۲۶۱ هزار نفرازدومیلیون فعال حوزه فرش دستباف تحت پوشش بیمه هستند

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ فرحناز رافع در نشست خبری امروز در وزارت صمت اظهار داشت: در کشور 48 هزار تشکل مرتبط با حوزه فرش فعالیت می‌کنند در سال 2019 میزان صادرات کل جهان در این حوزه بیش از یک میلیارد دلار بوده است ولی فقط هشت کشور تولید کننده در حوزه فرش وجود دارند. در سال 2019 هند بیشترین میزان صادرات را داشته اما در سال 2017 که تحریم‌ها برداشته شده بود بیشترین میزان صادرات برای ایران بود.

وی افزود: آنچه صادرات فرش را دچار مشکل بزرگی کرد تحریم‌ها بود ما به دنبال بازارسازی و خلق ارزش هستیم که برای رسیدن به این هدف 12 برنامه و 40 پروژه تعریف کرده‌ایم. در زنجیره ارزش فرش دستباف بخصوص در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با اشاره به وضعیت رفوگران فرش گفت: در چند سال اخیر چندین هزار رفوگر فرش به ترکیه و آذربایجان مهاجرت کردند چراکه ما در موضوع فرش‌های عبور موقت دچار مشکل بوده‌ایم یعنی فرش دستباف که برای تعمیر وارد کشور می‌شوند دچار مشکل بوده است. فرش دستباف به قدری ارزشمند است که حتی کالای کهنه آن نیز با ارزش و قابل فروش است.

وی خاطرنشان کرد: در شش سال اخیر حتی یک ریال هم تسهیلات نگرفته‌ایم آقای وزیر قول‌هایی داده‌اند که 1000 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به کارگاه‌های فرش اختصاص یابد.

رافع در مورد وضعیت بیمه  شاغلان حوزه فرش تصریح کرد: 260 هزار نفر به بیمه‌شدگان تکمیلی و درمانی صندوق بیمه روستایی در حوزه فرش اضافه می‌شوند از سال 88 تاکنون یک نفر هم به تعداد بیمه‌شدگان اضافه نشده بود. در کشور دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف شاغل هستند که فقط 261 هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند که همان طور که گفته شد سال بعد 20 درصد به تعداد بیمه‌شدگان اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار است یک کنسرسیوم صادراتی برای توسعه زیرساخت‌های لازم برای صادرات در مرکز ملی فرش ایران تاسیس شود.

رافع با اعلام شروع فروش اقساطی فرش گفت: برای تحریک تقاضا فروش اقساطی فرش دستباف را برای داخل کشور شروع کرده‌ایم بانک مرکزی دو بانک و چند صندوق را برای این کار معرفی خواهد کرد.  تفاهم‌نامه‌ای نیز در این مورد با صندوق کارآفرینی امید روز شنبه آینده امضا خواهیم کرد.

وی در مورد حفظ حق مالکیت نقش‌های ایرانی گفت: ما نمی‌توانیم از قانون کپی رایت استفاده کنیم اما در حال انجام اقداماتی در این زمینه هستیم تا در آینده حتی نقش‌های ایرانی را نیز بفروشیم با همکاری وزارت دادگستری سه کمیته خلاقیت‌، اصالت و هویت برای برندسازی در این زمینه راه‌اندازی شده است. علامت تاییدی فرش‌ها را هم به تایید رسانده‌ایم تا فرش‌ها از زمان بافت شناسنامه‌دار شوند.

وی در مورد وضعیت صادرات فرش اظهار کرد:‌ از نظر ارزشی منفی 4.9 درصد کاهش صادرات داشته‌ایم اما از نظر وزنی با افزایش صادرات مواجه بودیم. مذاکراتی نیز با گمرک در این زمینه انجام شده است در گذشته قیمت فرش یک بار تعیین می‌شد اما با مذاکراتی که انجام دادیم قرار شده که فرش‌ها به طور ماهیانه قیمت‌گذاری شوند.

رافع خاطرنشان کرد: 12 برنامه‌ای که برای حوزه فرش داریم برای هر شرایطی تعریف شده است یعنی اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند ما برنامه داریم اگر تحریم‌ها لغو شود برنامه داریم برای شرایط کرونا یا غیر از کرونا نیز برنامه‌های خاصی داریم. امسال بیشترین صادرات ما به کشور آلمان بود اما باید توجه که بعد از نفت فرش اولین تحریم‌ها را تجربه کرد.

وی افزود: طبق قانون 10 درصد از بودجه توسعه پایدار روستاها مربوط به فرشبافی بوده اما فقط یک درصد آن را دریافت می‌کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: کارگزاری‌هایی برای ثبت فرش راه‌اندازی می‌شوند تا نشان جمعی و تجاری استان روی فرش ثبت شود تا پس از فروش قابل رهگیری باشد. یک کارخانه نخ ریسی در آذربایجان شرقی برای بهبود وضعیت مواد اولیه راه‌اندازی کردیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید