اجرای بیمه واحد ساختمانی ممکن نشد

0

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: اجرای بیمه واحد حوادث ساختمانی به دلیل بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان و تبعیت هر کدام از آنها مقررات بالادستی وزارت‌خانه‌هایشان ممکن نشد.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  علی فرخزاد در قزوین با اشاره به جزیره‌ای عمل‌ کردن دستگاه‌های خدمات‌رسان در بیمه حوادث ساختمانی اظهار داشت: شرکت‌های‌ آب و فاضلاب، توزیع برق و گاز و همچنین شهرداری و نظام مهندسی هر کدام برای خود بیمه‌های حوادثی دارند که تلاش داشتیم که همه بیمه‌های آنها در قالب یک بیمه واحد اجرا کنیم که عملی نشد.

وی اضافه کرد:‌ در واقع اجرای بیمه واحد ساختمانی به دلیل بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان و تبعیت هر کدام از آنها مقررات بالادستی وزارت‌خانه‌هایشان ممکن نشد.

فرخزاد با یادآوری اینکه چندین بار تلاش کردیم این بیمه‌ها به صورت متمرکز انجام شود، ولی این کار مقدور نشد، ادامه داد: پیگیری‌های ما هم نشان داد این موضوع تاکنون در هیچ کجای کشور صورت نگرفته و هر کدام تابع قوانین وزارت‌خانه بالادست بودند. به همین دلیل نتوانستیم این طرح را عملیاتی کنیم تا بیمه واحد ایجاد شود.

وی بخشی‌نگری را یکی از معضلات موجود در دستگاه‌های اجرایی دانست و یادآور شد: متاسفانه در این حوزه هر دستگاه و صنفی به دنبال منافع سازمانی خود بوده و این موضوع استثنا هم ندارد. چرا که در دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان مانند شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، گاز و شهرداری بخشی‌نگری وجود دارد و تا زمانی که مدیریت واحد شهری اعمال نشود، این مشکلات دیده می‌شود.

هنگام رخ دادن حوادث دستگاه‌ها از خود سلب مسئولیت می‌کنند

معاون استاندار قزوین با بیان اینکه بخشی‌نگری بین دستگاه‌ها از بخشی‌نگری وزارت‌خانه‌ها شروع می‌شود، گفت: در سطح کلان هم اغلب وزارت‌خانه‌ها تنها به موضوعات تخصصی خود توجه می‌کنند و این مشکلات هم زمانی برطرف می‌شود که بتوانیم مدیریت واحد اعمال کرده و همه دنبال ایجاد یک تشکیلات به صورت منسجم باشند.

فرخزاد افزود: بنابراین مشکلات مربوط به بیمه حوادث ساختمانی از بخشی‌نگری دستگاه‌های مختلف نشأت می‌گیرد؛ اگر هم حادثه‌ای اتفاق بیفتد، همه به نوعی مسئولیت را از حوزه خود خارج کرده و به دیگران می‌سپارند که در نهایت آسیب آن هم به مهندسان که مسئولیت را پذیرفته‌اند و مردم و مالکان می‌رسد.

وی ادامه داد: البته بخشی از این مشکلات را می‌توان در استان پیگیری و برطرف کرد؛ اما برای حل ریشه‌ای مسائل باید همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط به این حوزه ورود کنند.

تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید