دوران کرونا زمان مناسبی برای حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی نبود

0

عضو هیئت مدیره‌ سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: نسخه‌های الکترونیکی فقط به نفع سازمان‌های بیمه‌گر است.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  مسعود زحمت‌کش، در میزگردی با عنوان «چالش‌های حذف نسخ کاغذی  بیمه‌شدگان تامبن اجتماعی» که درسازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: به طور کلی جمع شدن دفترچه‌های بیمه و الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی امر بسیار خوبی است که حتی کشورهای خارجی وارد این حوزه شده‌اند و منافع زیادی برای جامعه دارد. قطعا سازمان نظام پزشکی با کلیت این طرح مشکلی ندارد، اما مسئله‌ به وجود آمده، کوتاه بودن زمان اطلاع‌رسانی تا اجرای این طرح بود که  متاسفانه هم سازمان بیمه‌کننده وهم جامعه‌ پزشکی توان اجرای این طرح را دراین زمان کوتاه نداشتند.

وی افزود: سازمان‌های بیمه‌گر در ایران عموما از نظر اقتصادی به دلایل مختلفی، ضعیف هستند و بیشتر بودجه‌ای که دارند برای بخش بستری و درمان هزینه می‌شود و بخش اندکی از بودجه صرف بخش سرپایی و حق ویزیت پزشکان می‌شود. کم‌تر از ۳۰ درصد حق ویزیت بیمار از سوی بیمه پرداخت می‌شود و اینگونه پزشک و بیمار هردو از سرویسی که دریافت می‌کنند، ناراضی‌ هستند. این وضعیت فقط به نفع سازمان‌های بیمه‌گر است که باید اصلاح شود.‎

دوران کرونا زمان مناسبی برای حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی نبود

زحمت‌کش با اشاره به قرار داشتن وضعیت کشور در پیک چهارم کرونا، ادامه داد: در حال حاضر زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست؛ زیرا زمان توقف بیمار در مطب و یا داروخانه بالا می‌رود تا نسخه به صورت الکترونیک ثبت شود و اینگونه احتمال ابتلا و همه‌گیری افزایش پیدا می‌کند. از جمله مزایای این طرح صرفه‌جویی در کاغذ و حفظ محیط زیست بوده، اما در عمل اینگونه نیست و در مطب پزشکان و داروخانه‌ها برای اجرای این طرح مصرف کاغذ بیش از گذشته شده و عملی کردن این طرح بدون توجه به زیرساخت‎‌ها کار را بسیار مشکل کرده است.

عضو هیئت مدیره‌ سازمان نظام پزشکی مشهد در رابطه با وام‌هایی که سازمان‌های بیمه‌گر برای پزشکان درنظر گرفته است، عنوان کرد: در مشهد ۵۰۰۰ پزشک عمومی وجود دارد که ۲۰۰۰ نفر پروانه‌ طبابت گرفته‌اند و  فقط ۸۰۰ نفر از این پزشکان مطب دارند. بسیاری از این پزشکان در درمانگاه‌ها و یا کلینیک‌های درمان اعتیاد به عنوان مسئول فنی و یا صاحب کلینیک مشغول به کارهستند. وضعیت اقتصادی این پزشکان بسیار شکننده است.  سازمان بیمه‌گر به این پزشکان، ۴۰ میلیون وام با ۱۸ درصد سود برای خرید سیستم می‌دهد که درحال حاضر هم پزشکان توانایی گرفتن وام‌ با این مبالغ را دارند و نیازی به منت سازمان بیمه‌گر نیست و این موضوع به هیچ عنوان اهرم تشویقی برای جامعه‌ پزشکان محسوب نمی‌شود.

معضلات نسخه‌ الکترونیکی در رادیولوژی‌ و فیزیوتراپی‌

در ادامه علی‌اکبر بهرامی‌فر، رئیس هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی و تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: ما ۱۶ هزار عضو پروانه‌دار داریم که همگی در ۵۰ انجمن تخصصی، نماینده‌هایی را از طریق انتخابات برگزیده‌اند. بیش ۱۰ جلسه‌ مجازی در این زمینه داشتیم و هیچ یک با نحوه‌ اجرای این طرح موافقت ندارند. این طرح به شکلی اجرا می‌شود که فقط منافع سازمان بیمه‌گر در آن لحاظ شده است و بیماران و پزشکان به عنوان اجراکننده هیچ گونه حقی ندارند و حتی متضرر هم می‌شوند. آقای دکتر داستانی، مدیر درمان تامین اجتماعی استان در جلسه‌‎‌ای که با ایشان داشتیم، گفتند هنوز تقریبا ۴۰ خطا در اجرایی کردن این طرح وجود دارد که حل نشده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در اروپا از سال ۱۹۹۹، گفت: ما می‌توانیم از چگونگی عملی کردن این طرح در اروپا استفاده کنیم تا با چالش‌های کم‌تری روبه‌رو شویم. تمام این چالش‌ها که در حال حاضر برای اجرای این طرح در ایران با آن مواجه هستیم، ۲۰ سال پیش در اروپا وجود داشته است. آنها از یک سیستم بهداشتی و درمانی نسبتا مشترک استفاده و از ابتدا زیرساخت‌ها را بسیار تقویت کردند و بعد بر اساس سیستم‌های خود و رشته‌های مختلف امکاناتی را قرار داده‌اند؛ مثلا برای پزشکان مسن که نمی‌توانند از رایانه استفاده کنند، قلم نوری در اختیارشان قرار داده‌اند تا با مشکل روبه‌رو نشوند.

رئیس هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی و تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی ادامه داد: ما در کلینیک‌ها، رادیولوژی‌ها و فیزیوتراپی‌ها معضلات بسیاری را داریم؛ مثلا در بخش آزمایشگاه و در ارتباط با رادیولوژی و سونوگرافی، محتاج شرح‌حال و توضیحات تکنسین هستیم و در این نسخه‌ الکترونیکی هیچ پیش‌بینی‌ای برای این کار نشده و اگر برنامه‌ریزی هم صورت گرفته باشد، فقط باعث سخت‌تر شدن کار تکنسین‌ها می‌شود که فرصتی برای این کار ندارند و کار مضاعفی بر گردن آنها افتاده که باید بیمار را یک بار دیگر ویزیت کنند، شرح‌حالش را بگیرند و علائم را ببیند و بر اساس آن گزارش‌های مشورتی را به پزشک معالج اعلام بکنند.

بهرامی‌فر خاطرنشان کرد: رشته‌های مختلف پزشکی از این طرح بسیار استقبال می‌کنند اما در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا، این طرح فایده‌ای برای بیمار نخواهد داشت. ساختارها و رفع اشکال باید به تدریج با نگاه به کشورهای دیگر و چالش‌ها و اشکالاتی که وجود داشته، چگونگی راه‌هایی که آنها استفاده کرده‌اند و روش‌هایی که کم‌ترین هزینه را برای بیمار و برای سیستم بهداشتی و درمانی داشته‌اند، ایجاد شود تا به یک سیستم خوب، جامع و ارزشمند در طرح نسخه‌های الکترونیکی برسیم.

 

 

ایسنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید