بیمه مهمترین مداخله دولت در فرهنگ و هنر است

0

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به رایگان کردن حق بیمه سه ماهه نخست امسال گفت: بر اساس بازخورد این امر و تحقیقاتی که داشتیم بیمه مهمترین مداخله دولت در بخش فرهنگ و هنر است که مورد انتظار هنرمندان است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر (هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران) صبح امروز ۲۴ اسفند در نشست خبری تشریح عملکرد این صندوق در سال ۱۳۹۹ و سیاست‌های حمایتی در ایام کرونا، گفت: سال سخت و عجیبی را پشت سر گذاشتیم چون در یک مقطع تاریخی بودیم که همه کشورهای جهان را به هم ریخت و می توان دوران زندگی را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.

وی افزود: در آینده کمتر کسی این شرایط را باور می کنند و سند این فاجعه این است که بسیاری از بزرگان را از دست دادیم و نتوانستیم بر سر مزار آنها حضور داشته باشیم. بزرگان زیادی را در عرصه هنر از دست دادیم و کوهی از وظایف را بر عهده داریم که نتوانستیم برای این عزیزان از دست رفته ادا کنیم.

وی در تشریح آسیب های کرونا در فضاهای فرهنگ و هنر گفت: در این ایام تمامی حوزه‌ها دچار آسیب شدند و بازگشت مالی در این حوزه بسیار کم رنگ شد که برای مثال سینما تلاش کرد که بتواند خود را حفظ کند ولی امکان آن وجود نداشت.

سیدزاده افزود: در این فضا نیاز به تدبیر است و اگر نتوانیم برنامه درستی داشته باشیم و تعلل کنیم بدنه فرهنگ و هنر دچار آسیب های جبران نشدنی خواهد شد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به برنامه های صندوق اعتباری هنر در شرایط ویروس کرونا، گفت: کاستی هایی در این شرایط وجود داشت ولی امیدوار کننده ترین بخش مخاطبان ما هستند که انسان های شریفی هستند چون شرافت در فضای هنر زبانزد است.

سیدزاده افزود: در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا فکر کردیم پرداخت حق بیمه سه‌ماهه نخست اعضای صندوق اعتباری هنر می‌تواند کمک مفیدی باشد و این مهم با توجه به کسری بودجه انجام شد. بیمه بسیار مهم است و طبق تحقیقات بیمه مهمترین مداخله دولت در بخش فرهنگ و هنر است.

در آغاز این برنامه به صورت سمبولیک به خانواده برخی از بزرگان عرصه هنر و رسانه هنر کارتی در قاب اهدا شد.

سیدزاده در ادامه افزود: ارائه «هنر کارت» در راستای خدماتی است تا بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر را مرتفع کند. اطلاعات کاملی از هنرمندان دریافت و با تبدیل کردن این کارت شناسایی به یک کارت بانکی شرایطی را به وجود می آورد که مجموعه‌ای از خدمات در برگیرنده امتیازات و ارزش افزوده‌هایی می‌شود که این کارت را به یک کارت باشگاهی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: با شیوع و همه گیری ویروس کرونا در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از طریق صندوق اعتباری هنر تمامی خدمات و حمایت های مالی و هر نوع کمک به ویژه در نظر گرفتن تسهیلات در ایام کرونایی را از طریق این کارت به اعضای خود و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه ارائه می دهد.
واریز مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هنر کارت
وی افزود: در هنر کارت هنرمندان مبلغی به اندازه عیدی دولت برای کارمندان واریز خواهد شد. ما در پیش بینی‌هایی که برای بیکاری از ناشی از کرونا داشتیم تصمیم گرفتیم که برای روزهای منتهی به تعطیلات کمک هزینه‌هایی را تقدیم هنرمندان کنیم. افرادی که در هنر کارت ثبت نام کردند مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر تا روزهای آینده به حسابشان واریز می‌شود.
وی ادامه داد: البته درباره واریز مرحله دوم از امروز شروع می‌کنیم و تا فروردین و اردیبهشت هم پرداخت‌ها ادامه پیدا می‌کند. برنامه‌هایی را برای ابتدای سال داریم که اگر بتوانیم حق بیمه اوایل سال ۱۴۰۰ هنرمندان را به صورت رایگان پرداخت کنیم البته هنوز قول قطعی نمی‌دهم اما نهایت تلاش ما این است که بتوانیم برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت در پرداخت حق بیمه تلاش کنیم.
وی با اشاره به حجم بالای درخواست ها برای عضویت گفت: ما دنبال افرادی هستیم که به صورت حرفه ای هنر و روزنامه نگاری را دنبال می کنند و هنرآموزان و علاقه مندان جامعه هدف صندوق نیست چون با این شرایط میلیون ها نفر را باید پوشش دهیم. امسال بیش از ۲۰ هزار نفر به صندوق اعتباری هنر اضافه شدند اما حجم ورودی بسیار بالاست بنابراین عذرخواهی می‌کنم اگر تعداد سرویس دهی ما به عزیزان سرعت کمتری پیدا کرده فقط به دلیل حجم بالای متقاضیان، پالایش اعضا و موضوع صدور «هنر کارت» بود که به شدت کار ستادی زمان بر و پیچیده‌ای است.
وی با اشاره به مشکلات ۶۷ هزار عضو گفت: سامان دادن این افراد در سامانه کار بسیار سختی بود ولی در نهایت انجام شد و خرسندی مخاطبان خستگی این کار را از تن ما به در کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته صندوق اعتباری هنر گفت: طرح کمک مستمری داریم که برای افرادی که درآمدی ندارند اهدا خواهد شد. طرح تکریم برای هنرمندان درجه یک ادامه خواهد داشت چون این افراد بزرگان عرصه هنر هستند. پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی (سهم فرد) سه ماهه اول اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی فصل تابستان، کمک‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات، پرداخت کمک هزینه معیشتی در قالب کمک مستمری به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از اعضای صندوق اعتباری هنر، بهره‌مندی ثبت نام کنندگان هنرکارت از بیمه نامه کرونا، پرداخت کمک هزینه ایام بیکاری کرونا از جمله فعالیت‌هایی است که طی ایام کرونایی از سوی صندوق اعتباری هنر پیش روی هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه قرار گرفته است. تسهیلات به چند پردیس‌ سینمایی و ۴۵ تماشاخانه تئاتر از جمله خدمات ما در ایام کرونایی است که برخی از آنها نیز تمدید شده‌اند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: ما حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اقدام حمایتی در بخش‌های مختلف انجام دادیم. این در حالی است که بودجه صندوق حدود ۷۹ میلیارد تومان است. اگر این دخل با این خرج می‌خواند پس من باید کوتاهی خودم از انجام وظایف را اعلام کنم. اما بدانید ما برای دریافت همین بودجه‌ها از جمله بودجه حمایتی که با حمایت دکتر نوبخت صورت گرفت واقعاً نهایت تلاشمان را انجام دادیم. همین نشان دهنده تلاش برای دستیابی به منابع است که چالش‌هایی را هم به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به برنامه های صندوق در سال ۱۴۰۰ گفت: طرح سایه که سامانه یکپارچه هنر است را سال آینده رونمایی خواهیم کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی اداره های زیر مجموعه تعامل خود را با هنرمندان از طریق این سامانه انجام خواهند داد و بهره مندی افراد از خدمات شفاف خواهد شد تا به افراد ظلمی نشود. شخصی کمکی دریافت نکند و شخص دیگر از چند مجموعه کمک هایی دریافت کند. حتی سازمان‌هایی که نیازمند دریافت اطلاعات از هنرمندان برای بسته‌های حمایتی خود هستند می‌توانند از خدمات این سامانه بهره مند شوند. بانک اطلاعاتی افراد کامل خواهد شد و دیگر اطلاعات چند دسته نخواهد شد.
وی افزود: پروانه در سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهد شد. یک بازار برای عرصه هنر محصولات هنرمندان برای معرفی و دسترسی خواهد بود و می تواند اطلاعاتی همچون بیوگرافی، راه های ارتباطی، اطلاعات محصولات را به همراه تعرفه و قیمت آثار ارائه می‌کند و یک مارکت پلیس خواهد بود.
وی ادامه داد: پروانه جایی است که همه این افراد در کنار هم قرار می گیرند و در کنار این پلتفرم یک بازار شکل می گیرد و وظیفه با رونق دادن به این بازار خواهد بود. درحال حاضر مجموعه ای وجود ندارد که افراد برای سفارش یک اثر هنری، یک مقاله، یک صدابردار و دیگر فعالان عرصه فرهنگ هنر می توانند به این پلتفرم مراجعه کنند. در این سامانه علاوه بر نمایش آثار تعرفه‌ها و قیمت کالاها و محصولات فرهنگی و رسانه‌ای ثبت نام کننده در سامانه پروانه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند توزیع هنر کارت در شهرستان‌ها و اصناف مختلف هنری در تهران و تایید مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، به موضوع راه اندازی سامانه پاسخ به اعتراضات مرتبط با «هنرکارت» و اختصاص یک بودجه حمایتی از هنرمندان در مواجهه با بیکاری گفت: طبق رایزنی و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته مقرر شده تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را به عنوان بیمه بیکاری هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود. در این زمینه هم با دوستان در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به توافق رسیدیم که امیدوارم به همین شکل اجرایی شود. البته من در این چند روز شنیدم که این مبلغ به ۳۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده که امیدوارم خبر درستی نباشد.

 

ایرنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید