شورایعالی بیمه اقدام موثری برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری انجام نداد

0

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با گلایه از اینکه با گذشت ۱۴ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، هنوز شورای عالی بیمه آیین نامه اجرای آن را مصوب نکرده، گفت: انتظار جامعه پرستاری این است شورای عالی بیمه هر چه سریع تر این آیین نامه را تأیید و تصویب کند.

به گزارش «نبض‌بیمه»؛  حسین سرمدیان افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما تاکنون شورای عالی بیمه اقدام موثری برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری انجام نداده است.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: چرا شورای عالی بیمه با وجود رشادت های کادر پرستاری کشور و نقش تراز اولی که این عزیزان در سلامت جامعه دارند و در شرایطی که با وجود خطر ابتلا به کرونا بدون وقفه در حال خدمت‌رسانی هستند، از اجرای این قانون امتناع می کند؟
وی با اشاره به متن تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: اردیبهشت ۱۳۸۶ بود که با تأیید شورای نگهبان، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری به تصویب رسید. بر اساس این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس بند ۱۵ ماده یک قانون تشکیلات وزارت مزبور موظف است استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی، درمانی کادر پرستاری (موضوع ماده ۱۶ قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۱ /۹ /۱۳۸۰) کلیه مراکز بهداشتی درمانی کشور را تعیین کرده و به استناد مواد ۸ و ۹ قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب سوم آبان۱۳۷۳، با هماهنگی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در چارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه خدمات فوق را پیشنهاد کند تا پس از تأیید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیئت وزیران برسد.
عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به تاخیر در اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری گفت: انتظار می‌رفت همان‌طور که در تبصره ۲ این قانون عنوان شده، شورای عالی بیمه به سرعت قانون تعرفه‌گذاری را تأیید کند تا حال و روز جامعه پرستاری سامان یابد. اما با گذشت ۱۴ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری پرستاری تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
سرمدیان ادامه داد: تائید و اجرایی شدن این قانون، تنها مزیتش بهبود شرایط پرستاران نیست؛ بلکه این قانون در صورت اجرا فاصله پرداختی بین پزشکان و پرستاران را کم می‌کند و از دیگر سو، مردم خدمات ارزان و با کیفیت دریافت کرده و بیمه‌ها نیز هزینه کمتری در قبال خدمات ارائه شده به مردم پرداخت می‌کنند. علاوه بر این، برون‌سپاری و اشتغالزایی پرستاران را نیز به دنبال خواهد داشت.
عضو شورای عالی نظام پرستاری خاطر نشان کرد: پس از سال‌های متمادی، بررسی‌ها حکایت از این دارد که تا زمانی که شورای عالی بیمه به سرعت قانون تعرفه‌گذاری را تأیید نکند. نمی‌توان قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا کرد. حال با تاکید رهبر معظم انقلاب در روز پرستار و در روزهایی که زحمات مدافعان سلامت در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا بیش از هر زمان دیگر است، انتظار می رود شورای عالی بیمه گام‌های موثری را برای ابلاغ این قانون حدودا ۱۴ ساله بردارند.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید