انگیزه ضعیف شرکت‌های بیمه‌ای در کشف بازارهای جدید وبکر

0

به گزارش «نبض‌بیمه»؛ به‌تازگی رئیس کل بیمه مرکزی اظهار کرده که صنعت بیمه تنها از ۳۰ درصد ظرفیت بیمه در کشور استفاده کرده و برای ۷۰ درصد باقی مانده جمعیت کشورکار بیمه‌ای انجام نشده است.!

 این سخنان درحالی از سوی بالاترین مقام صنعت بیمه کشور بیان شده که حدود 85 سال از عمر این صنعت در کشور می‌گذرد.

در حال حاضر، بیش از 30 شرکت بیمه خصوصی و دولتی درکشور فعالیت می‌کنند.

البته شرکت‌های بیمه ای جدیدهم در حال اضافه شدن به خانواده بزرگ صنعت بیمه کشور هستند.

اما چه چیزی سبب شده که بخش بزرگی از ظرفیت بیمه‌ای کشور مغفول مانده و رئیس کل بیمه مرکزی از بیمه‌‌گران بخواهد تا در افزایش پوشش بیمه‌ای تلاش بیشتری داشته باشند؟

کارشناسان معتقدند: شرکتها به جای  بررسی نیازهای مشتریان و توجه به تجدید ساختار، ارائه محصولات منطبق با نیاز روز جامعه، تدوین برنامه‌های بلند مدت و رقابت در ارائه خدمات برای افزایش سهم خود از بازار، به جذب پرتفوی سایر رقبا بدون مدیریت صحیح ریسک  متمرکز  شده اند.

به باور برخی،شرایط موجود صنعت بیمه و وجود نگاه کوتاه مدت معلول مسائلی همچون عمرکوتاه مدیریتی، دخالت‌های بیش از اندازه سهامداران در اداره شرکت و نگاه کوتاه مدت آنها، عدم شناخت بخش بزرگی از مدیران صنعت بیمه نسبت به تاثیر تبلیغات صحیح و هدفمند  است.

واقعیت این است‌که صنعت بیمه در وضعیتی قراردارد که باید کیک آن وسیع‌تر و گسترده‌تر شود.

مدیر کل بازاریابی شرکت بیمه ایران در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، با بیان اینکه “ظرفیت خالی و بازارهای بکر بسیار زیادی برای صنعت بیمه در کشور وجود دارد.” گفت: این ظرفیت خالی به دلایل مختلفی مانند فرهنگ سازی و نوع فعالیت شبکه فروش، بصورت بکر باقی مانده است.

“لیلا زهره” افزود: شاید فرهنگ سازی در کشور از سمت صنعت بیمه کمرنگ بوده اما در مورد اقداماتی هم که صنعت بیمه انجام داده است خیلی بازخورد از سمت بیمه‌گزاران و مردم هم وجود نداشته است .

وی عنوان کرد: در بعضی از موارد ممکن است یک بیمه‌نامه نیاز بخشی از جامعه باشد و ضرورت آن نیز برای فرد کاملا آشکار باشد اما به دلیل کمبود درآمد و سرمایه اندکی که افراد دارند در بین سبد هزینه‌های زندگی جایی را برای پرداخت حق بیمه در نظر نگیرند و ابتیاع بیمه‌نامه را از الویت خارج کنند.

مدیرکل بازاریابی شرکت بیمه ایران، به سال‌های تغییر صنعت بیمه از شعبه محوری به نماینده محوری و افزایش تعداد نمایندگان بیمه اشاره کرد و توضیح داد که این افزایش شبکه فروش به نیت کمک به فرهنگ سازی بیمه در کشور اتفاق افتاد.

زهره، به شاخص نوآوری و خلاقیت در بین نمایندگان صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: بیشتر شبکه فروش صنعت بیمه خلاق هستند ولی لازم است خلاقیت آنها پرورش داده شو.

مدیرکل بازاریابی شرکت بیمه ایران، در پاسخ به این پرسش که “آیا ورود شرکت‌های بیمه جدید منجر به کشف بازارهای بکر در صنعت بیمه خواهد شد؟”، گفت: باید به سال‌های قبل برگشت و بررسی کرد که آیا واقعا پس از ورود شرکت‌های بیمه خصوصی بستر فرهنگ سازی فراهم شد و آیا صنعت بیمه توانست به سمت بازارهای بکر حرکت کند یا خیر؟

زهره، ادامه داد: به نظر این اتفاق نیافتاد چرا که بسیاری از اوقات بیمه‌گران به دنبال بازارهای دیگر نیستند و به نظر می‌رسد شرکت‌های بیمه‌ای هم که اضافه شدند هیچ تغییری در اندازه کیک صنعت بیمه ایجاد نشد و تنها در تقسیم همان کیک تغییراتی به وجود آمد که گاها در این راستا دیده می‌شود که از رفتار حرفه‌ای بیمه‌گری نیز فاصله گرفته می‌شود.

زهره، عنوان کرد: جذب بازارهای بکر دغدغه مدیران صنعت بیمه کشور است و در صنعت از طرح‌های جدید استقبال می‌شود با این وجود طرح‌هایی که ارائه می‌شود اغلب یا دارای کیفیت کافی نیستند و یا قوانین و مقررات به گونه‌ای است که برای اجرایی کردن آنها محدودیت‌هایی وجود دارد.

در دیدگاهی دیگر اما بعضی ازفعالان صنعت بیمه معتقدند که این صنعت به میزان نیاز تلاش کرده و عواملی همچون وضعیت اقتصادی، تورم افسارگسیخته و پایین بودن فرهنگ بیمه‌ای سبب کوچک ماندن کیک صنعت بیمه شده است.

فضل‌الله معظمی، رئیس هیات مدیره شرکت بیمه آسیا، اظهار کرده که آگاهی جامعه باید نسبت به بیمه افزایش یابد اما در این بین صنعت بیمه تنها می‌تواند محصولات و پوشش‌های خودرا معرفی کند.

معظمی در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین میزان تبلیغات شرکت‌های بیمه‌ای را کافی دانسته و اظهارکرده که تبلیغات در شرکت های بیمه‌ای در حدی که از نظر حرفه‌ای درست باشد وجود دارد و شاید حساسیت هزینه‌ای باعث می‌شود که نگاه مردم به بیمه با وجود اندک بودن مبلغ یک نگاه هزینه‌ای باشد

وی به ورود شرکت‌های بیمه تازه تاسیس هم خوشبین نبوده و مدعی شده که آنها نیز کارجدیدی نمی‌توانند انجام دهند و تنها در بازار موجود فعالیت خواهند کرد.

هرچند که بیشتر کارشناسان امر معتقدند که بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور فاقد پوشش بیمه‌ای است اما فراموش نکنیم که بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور هم دچار کم بیمه‌گی هستند و این مساله در پوشش ریسک‌های کلان و ملی کشور هم وجود دارد.

شاید نیاز باشد که صنعت بیمه با نگاه جدی‌تری فرآیندهای خود را مورد بازبینی قراردهد و هم گام با دیجیتالی شدن و دسترس پذیرکردن بیشتر خدمات، آگاهی افراد جامعه را نسبت به بیمه افزایش دهد.

درحال حاضر تمام شرکت‌های بیمه موجود درکشور با برنامه‌ریزی‌های مشخص خود به سمت برندسازی هستند و هزینه های چشمگیری را هم در این زمینه می‌کنند، اما آیا به اهداف مورد نظر می‌رسند؟

 

 

 

چابک آنلاین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید