخش تولید انجام شده است و همه شرکت‌ها دست به کار شده‌اند تا واکسن کرونا را تولید کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید