تاثیر میکروب‌های مواد غذایی بر روده بیماران مبتلا به “کرون”

0

سموم موجود در مواد غذایی و میکروب‌های بالقوه مضر مواد غذایی می‌توانند تاثیرات بدی بر روده‌های ما بگذارند و سبب برخی بیماری‌های جزئی شوند. افراد سالم هنگام ابتلا به چنین بیماری‌هایی به طور معمول در طی یک یا دو روز بهبود می‌یابند اما در افراد مبتلا به بیماری کرون اینگونه نیست و زخم‌ها چرک می‌کنند و باعث درد شکم، خونریزی، اسهال و سایر علائم ناخوشایند می‌شوند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  به نقل از تی ان، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه “واشنگتن” در سنت لوئیس و کلینیک کلیولند در مطالعه اخیرشان کشف کردند که قارچ موجود در غذاهایی مانند پنیر و گوشت‌های فرآوری شده می‌تواند باعث آسیب به روده در موش‌ها و افراد مبتلا به کرون شود و از بهبود آن جلوگیری کند اما درمان موش‌های آلوده با داروی ضد قارچ، قارچ را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد تا زخم‌ها ترمیم شوند.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که داروهای ضد قارچ و تغییر در رژیم غذایی از روش‌های جدید در بهبود و ترمیم زخم روده و کاهش علائم بیماری کرون محسوب می‌شوند. بیماری کرون یکی از بیماری‌های التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود.

دکتر “اومانگ جین”(Umang Jain) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما نمی‌گوییم که مردم از خوردن پنیر و گوشت فرآوری شده دست بکشند اما آنچه ما می‌گوییم این است که این قارچ ناشی از مواد غذایی می‌تواند به بافت ملتهب و آسیب دیده وارد شده و باعث آسیب بیشتر ‌شود. ما در حال برنامه ریزی برای انجام یک مطالعه بزرگتر بر روی افراد هستیم تا دریابیم آیا بین رژیم غذایی و فراوانی این قارچ در روده ارتباط وجود دارد یا خیر که اگر چنین باشد ممکن است تغییر در رژیم غذایی بتواند سطح قارچ را کاهش دهد و در نتیجه علائم بیماری کرون را کاهش دهد.

کرون یکی از بیماری التهابی روده است و همانطور که از نام آن پیداست این التهاب مزمن در دستگاه گوارش پیش می‌رود و در درجه اول با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی درمان می‌شود. این بیماری به طور مکرر عود می‌کند اما پس از آن علائم گوارشی فرد کمی بهبود می یابد. طی عود کردن در دستگاه گوارشی افراد زخم‌های ملتهب و بازی ایجاد می‌شود که ممکن است این زخم‌ها تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها تغییری نکنند و ترمیم نشوند.

برای فهمیدن اینکه چرا فرایند زخم روده در برخی از افراد طولانی می‌شود محققان موش‌هایی را که روده هایشان آسیب دیده بود را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که قارچ “Debaryomyces hansenii” در زخم‌ها فراوان است اما در قسمت‌های آسیب دیده روده وجود ندارد.

محققان گفتند که این قارچ از طریق غذا و نوشیدنی به روده افراد وارد می‌شود. آزمایش‌های بیشتر نشان داد که وارد کردن قارچ مذکور به بدن موش‌هایی که روده آنها آسیب دیده بود، روند بهبودی را کند می‌کند و از بین بردن قارچ مذکور با داروی ضد قارچ آمفوتریسین ب(amphotericin B) سرعت آن را افزایش می‌دهد.

گرچه داروی آمفوتریسین B موثر است اما باید گفت که تنها به صورت تزریق وریدی وارد بدن می شود و بنابراین نمی توان آن را برای همه افراد تجویز کرد. بنابراین اکنون محققان در حال کار با شیمی دانان برای تولید یک ضد قارچ موثر هستند که به راحتی بیماران بتوانند (از راه دهان) آن را مصرف کنند. آنها همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بین رژیم غذایی و میزان قارچ در دستگاه گوارش افراد ارتباط وجود دارد یا خیر.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید