پلنت همان جایی است که صنعت بیمه به آن نیاز داشت

0

ازدالان تاریک و طولانی ایستگاه مترو که بگذری و پله‌های خاکستری و سرد راکه به بالا بروی یک‌دفعه شهر با همه شلوغی‌هایش جلوی چشمت قدعلم می‌کند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  صدای بلند شدن هواپیمایی درآسمان نهیب می‌اندازد و یک‌باره یادت می‌آورد که کجا هستی.

نزدیکی فرودگاه.

اینجا نبض شهر تهران است.

جایی نزدیک میدان آزادی و برج مشهورش، تابلوی سه وجهی کنار پله‌ها هم همین را می‌گوید.

ایستگاه متروی بیمه.

درمیانه شلوغی، طرح عجیب دیوار بلند روبه‌رو نگاهت را خیره می‌کند.

طرحی از سفالینه‌های ایران باستان با نوشتاری متفاوت.

کارخانه نوآوری آزادی؛ کارخانه‌ای که نه دودی از لوله های عجیب برآمده از دیوارهای بلندش بیرون می‌زند نه خبری از همهمه کارگران است.

کارخانه است اما دور از همهمه تولید محصول‌های سنتی.

آدرس را درست آمده‌ای.

درکنارگلکاری‌های ردیف کنار دیوار آجری.

سوله ها پشت هم ردیف شده‌اند؛شرکت شبکه نوآفرینی سرآمد؛ جایی که نشان تجاری آن را با یک عبارت خاص برایت روی کاغذ نوشته اند؛ پلنت.

داستان صنعت بیمه و جریان نوپای آن نیز ماجرای روایت‌های گفته شده است اما به زبانی متفاوت و به سبب نیازهای تازه صنعت بیمه که درسالهای گذشته در مقایسه با صنایع مالی و بانکی به داشتن رویه‌ای سنتی شناخته می‌شد چند وقتی است روایت تازه‌ای برای خود آغاز کرده است.

روایتی از نوآوری و نوآفرینی.

بیش ازدو سال پیش بود که شرکت سرمایه‌گذاری سرآمد اندوخته سازان فردا (که حالا تبدیل شده به هلدینگ سرآمد) با هدف شروع فعالیت‌های نوآورانه در صنعت بیمه اقدام به راه اندازی شبکه نوآفرینی سرآمد(پلنت) کرد؛ اولین مرکز نوآوری در صنعت بیمه در ایران.

استقبال گرم آقای حسین علیمی مدیرعامل هلدینگ سرآمد،فضا را برایمان دلنشین‌تر کرد.

فضای جلسه گفتمان نیز همچون فضای داخلی پلنت درعین سادگی بسیار جالب و قابل توجه به نظر می رسد.

چطور شد که هلدینگ سرآمد به فکر ایجاد مرکز نوآوری و نوآفرینی جهت فعالیت در زمینه های اینشورتک و فین تک افتاد؟

برنامه و ماموریت شرکت سرآمد از ابتدای تاسیس خود کمک و همکاری در توسعه صنعت بیمه بوده و از این رو به منظور همسو شدن با صنعت بیمه با رویکرد حمایتی و زیرساختی زمان زیادی در حدود یک سال و نیم را صرف بررسی و مطالعه الگوها و تجارب موفق ایران و جهان کردیم و به این نتیجه رسیدیم که لازمه این کار، نوآوری و نوآفرینی در فعالیت‌های بیمه‌ای است.

لازمه اینکار این است که از زیست بوم و اکوسیستم نوآوری و نوآفرینی عبور کنیم؛ ضمنا با نشست و برخاست های زیاد با نخبگان، صاحب نظران، پیشگامان و با مشورت مداوم با خبرگان به جزئیات اکوسیستم نوآوری در ایران پرداخته و با پاسخ به چرایی و چیستی آن تصمیم گرفته شد برای ایجاد مرکز نوآوری و نوآفرینی که همان طور که شاهد آن هستید با نام شبکه نوآفرینی سرآمد و با نام تجاری پلنت اقدام کنیم.

با توجه به ایجاد پلنت، هلدینگ سرآمد چه اهدافی را دنبال می کند؟

قبل از هر چیز باید بگویم می‌خواهم پلنت جایی امن برای پرورش ایده‌ها در زمینه اینشورتک و فین تک باشد.

قبلا گفتم که ماموریت سرآمد کمک به توسعه صنعت بیمه جهت دستیابی به کارهای نوآورانه و فناورانه در این حوزه است.

پلنت با درک نیاز صنعت بیمه به نوآوری و خروج از شیوه گذشته انجام کسب و کار در این صنعت و درک تغییر و تحول در رفتار مشتریان و نسل آنلاین و لزوم گذار به عرصه دیجیتال، متولد شدو هلدینگ سرآمد پس از انجام مطالعات مفصل و بررسی چرایی و چگونگی انجام سرمایه‌گذاری جسورانه با اکوسیستم نوآوری و نوآفرینی شکل گرفته در ایران و تجربه های مشابه دنیا آشنا شد و تصمیم گرفت از میان سه سناریوی مختلف پیش روی خود، ایجاد مرکز نوآوری و انجام سرمایه‌گذاری‌های جسورانه و مشارکت با تیم‌های کارآفرین و استارت‌آپ‌ها را تجربه کند.

ازاین رو، با اجاره یکی از سوله‌های هزار متر مربعی در کارخانه نوآوری آزادی، به شکل دهی فضای فیزیکی مورد نیاز برای این تصمیم اقدام کرد.

هلدینگ سرآمد به موازات انجام فعالیت های طراحی معماری، ساخت و نصب و تجهیز فضا، با درک اهمیت بخش نرم افزاری و مغز افرازی این نوع کسب و کار، جذب مدیران کلیدی، تیم سازی و شکل دهی بخش نرم افزاری را نیزدرقالب یک واحد کسب و کار استراتژیک درون سازمان خود اولویت داد و فعالیت های مرتبط را دنبال کرد و حمایت از نخبگان و نوآوران جوان به منظور پیاده سازی ایده های نوآورانه در زمینه اینشورتک و فین تک را در دستور کار خودقرار داده است.

نقش داشتن در اقتصاد دانش بنیان و فعالیت در این زمینه، سرمایه‌گذاری جسورانه و پرریسک در شرکت های نوپای استارت آپی، حضور فعال داشتن به عنوان یکی از بازیگران اصلی در اکوسیستم نوآوری در ایران، همچنین مشارکت داشتن و اثرگذار بودن در فرآیند، درمحصول، درخدمات و بالاخره در مدل‌های مختلف کسب و کارهای نوپای بیمه ای ازطریق پلنت از جمله مواردی است که از طریق درک صحیح ازچرایی به آن رسیدیم.

به همین دلیل ما می خواهیم از طریق پلنت از ایده تا محصول در زیست بوم نوآوری و نوآفرینی حضور داشته باشیم.

درحال حاضر پلنت چه کار می کند و می خواهد چه کارهایی را انجام دهد؟

سال گذشته پلنت، دو مرتبه فراخوان گسترده ای برای جذب استارت آپ‌های فعال در صنعت بیمه داد.

نتیجه این فراخوان ها بررسی بیش از 125 تیم/ ایده بود.

ازدل این تیم ها چندین مورد در حال مذاکره و بررسی برای سرمایه گذاری هستند.

استارت آپ لیتیوم به عنوان اولین مورد سرمایه گذاری از سوی پلنت امسال موفق به جذب سرمایه شد.

استارت آپ حامی باش هم مراحل پایانی عقد قرارداد سرمایه گذاری خود را پشت سر می گذارد.

حالا در کنار عقد تفاهم نامه همکاری با شرکت های بیمه تلاش می کند مسائل به روز این شرکت ها را استخراج کند و با تمرکز بر روی شناسایی صاحبان دانش و فناوری، در قالب تیم سازی در دل پلنت برای این مساله ها راه حل خلاقانه پیدا کرده و آن ها را تبدیل به بیزینس مدل های جدید در صنعت بیمه کند.

به عنوان سخن آخر آینده شبکه نوآفرینی سرآمد(پلنت) را چگونه می بینید؟

ایجاد مرکز نوآفرینی پلنت کار سخت و دشواری بود و چالش های فراوانی داشت.

ازانتخاب اسم و معماری متفاوت فضای داخلی آن گرفته تا نحوه حضور استارت آپ‌ها و سازو کار همکاری با آنها دچار دغدغه های فراوانی بودیم.

چالش اصلی پیش روی ما داشتن تعریفی مشخص برای رویکردهای پلنت است؛ مساله ای که در روزهای ابتدایی طرح ریزی با حوصله و دقت زیادی بررسی شد.

بزرگترین چالش این بود که بایدمی فهمیدیم که چه می خواهیم و بعد جلو می رفتیم.

حتی درطرح هایی که از معماری داخلی به دستمان رسیده بود چالش بزرگی داشتیم.

فضا باید با اکوسیستم نوآوری همخوانی پیدا می کرد.

حالاپلنت همان جایی است که صنعت بیمه به آن نیاز داشته است؛جایی برای تعامل شرکت های بیمه و محلی برای حضور فعالان عرصه بیمه.

ما از ابتدا براین باور بودیم و هستیم که پلنت متعلق به یک شرکت بیمه خاص نیست و ما اینشورتک را در سطح کل صنعت بیمه می بینیم و آن را در سطح یک شرکت بیمه خاص تلقی نمی کنیم.

پلنت متعلق به همه شرکت های بیمه  است و فضایی برای نوآوری در گستره صنعت بیمه.

خبره ترین افراد و کارشناسان امروز در پلنت مشغول به کار هستند.

افرادی که قابلیت نمایاندن پلنت به عنوان قطب نوآوری بیمه در منطقه و حتی سطح جهانی را دارند.

من روزی را می بینم که هرجا صحبت از نوآوری در صنعت بیمه شود همه ناخودآگاه یاد پلنت بیفتند.

آن روز دیر نیست که مسیر نوآوری از مجرای پلنت در صنعت بیمه معنا پید ا کند.

این همان ماموریت ماست و چشم اندازی که برای شبکه نوآفرینی پلنت می توان متصور بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید