نرخ دیه انسان کامل در سال 1400 اعلام شد

0

قوه قضائیه  موظف است تا اسفند هر سال نرخ دیه را برای سال بعد مشخص می‌کند تا بر مبنای آن، حق بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی تعیین شود.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که نرخ دیه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. این مبلغ از ابتدای سال ۱۴۰۰ قابل اجرا خواهد بود. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری گفت: «برای سال ۱۴۰۰ نرخ دیه قتل غیرعمد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شد.»

به ‌این ترتیب و با توجه به تغلیظ دیه به میزان یک‌سوم در ماه‌های حرام (محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب) میزان دیه در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان خواهد بود. گفتنی‌ است که نرخ دیه در سال ۱۳۹۹ در ماه‌های عادی ۳۳۰ و در ماه‌های حرام ۴۴۰ میلیون تومان بود.

جزئیات درخصوص دیه سال ۱۴۰۰

قوه قضائیه  موظف است تا اسفند هر سال نرخ دیه را برای سال بعد مشخص می‌کند تا بر مبنای آن، حق بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی تعیین شود؛ تعیین نرخ دیه در قوه قضائیه و ابلاغ نهایی آن توسط قاضی‌القضات، از جمله تصمیمات مهم اجتماعی و اقتصادی کشور است که در واپسین روزهای هر سال انجام می‌شود و بر مبنای آن حق بیمه شخص ثالث تعیین می‌گردد.

کلیدواژه این اقدام قوه قضائیه، «احقاق حقوم عامه» است که بر مبنای آن، هرگونه حق‌کشی، اصرار به مال غیر و توقف در امر خدمت‌رسانی را از پاشنه آشیل‌های جدی این نهاد مهم تعریف می‌کند. میزان دیه تعیین شده برای انسان کامل در سال ۱۴۰۰ لازم است توسط قوه قضائیه تعیین و از سوی رئیس آن قوه به تفکیک ماه‌های غیرحرام و ماه‌های حرام ابلاغ شود.

 

نرخ دیه انسان کامل در سال 1400 اعلام شد

نرخ دیه انسان کامل در سال 1400 اعلام شد

در صورتی که جنایاتی که علیه جان افراد انجام شده و یا سلامتی اعضای آنها را دچار آسیب کرده باشد، می توان دیه تعیین و پرداخت نمود که در واقع، مال معینی است که میزان آن در شرع مقدس تعیین شده است.

به همین مناسبت، همه ساله با توجه به ملاک های تعیین شده در شرع، نرخ دیه توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود که سال ۱۴۰۰ نیز از این موضوع مستثنی نبوده و برای آن، نرخ و میزان دیه کامل انسان مشخص خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید